Gemeente Den Haag

juni 2005
Nieuwe Proefperiode reclam op steigerdoeken (28 juni) Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om een tweede proef te starten met steigerdoekreclame. De nieuwe proefperiode duurt van 1 juni 2005 tot 1 januari 2007. De eerste proefperiode duurde van 1 juni 2004 tot 1 juni 2005. De evaluatie van de eerste proefperiode geeft aan dat er in Den Haag een markt bestaat voor reclame op steigerdoeken. Om het aantal steigerdoeken in Den Haag te vergroten, is het reclametarief verlaagd. Ook is het proefgebied uitgebreid.

Uitbreiding proefgebied
De gemeente Den Haag is met de proef begonnen om de kwaliteit en de beleving van de openbare ruimte te verbeteren. De proef moet ook inzicht geven in de ontwikkeling van de markt voor reclame op steigerdoeken en de maatschappelijke reacties op deze vorm van reclame-uitingen. Naast het binnenstadgebied vindt de tweede proef met steigerdoekreclame plaats op de Boulevard en de Strandweg in Scheveningen en een aantal hoofdverkeersroutes.

Drie partijen
Er zijn drie partijen die tijdens onderhoudswerkzaamheden of een renovatie van een gebouw van reclame op steigerdoeken profiteren. Voor reclamemakers zijn reclames van grote afmetingen op toplocaties aantrekkelijk. Reclamedoeken kunnen geld opleveren voor de reclamebemiddelaar en de eigenaren van het achterliggende pand die opdracht hebben gegeven voor de werkzaamheden. Deze laatste kan uit de opbrengsten een deel van de renovatie- of onderhoudskosten betalen. Mede dankzij de reclameopbrengsten kunnen er goed ogende en beter te bevestigen doeken worden aangeschaft. Het grootste voordeel voor de gemeente is dat deze speciale en kwalitatief hoge reclamedoeken bijdragen aan een betere kwaliteit van de openbare ruimte.