Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. Nieuwe sportvelden in verschillende wijken
In Overvecht, Kanaleneiland, Ondiep en Hoograven sporten minder kinderen en jongeren bij een vereniging dan elders in Utrecht. Het college stelt daarom geld beschikbaar voor de aanleg van playgrounds in Overvecht en Kanaleneiland en Cruijff Courts in Ondiep en Hoograven. Het gaat om in totaal ¤ 500.000.
Playgrounds zijn veilige locaties waar meerdere sporten mogelijk zijn, met goede begeleiding en omwonenden die een oogje in het zeil houden. Bij de aanleg wordt rekening gehouden met de wensen van bewoners. Zo kunnen kinderen en jongeren er goed spelen en sporten. Dat is niet alleen leuk en gezond, maar het is ook leerzaam en goed voor sociale contacten. En wellicht vinden de kinderen het sporten zo leuk, dat ze ook naar een sportvereniging gaan. De playgrounds in Overvecht en Kanaleneiland worden aangelegd in samenwerking met de Richard Krajicek Foundation. Playground Overvecht (in Park de Gagel) is in de zomer van 2005 gereed; playground Kanaleneiland (in het Marco Poloplantsoen) in voorjaar 2006.
In Ondiep en Hoograven komen Cruijff Courts: dit zijn kunstgras voetbalveldjes. De Cruijff Foundation betaalt de aanleg; de gemeente legt een bedrag bij voor inpassing in de omgeving, beheer en spelbegeleiding. In Ondiep komt het Wesley Sneijderveld: de voetballer komt zelf uit deze wijk en ontving dit als prijs voor 'talent van het jaar 2004'. Het veldje komt in sportpark Thorbeckelaan en is zomer 2005 gereed. Het Cruijff Court in Hoograven komt in het Kastelenplantsoen en zal in het voorjaar 2006 gerealiseerd zijn. Dit sportveld sluit prachtig aan bij 'Hoograven voetbalwijk' en bij de ontwikkeling van het Liesbospark.
De gemeente wil dat er in de stad voldoende veldjes zijn om te sporten en te spelen. Playgrounds en kunstgrasveldjes zijn daar heel geschikt voor.
2. Sportmogelijkheden in Leidsche Rijn uitgebreid
Het college heeft geld beschikbaar gesteld voor het maken van plannen voor de nieuwbouw van zwembad Fletiomare, de aanleg van sportpark Groenewoud (in deelwijk Papendorp) en een nieuw kunstgrasveld voor voetbalclub PVCV. Hiermee worden de sportmogelijkheden in Leidsche Rijn weer uitgebreid.
Nieuwbouw (met uitbreiding) van zwembad Fletiomare is nodig, omdat het huidige zwembad niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. Dat is in 2001 in het onderzoek 'visie op Zwemmen in Utrecht 2001-2015' al vastgesteld. Voor het uitwerken van de plannen is nu ¤ 375.000 beschikbaar. Het nieuwe zwembad komt vlak naast het huidige zwembad, dat tijdens de bouw open blijft. Naast het zwembad komt een politiepost. Het nieuwe zwembad krijgt twee 25-meter baden, een jeugdbassin en een kleuter/peuterbad. Het zwembad is naar verwachting medio 2008 klaar.
Voor de aanleg van sportpark Groenewoud in deelwijk Papendorp heeft het college ruim ¤ 2,8 miljoen beschikbaar gesteld. Het park kan eind van dit jaar in gebruik genomen worden. Er worden velden voor voetbalvereniging Magreb '90 (nu nog gehuisvest op sportpark Terweide) aangelegd. Later zal ook tennisvereniging Attila hier komen.
Voetbalvereniging PVCV krijgt op sportpark Fletiomare Oost een nieuw kunstgrasveld (kosten: bijna ¤ 600.000). Dit is de eerste stap in de herinrichting van het sportpark. De herinrichting is mogelijk door het vertrek van hockeyvereniging MHC Fletiomare naar het zuidelijk deel van het Leidsche Rijnpark.
