AutoRai

Print

Eerste punten binnen voor Chevrolet-rijders Huff en Larini

(28-6-2005)
Chevrolet-rijders Rob Huff en Nicola Larini hebben weer een belangrijk hoofdstuk toegevoegd aan de campagne van Chevrolet in het WTCC 2005 door in Mexico allebei punten te scoren in de negende en tiende ronde van het World Touring Car Championship 2005.

In een volledig uitverkocht Autodromo Miguel E Abed stormde Huff als zesde over de finishlijn in de eerste van de twee races. Een voortreffelijke prestatie van de Chevrolet-coureur die hem drie punten opleverde. Ook Larini kwam dit weekend voor het eerst in de punten terecht door zijn achtste plaats in de tweede race. Misschien nog belangrijker was echter wel dat de Chevrolets Nubira het hele weekend zowel tijdens de training als in de twee races voortdurend in de kop van het veld te vinden waren.

"Het was een prima race", verklaarde een uiterst contente Rob Huff, na in de eerste race als zesde over de finish te zijn gekomen. "Ik heb het netjes gedaan en heb geprobeerd om zo dicht mogelijk achter de koplopers te eindigen. Omdat ik absoluut wilde finishen en ook punten wilde scoren, ging ik niet tot de limiet, omdat je dan al gauw de kans loopt dat de voorwielen blokkeren en dat je de auto verliest. Vijf of zes ronden voor het einde begon ik andere lijnen te rijden en bochten af te snijden omdat de auto als op rails liep. Daardoor kon ik Peter Terting voorbij voor zelfs de vijfde positie, maar toen brak ik vervolgens te ver uit en kon hij mij weer inhalen."

Ook Nicola Larini kwam dichtbij een puntenscore in de eerste race. "Ik had een goede race, maar net nadat ik Farfus in de Alfa was gepasseerd en op jacht ging naar Coronel kreeg ik problemen met de benzinedruk. Dat gebeurde twee of drie keer, waardoor ik genoegen moest nemen met de tiende plaats. Dat was jammer, want ik mikte op de achtste plaats en dan kun je de race erna van pole position van start gaan."

Alain Menu's eerste race was van korte duur door een race incident. "Coronel kwam ver naar buiten in de eerste bocht en Terting, die vlak voor mij reed, passeerde hem. Ik probeerde aan te sluiten, maar Coronel gooide de deur dicht en raakte mij, waardoor de stuurarm van mijn Nubira werd verbogen." De RML-monteurs kregen Alain weer op de baan, maar de rijder uit Zwitserland had niet voldoende tijd meer om genoeg ronden te rijden om geclassificeerd te worden in de uitslag.

Omdat volgens de reglementen de top acht finishers in omgekeerde volgorde aan de start van de tweede race verschijnen, kon Rob Huff Race 2 vanaf de derde plek vertrekken. Na de start verloor hij twee plaatsen en in de tweede ronde nog eentje, om zich vervolgens vast op de zesde plaats te nestelen. Hij leek op weg naar een tweede achtereenvolgende puntenscore. Ongelukkigerwijs liep dat anders af omdat hij in de zesde ronde van de baan spinde. "De watertemperatuur liep in de ronde ervoor hoog op en ik denk dat er een waterslang is geklapt. Daardoor is het water op de achterbanden terechtgekomen waardoor ik spinde. Ik reed helemaal op de ideale lijn en opeens vloog ik van de baan, alsof iemand aan de handrem had getrokken", verklaarde hij teleurgesteld aan de finish.

Larini vocht zich naar een zevende plaats en een puntenscore door diverse aanvallen van belagers af te slaan. Menu tenslotte legde beslag op de 13e plaats: "Ik heb gedaan wat ik kon, maar meer zat er niet in omdat ik achteraan moest starten."

Chevrolet Europe's Motorsport Manager Eric Nève toonde zich uiterst verheugd met de resultaten. "Ik ben zeer onder de indruk van Rob's prestaties en vooral van de manier waarop hij omging met de druk van andere, ervaren toerwagenrijders als Dirk Müller. Het eerste buiten-Europese evenement van dit jaar heeft ons de eerste punten opgeleverd in het rijderskampioenschap. Tegelijkertijd wil ik de organisatie complimenteren met alle aanpassingen die ze heeft aangebracht op verzoek van de rijders en de teams. Het is een heel goede show geworden in Mexico."