Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
30 mei 2005 UB/A/2005/47009 333
nr. 2040515470
Onderwerp Datum Contactpersoon
Kamervragen van het lid Weekers 28 juni 2005
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Weekers (VVD) over de dienstverlening
van de CWI's.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
2
2040515470
Vragen van het lid Weekers (VVD) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid betreffende dienstverlening CWI's.
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de uitkomsten van het nog niet openbaar gemaakte
onderzoeksrapport van ECORYS-NEI, in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen
(RWI), over de tevredenheid van werkgevers over de dienstverlening bij de Centra voor
Werk en Inkomen (CWI's) en waaruit blijk dat deze tevredenheid ver is gedaald?
Antwoord
Ja, ik ben op de hoogte van het conceptonderzoeksrapport. Gebleken is echter dat in dit
conceptrapport onjuiste cijfers worden vermeld, waardoor ook verkeerde conclusies zijn
getrokken, die in de eindversie zijn gecorrigeerd. Dit geldt vooral voor de waardering van
werkgevers. Deze is veel hoger dan in het conceptrapport abusievelijk is vermeld. 87% van de
werkgevers is over de professionaliteit van CWI neutraal tot zeer tevreden. De afhandeling van de
vacaturemelding gebeurt over het algemeen ook naar tevredenheid (85% neutraal tot zeer
tevreden). Werkgevers waarmee CWI geen afspraken maakt over voorselectie zijn minder
tevreden. Deze positieve cijfers sluiten aan bij het onlangs aan u aangeboden IWI-rapport over
"Dienstverlening aan werkgevers".
Vraag 2
Klopt het bericht dat sinds de afschaffing van de arbeidsbureaus in 2001 het aantal
vacatures dat door de CWI's wordt ingevuld dramatisch is gedaald en dat de werkgevers
aan de noodklok hebben getrokken vanwege deze falende dienstverlening?
Antwoord
De resultaten van het voormalige Arbeidsbureau kunnen niet worden vergeleken met de resultaten
die nu door CWI worden behaald. Het takenpakket van beide organisaties is totaal verschillend.
De dienstverlening van het Arbeidsbureau betrof de totale reïntegratieactiviteiten om de
werkzoekende naar werk te begeleiden. Dit betekent dat alle reïntegratie-inspanningen (onder
andere in het kader van werkgelegenheidsprojecten, Melkertbanen en banen in aansluiting op
scholing via de centra voor vakopleidingen) en vacaturevervullingen konden worden meegerekend.
CWI verricht alleen de basisdiensten, maar dan zowel voor werk als voor uitkering. CWI heeft tot
taak zelf actief vacatures te vervullen, maar ook werkgevers in staat te stellen om vacatures te
vervullen via werk.nl, een instrument dat CWI inzet om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
Deze laatste vacaturevervulling wordt niet bij het cijfer vacaturevervulling meegerekend, maar
draagt natuurlijk ook bij aan de allocatie van vraag en aanbod.
Als gevolg van deze onvergelijkbaarheid zijn in de definitieve versie van het onderzoeksrapport de
vergelijkingen met de Arbeidsbureaus door het onderzoeksbureau weggelaten.
3
Vraag 3
Deelt u de kritiek van de werkgevers dat, behoudens regionale verschillen, de CWI's
nauwelijks aandacht besteden aan arbeidsbemiddeling, waardoor deze zijn verworden tot
administratiekantoren?
Antwoord
De kritiek zoals deze in het conceptrapport tot uiting komt deel ik niet en strookt overigens niet
met de informatie uit het recente IWI-rapport "Dienstverlening aan werkgevers", noch met de
uitkomsten van tevredenheidsonderzoek onder werkgevers door CWI zelf. Uit het IWI- rapport
blijkt juist dat de bewuste keuze van CWI om werkgeversdienstverlening meer aandacht te geven
in de resultaten duidelijk zichtbaar is. Volgens de inspectie zijn de werkgevers dan ook over het
algemeen tevreden over de door CWI geboden dienstverlening. Het gaat dan om de vervulling van
vacatures die werkgevers bij CWI hebben aangemeld.