3. Honderdtweeëndertig woningen in Johanniterveld
In het hart van Leidsche Rijn, in deelgebied Het Zand, worden 132 woningen gerealiseerd in de nieuwe buurt Johanniterveld. Het gaat voornamelijk om dure koopwoningen. Het Johanniterveld wordt ontwikkeld door Oostveen Vastgoed Groep en Bouwfonds Fortis. Ook komen er vrije kavels. De planning is dat het gebied vanaf december 2005 bouwrijp wordt gemaakt, zodat in juni 2006 kan worden gestart met de bouw van de woningen.
Het Stedenbouwkundig Plan (SP) Johanniterveld is een aanvulling op het Stedenbouwkundig Plan van deelgebied Het Zand. Het is gemaakt om de verkaveling voor de nieuwe buurt vast te stellen. In een eerder stadium was dat nog niet mogelijk vanwege onzekerheden rondom de eigendomssituatie. Evenals de andere buurten in Het Zand wordt het Johanniterveld ontwikkeld vanuit een eigen identiteit en met behoud van waardevolle bestaande elementen. Wonen in Het Zand betekent eigentijds wonen in een karakteristieke en oorspronkelijke omgeving, waar het bestaande landschap vertelt over de rijke historie van het gebied. De oude boerderijen en huizen, bestaande wegenlinten, fruitboomgaarden en sloten maken deel uit van het stedenbouwkundig plan van de wijk. Deelgebied Het Zand grenst in het westen direct aan het Leidsche Rijn Park.
4. Intentieovereenkomst tot samenwerking Muziekpaleis
Het gemeentelijke Muziekcentrum Vredenburg, de stichting Tivoli en de Stichting Jazz en Geïmproviseerde muziek gaan hun samenwerking bij de voorgenomen bouw en toekomstige exploitatie van het Muziekpaleis bekrachtigen met een intentieovereenkomst. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de intentieovereenkomst te willen aangaan. Het college ziet de intentieovereenkomst als een logische en onmisbare stap in het besluitvormingstraject voor de realisatie van het Muziekpaleis.
Voor een goede aansturing van het bouwproces is het noodzakelijk dat de partners afspraken hebben over hun samenwerking en dat één rechtspersoon optreedt als (beoogde) huurder. Het Muziekpaleis beoogt een brede, diverse maar ook op elkaar afgestemde programmering aan te bieden voor een breed publiek. Dit vergt centrale aansturing vanuit één organisatie. In de intentieovereenkomst spreken de drie muzikale partners daarom de intentie uit om op termijn over te gaan tot de vorming van één private rechtspersoon. Gekozen is voor privatisering om aanspraak te kunnen (blijven) maken op externe financieringsbronnen.
Meteen na vaststelling van het Definitieve Ontwerp van het Muziekpaleis en na kredietverstrekking door de raad (als het besluit tot de bouw van het Muziekpaleis onomkeerbaar is) start de noodzakelijke reorganisatie om de gemeentelijke dienst te privatiseren. Uiteraard wordt zorgvuldig omgegaan met de belangen van het personeel. De raad wordt over dit besluit geinformeerd. De procedure is dat de raad daarna twee weken de tijd heeft om wensen en zienswijzen naar voren te brengen. Ook de Commissie van Overleg wordt geinformeerd.
5. Utrecht investeert ¤25 miljoen in bereikbaarheid
Het stedelijk bereikbaarheidsprogramma is na jaren van voorbereiding met enkele projecten in de uitvoeringsfase terechtgekomen. Zo wordt momenteel gewerkt aan de reconstructie van de Europalaan, de aanleg van de nieuwe verbindingsweg op Lage Weide (NOUW 1:Nieuwe Ontsluiting Utrecht West) en de herinrichting van de Majellaknoop. Hiernaast wordt met dynamisch verkeersmanagement geprobeerd om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Als onderdeel van het autoprogramma wordt nog in 2005 het eerste project afgerond en uiterlijk in 2006 zal de uitvoering van de overige projecten volgen. Het college stelt hiervoor ruim ¤ 25 miljoen beschikbaar. Naast de reeds gestarte werkzaamheden volgen eind 2005 - begin 2006 ook de projecten NOUW 2 en het 24 Oktoberplein. Met al deze projecten verbetert gemeente Utrecht de bereikbaarheid en doorstroming op het hoofdwegennet. Hierdoor wordt het grootste deel van het inkomend en uitgaande verkeer over stedelijke invalswegen geleid die daarvoor bestemd zijn, zodat de woonwijken zoveel mogelijk worden ontzien.
