Persbericht
Den Haag, 28 juni 2005
PvdA wil uitstel privatisering Schiphol
Al sinds 9 november 2001 ligt er een voorstel van wet bij de Tweede Kamer dat de privatisering van de NV Luchthaven Schiphol mogelijk moet maken. In de laatste twee maanden is de behandeling van deze wet in een stroomversnelling terecht gekomen. Vandaag zou de Tweede Kamer stemmen over het uiteindelijke wetsvoorstel. Tijdens het debat heeft de Tweede Kamer herhaaldelijk aan de staatssecretaris voor Verkeer en Vervoer verzocht inzicht te geven in de lange termijn ambities voor de mainport van zowel de NV Luchthaven Schiphol als van het kabinet. De staatssecretaris heeft stelselmatig verwezen naar een later dit jaar uit te brengen Mainportvisie.
Tot verbazing van de PvdA blijkt afgelopen maandag, op initiatief van de Schiphol Group, een selectief deel van de Nederlandse pers in een informele briefing door de luchtvaartsector te zijn geďnformeerd over de lange termijnambitie van de luchthaven. De PvdA heeft deze visie vandaag onderhands verkregen.
De PvdA heeft zich al eerder, en bij herhaling, afgevraagd hoe het mogelijk is dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel dat de privatisering van NV Luchthaven Schiphol mogelijk maakt behandelt zonder dat er inzicht is in de ambities van de toekomstige private partijen met de luchthaven als onderneming en met de exploitatie van het grondgebied van Schiphol (groter dan de Gemeente Leiden). Wij kunnen haast niet aannemen dat de staatssecretaris niet, en de pers wel, op de hoogte was van deze wel zeer uitgewerkte visie. Waarom heeft zij de Tweede Kamer niet gewoon geĂŻnformeerd over het bestaan van deze zeer uitgewerkte visie van de luchtvaartsector? Waarom kon het huidige wetsvoorstel niet in samenhang behandeld worden met zo'n concreet inzicht in de lange termijn ambitie van de sector. Wat steekt hier achter?
De PvdA is geschrokken van de bijna mateloze ambities van de Nederlandse luchtvaartsector ten aanzien van de groei van de luchthaven Schiphol die in de Mainportvisie is vastgelegd. De NV Luchthaven Schiphol en de KLM willen groeien naar 600.000 vliegbewegingen en 60-65 miljoen passagiers in 2015 en zelfs tot 80-85 miljoen passagiers in 2020/2025. Zij verzetten zich daarbij tegen de huidige milieugrenzen die ruimte bieden aan 450.000 vliegbewegingen. Die grens wordt volgens de sector binnen twee tot drie jaar bereikt. De Mainportvisie schroomt niet de politiek onder druk te zetten:
"...Schiphol momenteel beperkt tot circa 450.000 vliegtuigbewegingen. Hierdoor zijn over twee tot drie jaar de mogelijkheden om te groeien opgesoupeerd. Luchtvaartmaatschappijen, waaronder de netwerkcarrier KLM, hebben om die reden onvoldoende perspectief om te investeren in de toekomst.”
Het nu naar buiten gebrachte visiestuk laat onverhuld de ambities van de luchtvaartsector zien. Dat mag en is misschien zelfs te prijzen maar het illustreert ook hoe zorgvuldig de politiek en de overheid met haar eigen positie dient om te gaan. In volle omvang dringt zich de vraag op of de publieke belangen wel voldoende gewaarborgd zijn. Kan de overheid nog wel sturen wanneer zij zichzelf zo op afstand heeft gezet? Feit is dat de voorgenomen vervreemding van aandelen tot een nog verdere afname van overheidsinvloed zal leiden. Die zorg is opnieuw toegenomen nu het CDA - onder druk van het kabinet - haar initiële inzet om in ieder geval 51% van de aandelen in handen van de Rijksoverheid te houden (amendement 28074-14).
Op verzoek van de PvdA-fractie zal het debat over de privatisering van Schiphol a.s. donderdag opnieuw worden geopend. De Kamer dient naar onze mening niet overhaast over te gaan tot een stemming van het voorliggende wetsontwerp. De Tweede Kamer is het aan zichzelf verplicht meer tijd te nemen om de voorliggende lange termijn visie op haar consequenties te doorgronden. Daarom is uitstel van het debat tot na het zomerreces noodzakelijk.
Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid