FloraHolland
Tracking en tracing verder uitgerold bij FloraHolland
Distributiehal potplanten vestiging Naaldwijk voorzien van lussen
NAALDWIJK (persbericht 29 juni 2005) - Voor een betere dienstverlening
naar de klanten werkt FloraHolland aan het traject 'tracking en
tracing'. Dit houdt in dat de stapelwagens vanaf binnenkomst op de
veiling tot aflevering bij de koper gevolgd worden. De invoering van
de nieuwe manier van distributie tracking op FloraHolland vestiging
Naaldwijk is een onderdeel van dit traject. De nieuwe scan
FloraHolland verschaft automatisch de benodigde informatie om te weten
waar een bepaalde stapelwagen zich bevindt. Er kan bijvoorbeeld
getraceerd worden of de stapelwagen nog moet worden verdeeld of dat de
stapelwagen al onderweg is naar de koper.
Bij binnenkomst van een stapelwagen wordt de KoWaLa-scan
(koppeling-wagen-lading) gemaakt. Deze scan koppelt de aanvoergegevens
van het product (lading) aan het stapelwagennummer waar deze producten
op staan. Zo is voor iedere stapelwagen die geveild wordt bekend wat
de lading is en in welke transacties die is verkocht. Hierdoor wordt
het mogelijk om het handmatig scannen van de barcodes op de
transactiebon en personeelsbadge te vervangen door het automatisch
uitlezen van de gegevens van de tags op de geveilde stapelwagen en in
de nieuwe medewerkerspas. Distributiemedewerkers rijden met de trekker
en aangekoppelde stapelwagen(s) over één van de zes lussen. Als zij
over de lussen rijden, wordt alle informatie gescand en gekoppeld.
Efficiency
Deze nieuwe manier van distributie tracking zorgt voor
efficiencyverbetering. In het huidige proces stoppen
distributiemedewerkers om hun badge en bon te scannen. Door de
invoering van het nieuwe systeem hoeft dit niet meer. Er verdwijnt dus
een handeling uit het distributieproces waardoor er efficiënter
gewerkt wordt. Er kunnen meer stapelwagens per uur gedistribueerd
worden.
Het project distributie tracking bestaat uit diverse fases. Een paar
jaar geleden is het project Distributie Tracking Fase 1 (DTF 1)
gestart. Tijdens de eerste fase zijn alle stapelwagens voorzien van
een tag onderop de wagen. Tijdens deze tweede fase zijn in de
potplantenhal de scanboten vervangen door lussen. In het najaar zal
ook de snijbloemenhal worden voorzien van lussen.
Technische informatie
Het koppelen van de distributie medewerker aan de stapelwagen wordt
sinds 1 juli automatisch verricht. Batchscanners zijn in eerste
instantie vervangen door RF-scanners en daarna door RF-ID lussen in de
vloer.
Door de KoWaLa koppeling is bekend welke goederen op welke stapelwagen
staan. Tijdens het veilen worden hieraan de transacties gekoppeld. De
medewerkers hebben een nieuwe badge gekregen die niet alleen is
voorzien van een barcode maar ook een tag. Deze tag en de tag onder de
stapelwagen worden aan elkaar gekoppeld. Hierdoor is bekend welke
transacties op welke stapelwagen door welke medewerker zijn
gedistribueerd. Aangezien er productiviteitsmetingen plaatsvinden, is
het ook van belang voor de medewerker om te zien of hij goed over de
lus is gereden en het systeem werkt. Dit kan de medewerker zien op
lichtkranten.
---