6. Bouw HOV-Combibrug dit jaar van start
De bouw van de HOV-Combibrug gaat nog dit jaar van start. De nieuwe brug komt in de plaats van de bestaande verkeersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de Verlengde Vleutenseweg. Deze verkeersbrug moet wijken voor de geplande spoorbrug die wordt uitgebreid als onderdeel van de spoorverdubbeling tussen Utrecht CS en Vleuten. De HOV-Combibrug krijgt naast de rijbanen voor auto's en langzaam verkeer, ook een vrijliggende HOV-busbaan. Op basis van het Integraal Programma van Eisen heeft in 2003 inspraak plaatsgevonden. Vervolgens is in 2004 het Definitief Ontwerp vastgesteld. Op basis hiervan is het bestek opgesteld en is de procedure voor de bouwvergunning in gang gezet. Dit heeft in januari jl. geresulteerd in de afgifte van de bouwvergunning. De realisatie van de brug start vanaf najaar 2005 en zal eind 2007 zijn afgerond. Het college stelt voor de realisatie van de HOV-Combibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal een krediet van ¤ 23 miljoen beschikbaar.
7. Horecavergunningen voor Kasteel De Haar
Het college heeft besloten Stichting Exploitatie Kasteel De Haar de benodigde vergunningen te verstrekken voor het uitoefenen en exploiteren van het horecabedrijf op de begane grond en in het souterrain van Kasteel De Haar in Haarzuilens. Al eerder verstrekte het college een vergunning voor de koffie- en theeschenkerij in het souterrain van het kasteel en in het tuinhuis, naast een besluit om een (tijdelijke) vrijstelling te verlening voor bedrijfs- en particuliere ontvangsten en voor zalenverhuur voor ontvangsten in het souterrain van het kasteel. Aanleiding voor al deze besluiten was een anonieme klacht bij de politie Utrecht over horeca-activiteiten in het kasteel. Eén en ander bleek inderdaad niet in orde te zijn; volgens het bestemmingsplan mócht op die locatie geen horeca plaats vinden. Er was echter zeker behoefte aan horeca bij rondleidingen in het park en bij feesten, partijen, diners en recepties op deze bijzondere plaats (2 tot 3 keer per maand). Daarom is de Stichting gevraagd zo spoedig mogelijk aanvragen daartoe in te dienen. Op dit moment is aan alle voorschriften voldaan en verstrekt het college dan ook de laatste vergunningen.
8. Subsidie voor werkruimten Draaiweg 51
Het college stelt subsidie beschikbaar voor de realisatie van permanente werkruimten voor kunstenaars in het voormalige schoolgebouw aan de Draaiweg 51. Voor de realisatie van deze werkruimten is een subsidie verleend van ¤ 521.300 voor een investeringssubsidie aan de stichting SWK Kunsthuisvesting voor de verwerving en verbouwing van het pand. Na verbouwing zullen er 21 werkruimten beschikbaar zijn. Hierin kunnen (start)ateliers, (muziek)studio's en kunstbedrijfsruimten worden gehuisvest. De entreehal biedt als galerie expositiemogelijkheden. Daarnaast komt er een kleine multifunctionele zaal in het gebouw, een horecavoorziening en een gastatelierwoning. Op de zolderverdieping zullen 6 koopappartementen worden gerealiseerd. Deze worden op de vrije markt aangeboden. Voor deze woningen moett SWK zelf de financiering gerealiseerd krijgen. De verbouwing van de werkruimten zal volgens planning eind 2005 worden afgerond.
9. Bedrijventerrein Oudenrijn krijgt groene, parkachtige sfeer
Het bedrijventerrein Oudenrijn aan de A12 bij de Strijkviertelplas krijgt een groene en parkachtige sfeer. Die parkachtige sfeer ontstaat bijvoorbeeld door met bomen aangeklede lanen en groene zones tussen de bedrijfspanden. In dit definitieve ontwerp is uitgegaan van parkeren op eigen terrein. Dus op de openbare wegen worden geen parkeerstroken aangelegd. Er zijn wel in- en uitritten in het inrichtingsplan meegenomen. Voor het inrichtingsplan is een bedrag van ruim ¤ 8,5 miljoen beschikbaar.