CWI voert onderzoeken uit om de kwaliteit van de werkgeversdienstverlening op de vestigingen te
toetsen en te verbeteren. Naar aanleiding van deze kwaliteitsaudits heeft CWI verbeterplannen per
vestiging en district opgesteld. Gekeken is welke werkgeversdienstverlening op lokaal en landelijk
niveau te beïnvloeden is. Ook voert CWI jaarlijks klanttevredenheidsonderzoeken uit die een
overwegend positief beeld opleveren. Uit het Jaarverslag 2004 blijkt dat de algemene waardering
uitkomt op een 7,1.
Het aantal vacaturevervullingen kent de afgelopen jaren een opgaande lijn. In 2002 werden 50.000
vacatures vervuld, terwijl in 2004 dit er ruim 82.000 zijn.
De in het conceptrapport gemelde ontevredenheid heeft voor een belangrijk deel te maken met het
grote aantal kandidaten, dat werkgevers krijgen op vacatures die zij zelf "open" melden bij CWI.
Vraag 4
Hoe richten de CWI's hun taak als arbeidsbemiddelaar in en hoe zorgen zij ervoor dat de
vraag naar en het aanbod van arbeid op elkaar aansluiten?
Antwoord
De kernpunten van de huidige dienstverlening aan werkgevers ten behoeve van bemiddeling zijn:
een 72-uurs service met concrete afspraken over de vervulling van de vacature, persoonlijke
dienstverlening in de vorm van een bedrijfsbezoek, matchen van vacatures (o.a. organiseren van
banenmarkten), gericht bekend maken van vacatures en sollicitanten en tot slot actieve bemiddeling
van CWI door middel van introductie van sollicitanten bij werkgevers.
Via focus op werk, het vacatureoffensief en de benadering van grote werkgevers is bovendien een
extra impuls gegeven aan de dienstverlening aan werkgevers. Dit komt tot uitdrukking in de
resultaten. In het eerste kwartaal van 2005 is het aantal ingediende vacatures met verzoek om
voorwerk CWI, ruim 19% boven het streefcijfer uitgekomen. De realisatie van de prestatie-
indicator "vervulde vacatures" met voorwerk CWI ligt voor 2004 10,6 % boven het streefcijfer
2004 en komt daarmee uit op ruim 82.000 vervulde vacatures. Om de dienstverlening nog meer
kracht bij te zetten heeft CWI een groeiend aantal medewerkers ingezet op de
werkgeversdienstverlening.
4
Vraag 5
Welke oorzaken liggen ten grondslag aan de dalende dienstverlening?
Behoeft het huidige beleid, waarbij de arbeidsbemiddelaar is ingeruild door ICT, bijstelling,
opdat juist voor het MKB meer maatwerk geleverd kan worden?
Antwoord
Er is geen sprake van een dalende dienstverlening of een inruil van de arbeidsbemiddelaar voor
ICT. Zelfwerkzaamheid van werkgevers via werk.nl sluit wel aan bij de doelstelling om de
arbeidsmarkt meer transparant te maken. Werk.nl is een onmisbaar instrument geworden om vraag
en aanbod op zo breed mogelijke schaal bekend te maken. De individuele benadering en het
leveren van maatwerk in de vorm van concrete bemiddeling vormt eveneens een belangrijk
instrument voor CWI om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. CWI doet dit door op verzoek
van de werkgever voorselecties van kandidaten te maken om vervolgens door een intensieve
begeleiding van kandidaten naar de aangeboden vacatures, de matching tot een succes te maken.
De dienstverlening is wél voortdurend punt van aandacht in verband met mogelijkheden voor het
aanbrengen van verbeteringen. Via het aannemen van personen uit de uitzendbranche wordt
getracht deskundigheid voor onder andere het vacatureoffensief in huis te halen. Voorts wordt
personeel speciaal opgeleid om kwalitatief hoge dienstverlening aan werkgevers aan te bieden.
Bovendien is CWI recentelijk begonnen met de certificering van medewerkers m.n. voor de
dienstverlening aan werkgevers. Via audits wordt zicht gehouden op de beleving van de
dienstverlening door werkgevers en daaruit voortkomende verbeterpunten worden in de
dienstverlening meegenomen.
