BedrijfsautoRAI

28-06-2005

Innovatieprijs voor MAN

De innovatieve techniek van de compleet nieuw ontwikkelde motorgeneratie D20 Common Rail van MAN bedrijfsvoertuigen stelt nieuwe normen. Deze gelden zowel voor het vermogen, verbruik, de onderhoudskosten alsook voor het voldoen aan de toekomstige milieuvoorschriften. Om de betekenis van de nieuwe technologie te waarderen heeft het "Centre for Transportation & Logistics Neuer Adler e.V. (CNA e.V.)" de D20 Common Rail motorgeneratie onderscheiden met de innovatieprijs Intelligentie voor verkeer en logistiek.

De prijsuitreiking door de Beierse minister voor economie, infrastructuur, verkeer en technologie, dr. Otto Wiesheu vond plaats op de vakbeurs transport logistic in München. De MAN D20 Common Rail is het overtuigende bewijs van de ontwikkelingscompetentie en de technologische know how die zijn oorsprong vindt in de metropolenregio Nürnberg, aldus lichtte CNA directeur dr.-ing. Holger Schulze-Halberg de beslissing van de onafhankelijke jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de media, toe. MAN markeert met de D20 Common Rail-motorgeneratie een nieuwe top. De actuele discussie over fijn stof en de Europese emissierichtlijnen met een drastische reducering van de NOx- en roetdeeltjesuitstoot bij zware bedrijfsvoertuigen tot 2009 onderstrepen dit. Zeer positief is dat dit concept en de productie van de nieuwe motorgeneratie high-techwerkplekken in Beieren garanderen.

Intelligente techniek
MAN ontwikkelde in vier jaar tijd de compleet nieuwe motorgeneratie D20 Common Rail met een budget van 200 miljoen euro. Hierbij stonden vanaf het begin de voordelen voor de klant centraal.

Duidelijke reducering van het gewicht
De D20 Common Rail weegt zo'n 100 kg minder dan zijn voorganger. Dit werd mogelijk door het gebruik van het hoogwaardige gietmateriaal GJV-450 (vermiculair gietijzer) bij het carter. In vergelijking met het conventionele gietijzer is GJV-450 duidelijk sterker, zodat er minder materiaal nodig is. Vele onderdelen van de D20 Common Rail zijn vervaardigd van aluminium of kunststof. Met een droog gewicht van 960 kg is de D20 Common Rail de lichtste motor in zijn klasse van rond de 400 pk, wat duidelijke voordelen biedt wat betreft het nuttig laadvermogen voor de klant.