Het definitieve ontwerp inrichtingsplan is gebaseerd op het beeldregieplan dat in december '98 is opgesteld door een stedenbouwkundig bureau. Dit beelregieplan is verder uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan. In het stedenbouwkundig plan en het inrichtingsplan is veel waarde gehecht aan het groene karakter van het bedrijventerrein. Welke materialen er worden toegepast voor de diverse verhardingen, groenaanleg, watergangen en lichtmasten, is in de profielen van de infrastructuur in het ontwerp aangegeven. Bij de nadere uitwerking krijgen ook de verkeersmaatregelen en de bewegwijzering aandacht.
De definitieve inrichting van het bedrijventerrein Oudenrijn wordt gefaseerd uitgevoerd, en begint nog voor de zomer 2005. De werkzaamheden van de 1e fase betreffen de zuidzijde van het plangebied, waar de afgelopen jaren nieuwe bedrijven zijn gevestigd. Afhankelijk van het tempo van de uitgiften in erfpacht van de diverse kavels, zullen de werkzaamheden in het overige plangebied worden uitgevoerd.
10. Gefaseerd aanbesteden welzijnswerk
Met ingang van 1 januari 2007 wil het college het gesubsidieerde welzijnswerk gefaseerd gaan aanbesteden, te beginnen met zorg en hulpverlening (algemeen maatschappelijk werk). Ook wil het college onderzoeken of het flexibele budget voor bewonersondersteuning, afhankelijk van de problematiek per wijk, zal worden aanbesteed. Het college verwacht door deze nieuwe weg in te slaan een nog hogere kwaliteit van het welzijnswerk te kunnen bieden. De gemeente krijgt meer keuzemogelijkheden uit aanbieders van welzijnswerk. Voordelen daarvan zijn onder andere een meer flexibel en vernieuwend aanbod en een optimale prijs/kwaliteit verhouding. Het college hecht aan grote zorgvuldigheid bij het stellen van de kaders.
Het gaat om subsidieverlening onder de Algemene Subsidieverordening. Deze verordening biedt gemeenten de mogelijkheid om ook voor reguliere subsidies via een openbare procedure actief meerdere aanbieders uit te nodigen. Dit wordt formeel geen aanbesteding genoemd maar meervoudige uitnodiging. Kenmerkend is dat het beschikbare budget niet automatisch naar dezelfde aanbieder gaat, maar dat aanbieders in een openbare procedure met elkaar concurreren en de gemeente op basis van de beste prijs/kwaliteit verhouding de aanbieders selecteert. In de huidige situatie gaat het merendeel van de welzijnssubsidie naar instellingen waarmee de gemeente een structurele subsidierelatie onderhoudt, zoals met name de wijkwelzijnsorganisaties.
Aanbestedingstrajecten zullen zorgvuldig en gefaseerd worden aangepakt. Er komt jaarlijks een voorstel welke budgetten en welke subsidiesoorten ervoor in aanmerking komen. Het college wil pas tot aanbesteding overgaan als sprake is van vastgesteld beleid, een markt van vraag en aanbod en meetbare prestaties. Bovendien zal de huidige gesubsidieerde instellingen worden betrokken bij de keuze voor aanbesteding. Inzet is meerjarige afspraken te maken om de aanbieder de kans te geven zich te wortelen in de wijk en een netwerk op te bouwen.
Het college legt dit voornemen tot aanbesteding van welzijnswerk voor aan de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling.
11. Grondruil aan de Groeneweg
Het college stemt in met grondruil met AM Vastgoed aan de Groeneweg. AM Vastgoed is eigenaar van het terrein langs de Groeneweg, waar nu onder meer twee supermarkten zijn gevestigd. AM wil dit terrein herontwikkelen. De bestaande panden worden gesloopt en op die plek komen een nieuw winkelcentrum, woningen, een parkeergarage en een benzinestation. Om tot een beter stedenbouwkundig plan en een betere verkeerskundige situatie te komen, wil AM Vastgoed het jongerencentrum Westside (Groeneweg 54 C) verplaatsen naar een nieuw gebouw langs de Groeneweg. De gemeente is eigenaar van het gebouw van het jongerencentrum. Ook Portes (exploitant van het jongerencentrum) is bereid om aan de grondruil mee te werken. Eerst wordt de nieuwbouw opgeleverd (planning is dat dit medio 2007 gebeurt), pas daarna vindt sloop van het huidige jongerencentrum plaats. De andere voorzieningen op Groeneweg 54 (politiebureau, wijkbureau, hamam en buitenschoolse opvang) blijven gehandhaafd.
