FloraHolland


Tracking en tracing verder uitgerold bij FloraHolland

Distributiehal potplanten vestiging Naaldwijk voorzien van lussen

NAALDWIJK (persbericht 29 juni 2005) - Voor een betere dienstverlening naar de klanten werkt FloraHolland aan het traject 'tracking en tracing'. Dit houdt in dat de stapelwagens vanaf binnenkomst op de veiling tot aflevering bij de koper gevolgd worden. De invoering van de nieuwe manier van distributie tracking op FloraHolland vestiging Naaldwijk is een onderdeel van dit traject. De nieuwe scan FloraHolland verschaft automatisch de benodigde informatie om te weten waar een bepaalde stapelwagen zich bevindt. Er kan bijvoorbeeld getraceerd worden of de stapelwagen nog moet worden verdeeld of dat de stapelwagen al onderweg is naar de koper.

Bij binnenkomst van een stapelwagen wordt de KoWaLa-scan (koppeling-wagen-lading) gemaakt. Deze scan koppelt de aanvoergegevens van het product (lading) aan het stapelwagennummer waar deze producten op staan. Zo is voor iedere stapelwagen die geveild wordt bekend wat de lading is en in welke transacties die is verkocht. Hierdoor wordt het mogelijk om het handmatig scannen van de barcodes op de transactiebon en personeelsbadge te vervangen door het automatisch uitlezen van de gegevens van de tags op de geveilde stapelwagen en in de nieuwe medewerkerspas. Distributiemedewerkers rijden met de trekker en aangekoppelde stapelwagen(s) over één van de zes lussen. Als zij over de lussen rijden, wordt alle informatie gescand en gekoppeld.

Efficiency
Deze nieuwe manier van distributie tracking zorgt voor efficiencyverbetering. In het huidige proces stoppen distributiemedewerkers om hun badge en bon te scannen. Door de invoering van het nieuwe systeem hoeft dit niet meer. Er verdwijnt dus een handeling uit het distributieproces waardoor er efficiënter gewerkt wordt. Er kunnen meer stapelwagens per uur gedistribueerd worden.
Het project distributie tracking bestaat uit diverse fases. Een paar jaar geleden is het project Distributie Tracking Fase 1 (DTF 1) gestart. Tijdens de eerste fase zijn alle stapelwagens voorzien van een tag onderop de wagen. Tijdens deze tweede fase zijn in de potplantenhal de scanboten vervangen door lussen. In het najaar zal ook de snijbloemenhal worden voorzien van lussen.

Technische informatie
Het koppelen van de distributie medewerker aan de stapelwagen wordt sinds 1 juli automatisch verricht. Batchscanners zijn in eerste instantie vervangen door RF-scanners en daarna door RF-ID lussen in de vloer.
Door de KoWaLa koppeling is bekend welke goederen op welke stapelwagen staan. Tijdens het veilen worden hieraan de transacties gekoppeld. De medewerkers hebben een nieuwe badge gekregen die niet alleen is voorzien van een barcode maar ook een tag. Deze tag en de tag onder de stapelwagen worden aan elkaar gekoppeld. Hierdoor is bekend welke transacties op welke stapelwagen door welke medewerker zijn gedistribueerd. Aangezien er productiviteitsmetingen plaatsvinden, is het ook van belang voor de medewerker om te zien of hij goed over de lus is gereden en het systeem werkt. Dit kan de medewerker zien op lichtkranten.


---