Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
28 juni 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/517

Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Formulering van de beleidsdoelen in termen van te realiseren effecten

Geachte voorzitter,

In overeenstemming met de motie van het lid Douma c.s. (TK 2004-2005, 29 949,
nr. 11) informeer ik u middels deze brief over de formulering van de beleidsdoelstellingen in de begroting 2006 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) in termen van te realiseren effecten ('outcome').

Met de motie heeft u aangegeven dat de beleidsdoelen in de begroting geformuleerd moeten worden in termen van te realiseren effecten ('outcome') en in daarvan afgeleide prestatiegegevens en dat daarvan alleen kan worden afgeweken als daarvoor in begroting en jaarverslag een motivering wordt gegeven volgens het principe 'pas toe of leg uit' ('comply or explain').

Realisatie van de beleidsdoelstellingen

De beleidsdoelstellingen ('outcome') staan centraal in de begroting van VenW (HXII). Bij de beleidsartikelen is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in hoeverre de producten op de begroting van het Infrastructuurfonds bijdragen aan de doelbereiking. Beide documenten moeten daarom in samenhang worden gelezen.

In de beleidsbegroting zijn concrete operationele doelstellingen ('outcome') opgenomen, waar mogelijk zal ik onder het kopje 'planning' een indicatie geven van het tijdspad waarin ik de geformuleerde outcome wil gaan bereiken.
Per doelstelling is daarbij aangegeven welke kritische succesfactoren aan de orde zijn (bijvoorbeeld sociaal-economische en demografische factoren) en wat de reikwijdte is van mijn verantwoordelijkheid op het betreffende beleidsterrein.
Immers, vaak ben ik niet de enige verantwoordelijke partij voor het bereiken van de doelstellingen. In die gevallen is het nuttig te beschrijven welke rol VenW hierbij speelt en waarop ik aanspreekbaar ben, bijvoorbeeld alleen voor die activiteiten die VenW uitvoert (output).

Algemene doelstelling versus geoperationaliseerde doelstelling

Op woensdag 27 april jl. is uw Kamer technisch gebrieft over mijn voornemen om de begrotingsindeling van het ministerie van VenW en het Infrastructuurfonds te herzien. De aanleiding voor het aanpassen van de artikelindeling is primair ingegeven door mijn streven om VenW te veranderen in een bestuursdepartement met een sterke externe oriëntatie en presentatie die tegelijkertijd binnen het ministerie dwingt tot meer samenhang en samenwerking. Gezien de positieve reactie op de briefing wordt de Begroting 2006 in 'nieuwe stijl' opgesteld. De in deze brief genoemde beleidsartikelen zijn afkomstig uit deze nieuwe begrotingsindeling.

In de begroting van VenW zijn de algemene doelstellingen uitgesplitst naar een aantal geoperationaliseerde doelstellingen. Geoperationaliseerde doelstellingen zijn de meer concrete doorvertaling van de algemene doelstelling. Per geoperationaliseerde doelstelling wordt de outcome gekwantificeerd aan de hand van prestatiegegevens. De begrotingsindeling 2006 voldoet aan de uitvoering van de motie Douma, met uitzondering van een drietal operationele doelstellingen die ik hieronder zal toelichten.

Drie uitzonderingen van geoperationaliseerde doelstellingen in termen van te realiseren beleidseffecten


1. Onder algemene doelstelling 31 'Het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem, tegen aanvaardbare maatschappelijke kosten' is één van de vier geoperationaliseerde doelstellingen niet gekwantificeerd met prestatiegegevens, te weten 'Bestuurlijke organisatie en Instrumentatie'. De operationele doelstelling luidt: 'Het verbeteren van de effectiviteit en doelmatigheid van de bestuurlijke organisatie en het instrumentarium van het waterbeleid'.

Deze doelstelling is opgenomen, omdat een aantal belangrijke waterproducten zowel gericht is op veiligheid, als op waterkwaliteit en- kwantiteit en daardoor niet onder slechts één van de andere waterdoelstellingen kan worden verantwoord. Het gaat hier bijvoorbeeld om het Nationaal Bestuursakkoord Water, de Integrale Waterwet, het HGIS- programma Partners voor Water en het ICES-programma

Leven met Water. Ik acht het niet mogelijk en zinvol om hier aparte prestatie-indicatoren voor op te nemen.


1. Voor de algemene doelstelling 33 'Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico's', wordt één van de vier geoperationaliseerde doelstellingen niet gekwantificeerd, te weten 'Bescherming tegen moedwillige verstoring'.
De outcome van deze doelstelling is niet of moeilijk meetbaar. Het gaat hierbij overigens om een nieuwe doelstelling van VenW. De operationele doelstelling luidt: 'Binnen de beleidsverantwoordelijkheid van VenW bijdragen aan het zo mogelijk voorkomen, danwel beperken van de gevolgen, van moedwillige verstoring van infrastructuur en daaraan gekoppelde processen'. De mate waarin bijvoorbeeld terroristische aanslagen worden voorkomen is praktisch niet (realistisch) te kwantificeren. Onderzocht wordt of er outputindicatoren (bijvoorbeeld welke concrete acties VenW onderneemt om dergelijke aanslagen te voorkomen) kunnen worden ontwikkeld. Ik zal u daarover bij de begroting 2007 informeren.


1. Ook algemene doelstelling 37 'Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart' is nog niet volledig afgedekt door outcomegegevens. De geoperationaliseerde doelstelling '(Inter)nationale ruimtevaartprogramma's' is vooralsnog niet gekwantificeerd. De evaluatie van het aardobservatiebeleid eind 2005 zal resulteren in een prestatie- indicator. Deze zal in de Begroting 2007 worden opgenomen.

Ik vertrouw er op dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd en daarmee te hebben voldaan aan de uitvoering van de motie van het lid Douma op het gebied van comply or explain.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs