FNV

Ultimatum voor NS na mislukt overleg over boetes

Samen met reizigersvereniging Rover heeft FNV Bondgenoten een ultimatum gesteld aan de NS om de invoering van een boeteregime voor klanten zonder kaartje te voorkomen.
Gesprekken met de directeur van NS Reizigers, Pamela Boumeester, zijn mislukt. Daarom is een ultimatum gesteld met drie eisen. Gaat de NS daar niet op in, dan overwegen Rover en FNV Bondgenoten samen publiekvriendelijke acties organiseren.

De belangenverenigingen voor reizigers en werknemers houden grote bezwaren. tegen het plan. Mensen die buiten hun schuld geen kaartje konden kopen, worden onheus bejegend. De erkenning van het vakmanschap van de conducteur staat onder druk.

De drie eisen:


1.

Reizigers die bij de conducteur actief aangeven dat ze een kaartje willen kopen, worden daartoe in de gelegenheid gesteld, zonder dat hen een boete van 35 euro wordt opgelegd.

Soms is het lastig om goedwillende en kwaadwillende reizigers te onderscheiden. Maar iemand die zich op het perron of direct bij het instappen bij de conducteur meldt om een kaartje te kopen, is onmiskenbaar niet van plan om zwart te rijden. Er is dus geen enkele aanleiding om deze reiziger te beledigen door te stellen dat hij in principe voor een boete in aanmerking komt en dat ten kantore van NS wordt beslist of deze boete misschien toch niet wordt opgelegd.


2.

Wanneer reizigers zonder kaartje zich niet bij de conducteur melden en dus tijdens controle geen vervoerbewijs kunnen tonen, komen ze in principe in aanmerking voor een verhoging, maar de discretionaire bevoegdheid van de conducteur blijft gelden.
De conducteur is een vakman/vrouw, die kan beoordelen of de boete inderdaad moet worden opgelegd. In verreweg de meeste gevallen is het terecht dat die boete in dit geval wordt uitgedeeld (meestal is hier sprake van een `calculerende reiziger'), maar de conducteur beslist. Het kan immers gaan om iemand die zeer slecht ter been is, de conducteur bij het instappen niet kon vinden, of een andere goede reden heeft.


3.

Voor de invoering van een nieuw boeteregime wordt de reeds lang geleden toegezegde uitbreiding van de spoorwegpolitie met ruim tweehonderd volledige arbeidsplaatsen gerealiseerd. Daarnaast moeten ook en eerst de vacatures binnen de huidige sterkte worden ingevuld.

Een gebrek aan ondersteuning is de belangrijkste oorzaak van het tot nu toe niet of onvoldoende dalen van het aantal zwartrijders. Veel reizigers weten gewoon dat de conducteur vaak met `lege handen' staat. Zonder goede fysieke ondersteuning is geen enkel boeteregime goed uit te voeren. Conducteurs hebben geen vertrouwen in vernieuwde afspraken over beschikbaarheid van politiemensen: ze vinden het aantal agenten gewoon te weinig.