Gemeente Utrecht

Kredietbank Utrecht loopt voorop in preventie van financiële problemen

Steeds meer Utrechters maken gebruik van de voorzieningen die de gemeente via de Kredietbank aanbiedt. Dit komt doordat de armoede in Utrecht (en in Nederland) toeneemt. Steeds meer mensen komen financieel niet rond en hebben schulden. De Kredietbank helpt hen met leningen en door het saneren van schulden. De schuldsanering is moeilijker geworden omdat de hoogte van schulden en het aantal schuldeisers zijn toegenomen. Verder is het aantal mensen met een door de rechter opgelegde schuldsanering gegroeid. Dit blijkt uit het Beleidsverslag 2004 van de Kredietbank. Voor de komende jaren wordt nog meer ingezet op preventie van schulden en blijvende gedragsverandering van cliënten (om nieuwe schulden te voorkomen). De bank loopt hiermee landelijk voorop. Belangrijke projecten in 2005 zijn: voorlichting op scholen aan jongeren, huisbezoeken in Utrecht Noordwest (naast Overvecht) en samenwerking met woningcorporaties om huurschulden te voorkomen. Ook de samenwerking met stichting Noodfonds Utrecht (NU) blijft belangrijk.

Er zijn drie soorten schuldhulpverlening bij de Kredietbank: preventief, vrijwillig (mensen kloppen zelf voor hulp aan) en wettelijk (door de rechter opgelegd). In 2004 daalde het aantal geslaagde vrijwillige schuldregelingen. Dit komt vooral doordat schuldeisers zich strenger opstellen. Daarnaast hebben mensen gemiddeld hogere schulden (¤ 16.710 in 2004; ¤ 13.000 in 2003) en zijn er meer schuldeisers (nu gemiddeld 8). Er waren in 2004 iets minder aanvragen (ongeveer 1600), deels omdat niet het hele jaar nieuwe aanvragen in behandeling genomen konden worden. Het aantal schuldregelingen in het wettelijke traject (Wet Sanering Natuurlijke Personen) steeg van 374 in 2003 tot 600 in 2004. Het gaat hierbij om mensen in een zeer moeilijke financiële situatie. Bovendien zijn 63 mensen, die het in de WSNP niet hebben gered en nergens meer terecht konden, met beschermingsbewind geholpen. Er zijn ook meer spoedprocedures om huisuitzettingen te voorkomen: in 2004 is dit voor 87 mensen met succes gedaan.

Naast de schuldregelingen is er steeds meer behoefte aan budgetbeheer. Hierbij beheert de Kredietbank alle inkomsten en uitgaven van mensen gedurende drie jaar. Schuldeisers zijn dan eerder geneigd tot een overeenkomst voor een schuldregeling. In 2004 is dit budgetbeheer voor 200 mensen gedaan. De Kredietbank geeft hierbij intensieve begeleiding om nieuwe schulden te voorkomen.

Tenslotte heeft de bank in 2004 nieuwe vormen van krediet ontwikkeld.

Twee voorbeelden
Een echtpaar vroeg een krediet aan voor de begrafenis van hun kind. Ze hebben eerder een lening gehad. Door de vordering van de begrafenisonderneming stevenden zij af op een problematische schuldensituatie. Uit sociale overwegingen en als zekerheid voor de aflossing van de lening bij de bank is besloten om de lopende lening over te sluiten. Het echtpaar is uitgenodigd voor een gesprek en hen is budgetbeheer aangeraden. Zij worden nu ondersteund door budgetbeheer en hebben één schuldeiser (de Kredietbank). Het salaris wordt gestort bij de Kredietbank, die ook zorg draagt voor de financiële verplichtingen.

Bij de stichting NU is een verzoek ingediend voor ¤ 1500 voor inventaris en kleding van drie kinderen. Het verzoek kwam van stichting Welzijn Utrecht Zuidwest en de Kredietbank. Het gaat om een zieke vrouw met drie kinderen, die niet met geld kan omgaan. De kinderen slapen op de grond en zijn slecht gekleed. De vrouw zit in een wettelijk schuldsaneringstraject. Doordat zij haar vaste lasten niet betaalde ontstonden nieuwe schulden. Met behulp van budgetbeheer zullen deze schulden afgelost worden. Er is geen financiële ruimte voor de aanschaf van noodzakelijke spullen, terwijl de nood hoog is. De aanvraag werd gehonoreerd.

Preventie blijft speerpunt
Schulden, teveel geld uitgeven en teveel kredieten afsluiten vormen een maatschappelijk probleem. Daarom is preventie zo belangrijk: dit is hét speerpunt voor de komende jaren. De Kredietbank probeert met allerlei activiteiten om te voorkomen dat mensen in financiële problemen komen. Projecten die eerder zijn gestart worden voortgezet en er komen nieuwe projecten. Enkele voorbeelden:


- Het project Huisbezoeken, dat in 2004 in Overvecht liep, wordt nu uitgebreid naar Noordwest - met financiële steun van het rijk. Utrecht is landelijk trekker van een samenwerkingsverband tussen gemeenten met soortgelijke projecten.


- Voorlichting aan jongeren op scholen met lespakketten (samen met het NIBUD gemaakt voor het VMBO) en budgetteerspellen. Jongeren vormen een belangrijke doelgroep, omdat zij veel schulden hebben en omdat gedragsverandering op jonge leeftijd veel problemen kan voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren sinds 2002 zo'n 9% meer uitgeven terwijl hun inkomsten 1% stegen. Eenderde leent dan ook of koopt op afbetaling.

Om goed aan preventie te werken en om doelgroepen zoals daklozen en uitkeringsgerechtigden te bereiken, werkt de Kredietbank steeds intensiever samen met maatschappelijke partners. Stichting Noodhulp Utrecht (NU) is hier een voorbeeld van, maar ook de samenwerking met nutsbedrijven en woningcorporaties om tijdig problemen te signaleren en regelingen te treffen. Uniek in Nederland is de schuldhulpverlening aan (ex) dak- en thuislozen, samen met Stadsgeldbeheer. In 2004 is hier veel aandacht aan besteed en daar gaan we mee door. Binnen de gemeente wordt samengewerkt om een bijdrage te leveren aan het weer aan het werk komen van uitkeringsgerechtigden.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie Sylvia Borgman 030-286 10 55.