Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Nieuwe auto's steeds veiliger

Den Haag, 28 juni 2005

De nieuwe serie crashtests van Euro NCAP toont aan dat de veiligheid voor inzittenden, vooral voor de volwassenen, opnieuw met succes alle aandacht heeft gekregen van de autofabrikanten. Nieuwe modellen scoren tegenwoordig steeds vaker het maximaal aantal van 5 sterren. De extra punten van de intelligente seatbelt reminders (SBR) waarbij de inzittenden op gebruik van de gordel wordt gewezen, spelen daarbij een rol.

In de nieuwste serie zijn 13 modellen getest uit diverse klassen. Zeven modellen beschermen hun volwassen inzittenden zo goed dat het maximum van vijf sterren is toegekend. In zes van die zeven modellen valt de bescherming van inzittende kinderen ook in de hoogste klasse. Voor andere weggebruikers buiten de auto zijn de meeste modellen echter zeer onvriendelijk.

De Peugeot 1007 behaalt de hoogste score ooit in EuroNCAP met 3 punten voor SBR voor alle inzittenden, ook op de achterbank. Ook de nieuwe Mercedes A-klasse heeft dat en wordt daarmee beste in zijn klasse van compacte middenklassers.

De goedkope Dacia Logan, die eind 2005 op de markt komt, heeft dergelijke voorzieningen niet. Jammer is dat constructief ook nog wat ontbreekt, zodat deze slechts 3 sterren scoort. Kleinere en goedkope auto's als de VW Fox en Citroën C1 bewijzen dat het beter kan.

Hoewel er wel veel aandacht voor de eigen inzittenden is, blijft de aandacht voor andere verkeersdeelnemers nog steeds achter. De onlangs in werking getreden wetgeving op dit punt blijkt dus nog onvoldoende garantie te bieden. Alleen Honda en Suzuki hebben hun best gedaan.

De ANWB onderzoekt geregeld de veiligheid en milieuvriendelijkheid van auto's. De resultaten zijn te vinden in de ANWB-bladen en op anwb.nl . Nadere informatie voor ANWB-leden ook via de Auto-advieslijn 070 - 3145000.

EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en de Europese AIT&FIA-zusterclubs met de Nederlandse, Engelse, Duitse Zweedse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en Europese Consumentenclubs.


Noot voor de redactie;