Tom Coronel


27 Juni 2005: Extra plaats winst voor Tom Coronel

Zoals gisteren al voorspeld heeft Roberto Colciago zijn overenthousiaste acties in race 2 moeten bekopen met een straf van de wedstrijdleiding. De Italiaan werd 30 seconden in de uitslag teruggezet. Hierdoor komt hij op de 18e plaats terecht en schuift Tom Coronel door naar de vijfde plaats

---


Tijdens de eerste rondjes die wij er mochten rijden, liet het asfalt op meerdere plaatsen los. Verder was de baan enorm glad en kon je er nauwelijks enige tractie krijgen. Moeilijk dus om je auto af te stellen. Naar aanleiding van onze klachten heeft de organisatie besloten beton over het asfalt te strooien om op die manier meer grip te krijgen, vertelt Tom Coronel. Het gewenste resultaat bleef uit. Er ontstond een redelijk zwart gekleurde ideale lijn. Maar daar moest je ook niet van afwijken, want dan was je klos. Ik heb heel wat mensen met zwaar gehavende autos langs de baan zien staan. En zeker niet de minste, want ook Jörg Müller moest zijn meerdere in een betonnen muur erkennen, vervolgt de coureur zijn relaas.


Zelf had ik niet echt te klagen. De auto was eigenlijk best goed en ik heb telkens met verstand gereden. Natuurlijk waren er ronden dat ik wist dat het sneller kon. Maar mijn doel was dit keer duidelijk: zo hoog mogelijk eindigen in de Privateerklasse. Daartoe werd de basis tijdens de vrije trainingen gelegd. Tom: Verkijk je er niet op wat hier aan de hand is. Het circuit ligt op bijna 2.400 meter hoogte en je hebt hier dus ijle lucht. En ondanks mijn goed conditie had ik het zwaar. En ook met de auto moet je je aanpassen. Flink in de toeren blijven bij de start, anders slaat ie dood. Doordat de nodige toppers zich niet helemaal aan de reglementen hadden gehouden (en 10 plaatsen naar achteren werden gezet - red.) stond ik met mijn dertiende tijd op een negende startplaats. Ik wist m bij de start aan de praat te houden en had vervolgens de nodige strijd met de mannen die van achteren naar voren wilden. Daarbij wisselde ik van positie, maar toen ik eenmaal achtste lag, was er voor het team maar één ding. Gassen en die plaats vasthouden. Binnen het WTCC worden de eerste 8 namelijk in omgekeerde volgorde op de startgrid voor de tweede race geplaatst. Daarmee stond ik dus op pole position. Naast SEAT-fabrieksrijder Peter Terting, maar voor de BMW van Antonio Garcia. Ik heb hen laten gaan, maar heb het de rest die mij voorbij wilde niet gemakkelijk gemaakt. Strijden, stijden en nog eens strijden. Toen ik zesde lag en SEAT-fabrieksrijder Rickard Rydell achter mij reed, vroeg ik naar eventuele teamorders. Maar het team was duidelijk. Hij moet er zelf maar voorbij zien te komen als hij die plaats wilde hebben. Dat is niet gelukt en ik ben dus als zesde geëindigd en pakte deze dag mijn tweede overwinning in de Privateerklasse. Daarbij vrees ik dat ik nu moet gaan verbouwen, want de afmeting van de bijbehorende beker is werkelijk enorm, besluit een gelukkige Coronel zijn verhaal.