Vraag 6
Klopt het dat alleen vestigingen waar met Europees Subsidiegeld extra arbeidsbemiddelaars
zijn aangesteld zoals het MKB minderhedenproject en vacatureoffensief, "opvallend" beter
scoren? Zo ja, bent u bereid de insteek van dergelijke projecten tot uitgangspunt te maken
van het beleid van de CWI's?
Antwoord
Door de inzet van Europees subsidiegeld is inderdaad beter gescoord op bemiddeling van de
doelgroepen waarvoor de extra inspanning was bedoeld. Het project Vacatureoffensief dat
gefinancierd is met Europees subsidiegeld eindigt op 30 juni a.s. Om de bereikte resultaten vast te
houden heeft CWI ook voor de 2e helft van dit jaar weer Europees subsidiegeld aangevraagd. In
de reguliere taken en afgesproken streefcijfers zal deze positieve lijn moeten worden voortgezet.
Deze extra impuls is niet bedoeld om de dienstverlening aan werkgevers vooral op projectbasis en
dus op basis van incidentele financiering vorm te blijven geven. Op enig moment zal de
dienstverlening weer geheel binnen de reguliere activiteiten van CWI een plaats moeten krijgen,
uiteraard met in stand blijven van de goede resultaten.
Vraag 7
5
Hoeveel vacatures worden vanwege de daling in de dienstverlening niet meer bij CWI's
gemeld? Wat heeft dit voor effect op de kans dat iemand die bij het CWI staat ingeschreven
als werkzoekende een baan vindt?
Antwoord
Er is juist sprake van een stijging van het aandeel van de vacaturemarkt die via CWI voor iedereen
kenbaar is: via spontane aanmelding, acquisitie, of koppeling met bestanden van andere
intermediairs.
Het realisatiecijfer marktbereik is in het afgelopen jaren gestegen naar 55%. CWI heeft de
vacaturemarkt in 2005 geraamd op 738.000 vacatures en zal trachten een zo groot mogelijk
marktbereik te realiseren. CWI streeft er daarom naar om meer actief vacatures bij werkgevers
werven. De kans dat iemand die bij CWI staat ingeschreven op deze vacature bemiddeld kan
worden is daarmee ook groter.
Vraag 8
Deelt u de kritiek van MKB-Nederland dat de expertise over belangrijke ontwikkelingen in
sectoren ontbreekt, waardoor de CWI's niet meer snel kunnen inspelen op de vraag van
werkgevers?
Antwoord
Het onderhouden van expertise over belangrijke sectoren is bij CWI in ontwikkeling. CWI heeft
inmiddels met meer dan 10 sectoren regelmatig contact en overleg. De diepgang varieert van
informatie-uitwisseling en afstemming tot concrete samenwerkingsafspraken/convenanten.
Om hieraan een extra impuls te geven heeft CWI hiervoor 30 fte verspreid over het land-
vrijgesteld. Deze personen zorgen voor kennisopbouw binnen CWI over sectoren, zorgen voor
relatiebeheer met de belangrijke sectoren en hebben een adviserende taak in de richting van
branches. Daarnaast zijn binnen de vacatureteams bij de CWI's adviseurs als contactpersoon
aangewezen voor de klantwerkgevers uit de verschillende sectoren.
Vraag 9
Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat de match tussen vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt verbetert en de CWI's ook in de ogen van het MKB hun relevantie
terugkrijgen?
Antwoord
In de aansturing van CWI neemt het onderwerp werkgeversdienstverlening een belangrijke plaats
in. De aanbevelingen uit het IWI-rapport "Dienstverlening aan werkgevers" zijn bij CWI vertaald
naar verbeteracties. In de voorbereidingen naar de totstandkoming van het concept jaarplan 2006
zal dit tot uitdrukking komen. De aanbevelingen van het onderzoeksrapport Ecorys-NEI zullen
hierbij worden betrokken. Zoals tot nu toe het geval is geweest zal CWI elk kwartaal verslag doen
van de behaalde resultaten.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid