Print
Eerste punten binnen voor Chevrolet-rijders Huff en Larini
(28-6-2005)
Chevrolet-rijders Rob Huff en Nicola Larini hebben weer een belangrijk
hoofdstuk toegevoegd aan de campagne van Chevrolet in het WTCC 2005
door in Mexico allebei punten te scoren in de negende en tiende ronde
van het World Touring Car Championship 2005.
In een volledig uitverkocht Autodromo Miguel E Abed stormde Huff als
zesde over de finishlijn in de eerste van de twee races. Een
voortreffelijke prestatie van de Chevrolet-coureur die hem drie punten
opleverde. Ook Larini kwam dit weekend voor het eerst in de punten
terecht door zijn achtste plaats in de tweede race. Misschien nog
belangrijker was echter wel dat de Chevrolets Nubira het hele weekend
zowel tijdens de training als in de twee races voortdurend in de kop
van het veld te vinden waren.
"Het was een prima race", verklaarde een uiterst contente Rob Huff, na
in de eerste race als zesde over de finish te zijn gekomen. "Ik heb
het netjes gedaan en heb geprobeerd om zo dicht mogelijk achter de
koplopers te eindigen. Omdat ik absoluut wilde finishen en ook punten
wilde scoren, ging ik niet tot de limiet, omdat je dan al gauw de kans
loopt dat de voorwielen blokkeren en dat je de auto verliest. Vijf of
zes ronden voor het einde begon ik andere lijnen te rijden en bochten
af te snijden omdat de auto als op rails liep. Daardoor kon ik Peter
Terting voorbij voor zelfs de vijfde positie, maar toen brak ik
vervolgens te ver uit en kon hij mij weer inhalen."
Ook Nicola Larini kwam dichtbij een puntenscore in de eerste race. "Ik
had een goede race, maar net nadat ik Farfus in de Alfa was gepasseerd
en op jacht ging naar Coronel kreeg ik problemen met de benzinedruk.
Dat gebeurde twee of drie keer, waardoor ik genoegen moest nemen met
de tiende plaats. Dat was jammer, want ik mikte op de achtste plaats
en dan kun je de race erna van pole position van start gaan."
Alain Menu's eerste race was van korte duur door een race incident.
"Coronel kwam ver naar buiten in de eerste bocht en Terting, die vlak
voor mij reed, passeerde hem. Ik probeerde aan te sluiten, maar
Coronel gooide de deur dicht en raakte mij, waardoor de stuurarm van
mijn Nubira werd verbogen." De RML-monteurs kregen Alain weer op de
baan, maar de rijder uit Zwitserland had niet voldoende tijd meer om
genoeg ronden te rijden om geclassificeerd te worden in de uitslag.
Omdat volgens de reglementen de top acht finishers in omgekeerde
volgorde aan de start van de tweede race verschijnen, kon Rob Huff
Race 2 vanaf de derde plek vertrekken. Na de start verloor hij twee
plaatsen en in de tweede ronde nog eentje, om zich vervolgens vast op
de zesde plaats te nestelen. Hij leek op weg naar een tweede
achtereenvolgende puntenscore. Ongelukkigerwijs liep dat anders af
omdat hij in de zesde ronde van de baan spinde. "De watertemperatuur
liep in de ronde ervoor hoog op en ik denk dat er een waterslang is
geklapt. Daardoor is het water op de achterbanden terechtgekomen
waardoor ik spinde. Ik reed helemaal op de ideale lijn en opeens vloog
ik van de baan, alsof iemand aan de handrem had getrokken", verklaarde
hij teleurgesteld aan de finish.
Larini vocht zich naar een zevende plaats en een puntenscore door
diverse aanvallen van belagers af te slaan. Menu tenslotte legde
beslag op de 13e plaats: "Ik heb gedaan wat ik kon, maar meer zat er
niet in omdat ik achteraan moest starten."
Chevrolet Europe's Motorsport Manager Eric Nève toonde zich uiterst
verheugd met de resultaten. "Ik ben zeer onder de indruk van Rob's
prestaties en vooral van de manier waarop hij omging met de druk van
andere, ervaren toerwagenrijders als Dirk Müller. