Contactpersoon
-
Datum
28 juni 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/517
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Formulering van de beleidsdoelen in termen van te realiseren effecten
Geachte voorzitter,
In overeenstemming met de motie van het lid Douma c.s. (TK 2004-2005, 29
949,
nr. 11) informeer ik u middels deze brief over de formulering van de
beleidsdoelstellingen in de begroting 2006 van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat (VenW) in termen van te realiseren effecten ('outcome').
Met de motie heeft u aangegeven dat de beleidsdoelen in de begroting
geformuleerd moeten worden in termen van te realiseren effecten ('outcome')
en in daarvan afgeleide prestatiegegevens en dat daarvan alleen kan worden
afgeweken als daarvoor in begroting en jaarverslag een motivering wordt
gegeven volgens het principe 'pas toe of leg uit' ('comply or explain').
Realisatie van de beleidsdoelstellingen
De beleidsdoelstellingen ('outcome') staan centraal in de begroting van
VenW (HXII). Bij de beleidsartikelen is extracomptabel inzichtelijk gemaakt
in hoeverre de producten op de begroting van het Infrastructuurfonds
bijdragen aan de doelbereiking. Beide documenten moeten daarom in samenhang
worden gelezen.
In de beleidsbegroting zijn concrete operationele doelstellingen
('outcome') opgenomen, waar mogelijk zal ik onder het kopje 'planning' een
indicatie geven van het tijdspad waarin ik de geformuleerde outcome wil
gaan bereiken.
Per doelstelling is daarbij aangegeven welke kritische succesfactoren aan
de orde zijn (bijvoorbeeld sociaal-economische en demografische factoren)
en wat de reikwijdte is van mijn verantwoordelijkheid op het betreffende
beleidsterrein.
Immers, vaak ben ik niet de enige verantwoordelijke partij voor het
bereiken van de doelstellingen. In die gevallen is het nuttig te
beschrijven welke rol VenW hierbij speelt en waarop ik aanspreekbaar ben,
bijvoorbeeld alleen voor die activiteiten die VenW uitvoert (output).
Algemene doelstelling versus geoperationaliseerde doelstelling
Op woensdag 27 april jl. is uw Kamer technisch gebrieft over mijn voornemen
om de begrotingsindeling van het ministerie van VenW en het
Infrastructuurfonds te herzien. De aanleiding voor het aanpassen van de
artikelindeling is primair ingegeven door mijn streven om VenW te
veranderen in een bestuursdepartement met een sterke externe oriëntatie en
presentatie die tegelijkertijd binnen het ministerie dwingt tot meer
samenhang en samenwerking. Gezien de positieve reactie op de briefing wordt
de Begroting 2006 in 'nieuwe stijl' opgesteld. De in deze brief genoemde
beleidsartikelen zijn afkomstig uit deze nieuwe begrotingsindeling.
In de begroting van VenW zijn de algemene doelstellingen uitgesplitst naar
een aantal geoperationaliseerde doelstellingen. Geoperationaliseerde
doelstellingen zijn de meer concrete doorvertaling van de algemene
doelstelling. Per geoperationaliseerde doelstelling wordt de outcome
gekwantificeerd aan de hand van prestatiegegevens. De begrotingsindeling
2006 voldoet aan de uitvoering van de motie Douma, met uitzondering van een
drietal operationele doelstellingen die ik hieronder zal toelichten.
Drie uitzonderingen van geoperationaliseerde doelstellingen in termen van
te realiseren beleidseffecten
1. Onder algemene doelstelling 31 'Het op orde krijgen en houden van een
duurzaam watersysteem, tegen aanvaardbare maatschappelijke kosten' is één
van de vier geoperationaliseerde doelstellingen niet gekwantificeerd met
prestatiegegevens, te weten 'Bestuurlijke organisatie en Instrumentatie'.
De operationele doelstelling luidt: 'Het verbeteren van de effectiviteit
en doelmatigheid van de bestuurlijke organisatie en het instrumentarium
van het waterbeleid'.
Deze doelstelling is opgenomen, omdat een aantal belangrijke
waterproducten zowel gericht is op veiligheid, als op waterkwaliteit en-
kwantiteit en daardoor niet onder slechts één van de andere
waterdoelstellingen kan worden verantwoord. Het gaat hier bijvoorbeeld om
het Nationaal Bestuursakkoord Water, de Integrale Waterwet, het HGIS-
programma Partners voor Water en het ICES-programma
Leven met Water. Ik acht het niet mogelijk en zinvol om hier aparte
prestatie-indicatoren voor op te nemen.
1. Voor de algemene doelstelling 33 'Veiligheid gericht op de beheersing
van veiligheidsrisico's', wordt één van de vier geoperationaliseerde
doelstellingen niet gekwantificeerd, te weten 'Bescherming tegen
moedwillige verstoring'.
De outcome van deze doelstelling is niet of moeilijk meetbaar. Het gaat
hierbij overigens om een nieuwe doelstelling van VenW. De operationele
doelstelling luidt: 'Binnen de beleidsverantwoordelijkheid van VenW
bijdragen aan het zo mogelijk voorkomen, danwel beperken van de gevolgen,
van moedwillige verstoring van infrastructuur en daaraan gekoppelde
processen'. De mate waarin bijvoorbeeld terroristische aanslagen worden
voorkomen is praktisch niet (realistisch) te kwantificeren. Onderzocht
wordt of er outputindicatoren (bijvoorbeeld welke concrete acties VenW
onderneemt om dergelijke aanslagen te voorkomen) kunnen worden
ontwikkeld. Ik zal u daarover bij de begroting 2007 informeren.
1. Ook algemene doelstelling 37 'Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart'
is nog niet volledig afgedekt door outcomegegevens. De
geoperationaliseerde doelstelling '(Inter)nationale
ruimtevaartprogramma's' is vooralsnog niet gekwantificeerd. De evaluatie
van het aardobservatiebeleid eind 2005 zal resulteren in een prestatie-
indicator. Deze zal in de Begroting 2007 worden opgenomen.
Ik vertrouw er op dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd en daarmee te
hebben voldaan aan de uitvoering van de motie van het lid Douma op het
gebied van comply or explain.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat