Schultz rondt concessieverlening regionale spoorlijnen af
Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat
heeft de concessies verleend voor vijftien regionale treindiensten.
Het gaat om de voormalige contractsectordiensten die door NS Reizigers
en NoordNed worden geëxploiteerd. Met deze concessies wordt de huidige
situatie in stand gehouden, in afwachting van decentralisatie van deze
treindiensten.
De treindienst Leeuwarden - Groningen is gegund aan NoordNed
Personenvervoer B.V. en deze dienst wordt gedecentraliseerd per 11
december 2005.
De overige veertien concessies zijn gegund aan NS Reizigers B.V. De
looptijd van de concessies is tot eind 2006 of eind 2007. Het gaat om
kortlopende concessies zodat de betrokken decentrale overheden
voldoende tijd hebben om zich voor te bereiden op overname van de
diensten.
Voor vier diensten is gekozen voor een concessie voor een half jaar.
De staatssecretaris zal in de komende maanden besluiten of deze
diensten in het hoofdrailnet worden opgenomen of dat aparte langjarige
concessie(s) worden verleend. Het gaat hierbij om de drie
contractsectordiensten in Noord-Holland die niet worden
gedecentraliseerd en de dienst Zwolle-Almelo (-Enschede) die pas na
2014 wordt gedecentraliseerd vanwege de realisatie van de tunnel bij
Nijverdal.
Voor drie diensten is overeenstemming ten aanzien van decentralisatie
per december 2006: Amersfoort-Ede-Wageningen, Nijmegen-Roermond en
Maastricht-Kerkrade. Voor de overige diensten verwacht minister Karla
Peijs op korte termijn afspraken te kunnen maken met betrokken
decentrale overheden.
Het traject Houten - Houten Castellum is gegund aan NS Reizigers B.V.
tot 2010. Deze lijn wordt niet gedecentraliseerd omdat deze na de
aanleg van de vier sporen tussen Utrecht en Geldermalsen onder het
hoofdrailnet valt.
Saskia Kranendonk, ministerie van Verkeer en Waterstaat 070-3517116
Ministerie van Verkeer en Waterstaat