12. Afspraken over gebruik stads- en streekbusstation
De gemeente heeft regels vastgesteld voor het gebruik van het stads- en streekbusstation in het Stationsgebied. De regels zijn opgesteld in samenwerking met het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de vervoerders die op dit moment gebruikmaken van het busstation. De regels gaan over het gebruik en toewijzing van haltes, milieubelasting van de omgeving, reisinformatievoorzieningen, parkeerontheffingen en handhaving van de gemaakte afspraken.
De afspraken maken deel uit van het Verbeterplan Veiligheid en Leefbaarheid voor het stads- en streekbusstation. Dit plan bestaat uit drie pijlers. De eerste pijler was het opknappen van het busstation in 2004. Daarmee is de leefbaarheid en het gevoel van veiligheid rond de stations vergroot. Als tweede is, eveneens in 2004, een beheerconvenant opgesteld. Hierin staan afspraken met de betrokken partijen om via goed beheer en onderhoud het verbeterde kwaliteitsniveau van het busstation in stand te houden. De derde pijler is het opstellen van het gebruiksprotocol, waarover het college nu een besluit heeft genomen.
Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft bevoegdheden over het maken van afspraken met vervoerders. Daarom is BRU gevraagd de gemaakte afspraken als onderdeel in de concessievoorwaarden met vervoerders op te nemen. In 2006 vindt een evaluatie plaats van het protocol.
13. Steun voor herontwikkeling winkelstrip Admiraal Helfrichlaan
Herontwikkeling van de winkelstrip aan de Admiraal Helfrichlaan kan rekenen op steun van omwonenden. Op dit moment is de strip slecht verhuurbaar en dreigt te verpauperen. Plannen voorzien in het omzetten van de huidige winkelruimten in ruimten voor zakelijke dienstverlening en in het toevoegen van 18 nieuwe koopappartementen in drie bouwlagen. Omwonenden maken om diverse redenen bezwaar tegen het opvullen van de winkelstrip. Het college vindt het stedenbouwkundig en exploitatietechnisch verantwoord om drie nieuwe woonlagen aan te brengen. Wel zal de initiatiefnemer (Van Overhagen Bouwbedrijf) via een privaatrechterlijke overeenkomst verantwoordelijk worden gesteld voor betaling van eventueel toegekende planschade.
14. Initiatief voor 'kunstenaarskolonie' Nieuwdaan beëindigd
Het bijzondere initiatief om in Terwijde (Leidsche Rijn) een woon- en werkgemeenschap voor kunstenaars en kunstliefhebbers te vestigen, heeft geen realiseerbaar plan opgeleverd. Er bestaat geen vertrouwen meer tussen de Vereniging Nieuwdaan, Geelen Bouwprojecten en de gemeente Utrecht, zodat de basis voor verdere samenwerking ontbreekt. Het stranden van het initiatief was al eerder duidelijk, het college heeft nu formeel ingestemd met beëindiging van het bijzonder initiatief. De gemeente betreurt dat het niet gelukt is het unieke project te realiseren.
Nieuwdaan is het plan (in het kader van het beleid voor bijzondere initiatieven in Leidsche Rijn) uit 1998 voor honderd woon-werkruimten met gemeenschappelijke voorzieningen voor kunstenaars en kunstliefhebbers. In 2002 sloten de Vereniging Nieuwdaan, ontwikkelaar Geelen Bouwprojecten BV en de gemeente Utrecht een overeenkomst over het project. Tijdens de uitwerking van de plannen vonden de vereniging, betrokken architecten en Geelen echter geen overeenstemming over de uitgangspunten, de uitwerking en de marketing van het project. Het project is vervolgens op het punt gekomen dat er geen gezamenlijk draagvlak meer bestaat om door te gaan. Op het moment worden met betrokken partijen gesprekken gevoerd over de manier waarop de gesloten overeenkomst beëindigd kan worden. Daarna zal de gemeente onderzoeken wat er nu op de geplande locatie gaat gebeuren.