27 Juni 2005: Extra plaats winst voor Tom Coronel
Zoals gisteren al voorspeld heeft Roberto Colciago zijn
overenthousiaste acties in race 2 moeten bekopen met een straf van de
wedstrijdleiding. De Italiaan werd 30 seconden in de uitslag
teruggezet. Hierdoor komt hij op de 18e plaats terecht en schuift Tom
Coronel door naar de vijfde plaats
---
Tijdens de eerste rondjes die wij er mochten rijden, liet het asfalt
op meerdere plaatsen los. Verder was de baan enorm glad en kon je er
nauwelijks enige tractie krijgen. Moeilijk dus om je auto af te
stellen. Naar aanleiding van onze klachten heeft de organisatie
besloten beton over het asfalt te strooien om op die manier meer grip
te krijgen, vertelt Tom Coronel. Het gewenste resultaat bleef uit. Er
ontstond een redelijk zwart gekleurde ideale lijn. Maar daar moest je
ook niet van afwijken, want dan was je klos. Ik heb heel wat mensen
met zwaar gehavende autos langs de baan zien staan. En zeker niet de
minste, want ook Jörg Müller moest zijn meerdere in een betonnen muur
erkennen, vervolgt de coureur zijn relaas.
Zelf had ik niet echt te klagen. De auto was eigenlijk best goed en ik
heb telkens met verstand gereden. Natuurlijk waren er ronden dat ik
wist dat het sneller kon. Maar mijn doel was dit keer duidelijk: zo
hoog mogelijk eindigen in de Privateerklasse. Daartoe werd de basis
tijdens de vrije trainingen gelegd. Tom: Verkijk je er niet op wat
hier aan de hand is. Het circuit ligt op bijna 2.400 meter hoogte en
je hebt hier dus ijle lucht. En ondanks mijn goed conditie had ik het
zwaar. En ook met de auto moet je je aanpassen. Flink in de toeren
blijven bij de start, anders slaat ie dood. Doordat de nodige toppers
zich niet helemaal aan de reglementen hadden gehouden (en 10 plaatsen
naar achteren werden gezet - red.) stond ik met mijn dertiende tijd op
een negende startplaats. Ik wist m bij de start aan de praat te houden
en had vervolgens de nodige strijd met de mannen die van achteren naar
voren wilden. Daarbij wisselde ik van positie, maar toen ik eenmaal
achtste lag, was er voor het team maar één ding. Gassen en die plaats
vasthouden. Binnen het WTCC worden de eerste 8 namelijk in omgekeerde
volgorde op de startgrid voor de tweede race geplaatst. Daarmee stond
ik dus op pole position. Naast SEAT-fabrieksrijder Peter Terting, maar
voor de BMW van Antonio Garcia. Ik heb hen laten gaan, maar heb het de
rest die mij voorbij wilde niet gemakkelijk gemaakt. Strijden, stijden
en nog eens strijden. Toen ik zesde lag en SEAT-fabrieksrijder Rickard
Rydell achter mij reed, vroeg ik naar eventuele teamorders. Maar het
team was duidelijk. Hij moet er zelf maar voorbij zien te komen als
hij die plaats wilde hebben. Dat is niet gelukt en ik ben dus als
zesde geëindigd en pakte deze dag mijn tweede overwinning in de
Privateerklasse. Daarbij vrees ik dat ik nu moet gaan verbouwen, want
de afmeting van de bijbehorende beker is werkelijk enorm, besluit een
gelukkige Coronel zijn verhaal.
Tom Coronel