http://www.evo.nl
28-06-2005 - EVO: âToekomst goederenvervoer per spoor op het spelâ
op het spelâ
EVO: âToekomst goederenvervoer per spoor op het spelâ
EVO maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van het Nederlandse
goederenvervoer per spoor. Dit stelt de ondernemersorganisatie in een
brandbrief aan minister Peijs van Verkeer & Waterstaat. Spoorbeheerder
ProRail heeft het ministerie voorgesteld om de infraheffing vanaf
volgend jaar aanzienlijk te verhogen. De voorgestelde stijging is zo
drastisch, dat het gevaar groot is dat de prijsverhoging leidt tot
leegloop van het spoor. Bij een te hoog prijsniveau dreigt bovendien
de vraag naar het miljardenproject de Betuweroute direct stil te
vallen.
Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: 'Natuurlijk moet het
rijk de investeringen voor de Betuwelijn terugverdienen. Maar juist
daarom moet je voorkomen dat je het bedrijfsleven afschrikt met een
heffing die geen ondernemer kan en wil betalen. Nu bestaat het risico
dat we straks een prachtige Betuweroute hebben, maar er geen trein
rijdt. Een beeld dat we in heel Nederland gaan zien, want de heffing
voor het gebruik van het spoornet dreigt overal maar liefst vier keer
zo hoog te worden.'
De gevolgen zijn verstrekkend. Zagen we de afgelopen jaren juist een
toename van het gebruik van het spoor, de verwachting is dat de hoge
heffingen die winst in een klap teniet doen. Met als waarschijnlijk
resultaat dat bedrijven kiezen voor vervoer over weg of water. Terwijl
het dichtbevolkte Nederland juist alle vervoerswijzen keihard nodig
heeft.
Dit jaar bedraagt de infraheffing 0,8605 euro per kilometer. ProRail
wil deze heffing verhogen van 2,5682 euro per kilometer in 2006 tot
3,6700 euro per kilometer voor 2007.
EVO pleit voor een meer marktconform heffingensysteem. Minister Peijs
neemt naar verwachting deze week een besluit over de prijsverhoging.