juni 2005
Nieuwe Proefperiode reclam op steigerdoeken (28 juni)
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om een
tweede proef te starten met steigerdoekreclame. De nieuwe proefperiode
duurt van 1 juni 2005 tot 1 januari 2007. De eerste proefperiode
duurde van 1 juni 2004 tot 1 juni 2005. De evaluatie van de eerste
proefperiode geeft aan dat er in Den Haag een markt bestaat voor
reclame op steigerdoeken. Om het aantal steigerdoeken in Den Haag te
vergroten, is het reclametarief verlaagd. Ook is het proefgebied
uitgebreid.
Uitbreiding proefgebied
De gemeente Den Haag is met de proef begonnen om de kwaliteit en de
beleving van de openbare ruimte te verbeteren. De proef moet ook
inzicht geven in de ontwikkeling van de markt voor reclame op
steigerdoeken en de maatschappelijke reacties op deze vorm van
reclame-uitingen. Naast het binnenstadgebied vindt de tweede proef met
steigerdoekreclame plaats op de Boulevard en de Strandweg in
Scheveningen en een aantal hoofdverkeersroutes.
Drie partijen
Er zijn drie partijen die tijdens onderhoudswerkzaamheden of een
renovatie van een gebouw van reclame op steigerdoeken profiteren. Voor
reclamemakers zijn reclames van grote afmetingen op toplocaties
aantrekkelijk. Reclamedoeken kunnen geld opleveren voor de
reclamebemiddelaar en de eigenaren van het achterliggende pand die
opdracht hebben gegeven voor de werkzaamheden. Deze laatste kan uit de
opbrengsten een deel van de renovatie- of onderhoudskosten betalen.
Mede dankzij de reclameopbrengsten kunnen er goed ogende en beter te
bevestigen doeken worden aangeschaft. Het grootste voordeel voor de
gemeente is dat deze speciale en kwalitatief hoge reclamedoeken
bijdragen aan een betere kwaliteit van de openbare ruimte.
Gemeente Den Haag