Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Politiek betrokken bij werknemers met een arbeidshandicap; pers afwachtend

Hoofddorp, 28 juni 2005

Eind 2004/begin 2005 is een beeldvormingsonderzoek uitgevoerd onder 14 politici, 22 journalisten en 4 ervaringsdeskundigen die in hun dagelijkse werkzaamheden te maken hebben met werknemers met een arbeidshandicap. Uitgangspunt daarbij was dat politici en journalisten een belangrijke invloed hebben op de beeldvorming van derden (i.c. werkgevers, leidinggevenden, collega's en werknemers). Het onderzoek is door de Stichting De Uitdaging voor Nederland (waarin o.a. de CG-Raad en de Federatie van Ouderverenigingen zitting hebben) in opdracht van de Commissie het Werkend Perspectief uitgevoerd. Dit onderzoek past in de reeks beeldvormingonderzoeken die de commissie heeft laten uitvoeren onder verschillende doelgroepen.

Het onderzoek laat zien dat de betrokkenheid bij werknemers met een arbeidshandicap bij politici en bij media sterk verschilt. Politici zijn zeer geïnteresseerd in problematiek van werknemers met een arbeidshandicap en willen graag aan de slag met conclusies en aanbevelingen van de commissie. De media zijn meer afwachtend en minder betrokken.

Bij de aanbieding van het rapport nodigde de heer van Ginkel, secretaris van de Commissie het Werkend Perspectief, zowel politici als journalisten uit in september met de commissie over de aanbevelingen van dit onderzoek te discussiëren en gezamenlijk met hen een plan van aanpak voor te bereiden. Hij daagde daarnaast de politici uit om deze zomer hun agenda vrij te maken voor persoonlijke ontmoetingen met ondernemers die actief zijn bij het in dienst houden en nemen van mensen met een arbeidshandicap en met mensen met een arbeidshandicap zelf.

Verantwoordelijkheid bij werkgevers
Politici en pers leggen beiden de primaire verantwoordelijkheid voor de integratie van werknemers met een arbeidshandicap bij de werkgever neer. Maar zij signaleren tevens dat de werkgevers de arbeidsgehandicapten in een sollicitatieprocedure niet selecteren. De beeldvorming vormt daarbij volgens beiden de belangrijkste belemmering. De politiek ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd, zowel bij de regelgeving als bij de beeldvorming. De overheid draagt bij door het bestrijden van discriminatie en verbeteren van de integratie. De overheid moet het voorbeeld stellen door zelf werknemers met een arbeidshandicap aan te stellen op zichtbare functies. De politici zien een belangrijke rol weggelegd voor de media, maar besteden naar de menig van de politici te weinig aandacht aan dit onderwerp. De media zelf geven aan de politieke besluitvorming en de actualiteit te volgen maar tekenen aan dat de problematiek van mensen met een arbeidshandicap geen actueel of controversieel onderwerp is en daardoor geen issue voor hen. Als ze al geïnteresseerd zijn is dat vooral institutioneel. Zij geven aan alleen aandacht aan werknemers met een arbeidshandicap te besteden wanneer er een goede en actuele aanleiding voor is. Veel van de ondervraagde journalisten vinden het onderwerp echter van ondergeschikt belang. De WAO is geen 'sexy' onderwerp. En men wil in de media niet altijd 'zielige verhalen' vertellen. Beide groepen zien beeldvormingscampagnes als een oplossing voor de problemen rondom de gebrekkige beeldvorming onder werknemers.

Terminologie
De naam werknemers met een arbeidshandicap werkt verwarrend en werd door de geïnterviewden vooral in verband gebracht met 'gehandicapt-zijn'. De term duidt vooral de problemen van de werknemer en zegt niets over de capaciteiten, de motivatie en de mogelijkheden van de werknemer zelf.

Nadere informatie voor de media:
Mayke van Keep, tel. 0297 564749 of 06 20489757