28-06-2005
Innovatieprijs voor MAN
De innovatieve techniek van de compleet nieuw ontwikkelde
motorgeneratie D20 Common Rail van MAN bedrijfsvoertuigen stelt nieuwe
normen. Deze gelden zowel voor het vermogen, verbruik, de
onderhoudskosten alsook voor het voldoen aan de toekomstige
milieuvoorschriften. Om de betekenis van de nieuwe technologie te
waarderen heeft het "Centre for Transportation & Logistics Neuer Adler
e.V. (CNA e.V.)" de D20 Common Rail motorgeneratie onderscheiden met
de innovatieprijs Intelligentie voor verkeer en logistiek.
De prijsuitreiking door de Beierse minister voor economie,
infrastructuur, verkeer en technologie, dr. Otto Wiesheu vond plaats
op de vakbeurs transport logistic in München. De MAN D20 Common Rail
is het overtuigende bewijs van de ontwikkelingscompetentie en de
technologische know how die zijn oorsprong vindt in de metropolenregio
Nürnberg, aldus lichtte CNA directeur dr.-ing. Holger Schulze-Halberg
de beslissing van de onafhankelijke jury, bestaande uit
vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de media, toe. MAN
markeert met de D20 Common Rail-motorgeneratie een nieuwe top. De
actuele discussie over fijn stof en de Europese emissierichtlijnen met
een drastische reducering van de NOx- en roetdeeltjesuitstoot bij
zware bedrijfsvoertuigen tot 2009 onderstrepen dit. Zeer positief is
dat dit concept en de productie van de nieuwe motorgeneratie
high-techwerkplekken in Beieren garanderen.
Intelligente techniek
MAN ontwikkelde in vier jaar tijd de compleet nieuwe motorgeneratie
D20 Common Rail met een budget van 200 miljoen euro. Hierbij stonden
vanaf het begin de voordelen voor de klant centraal.
Duidelijke reducering van het gewicht
De D20 Common Rail weegt zo'n 100 kg minder dan zijn voorganger. Dit
werd mogelijk door het gebruik van het hoogwaardige gietmateriaal
GJV-450 (vermiculair gietijzer) bij het carter. In vergelijking met
het conventionele gietijzer is GJV-450 duidelijk sterker, zodat er
minder materiaal nodig is. Vele onderdelen van de D20 Common Rail zijn
vervaardigd van aluminium of kunststof. Met een droog gewicht van 960
kg is de D20 Common Rail de lichtste motor in zijn klasse van rond de
400 pk, wat duidelijke voordelen biedt wat betreft het nuttig
laadvermogen voor de klant.
BedrijfsautoRAI