28.06.2005 / 16:06 / Rubri ek: Binnenland / Organisatie: Creative venue

Verzet tegen overbureaucratisering en onnodige regelgeving leeft sterk onder burgers Waanzinnige vraag naar Paarse Krokodillen

Sinds verzekeraar OHRA haar TV commercial uitzond van een meisje dat haar Paarse Krokodil in het zwembad kwijt was (en vervolgens talloze formulieren moest invullen om het opblaasbeest, dat achter de loketmedewerker in de hoek stond, terug te krijgen), is het reptiel een hype geworden. Het dier staat inmiddels voor het publieke verzet tegen bureaucratie en onnodige regelgeving. Talloze bedrijven en overheidsinstanties bellen dagelijks met de verzekeraar of ze een Paarse Krokodil kunnen bemachtigen, om uiteindelijk hun eigen organisaties aan te sporen efficiënter te werken. Kinderen lijken het beest op hun beurt te omarmen als hét troeteldier van de zomer 2005. Gezien de enorme vraag bestelde OHRA Paarse Krokodillen in China. De eerste lichting opblaasbare reptielen heeft vorige week al voet gezet op Nederlandse bodem.

Politici gebruikten de Paarse Krokodil al als beeldspraak voor het verzet tegen overbodige bureaucratie. Programmamakers Barend & Van Dorp besteedden het afgelopen TV seizoen in een gelijknamige rubriek aandacht aan misstanden op het gebied van onnodige regels. En bedrijven willen de Paarse Krokodil ophangen in de bedrijfswandelgangen. Iets wat begon als creatieve reclameboodschap is inmiddels verworden tot een begrip en symbool van burgerlijke onvrede tegen bureaucratie.

'We hadden deze hype nooit verwacht', aldus bestuursvoorzitter Frank Blankers van OHRA. 'Wat begon met een reclameboodschap (direct verzekeren, direct resultaat) gaat nu over in een vorm van maatschappelijke betrokkenheid. Daar willen we graag ons steentje aan bijdragen. Het zal wat ons betreft deze zomer letterlijk pimpelpaars zien, om te beginnen op het binnenhof en daarna langs de Nederlandse stranden en de Spaanse Costa's. Los van het plezier dat kinderen met de pretbeesten zullen hebben, komen we na deze zomeracties straks ook met meer inhoudelijke acties. Het zou me niets verbazen als de Paarse Krokodil zich ontpopt als een echte volksbeweging tegen onnodige regelgeving,' besluit Blankers.

OHRA zendt de merkcommercial van de Paarse Krokodil sinds eind april niet meer uit. Deze heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de ('Bobby is back') commercial met Boney M zanger Bobby Farrell.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

OHRA, Marianne de Bruijn: 020 - 4525225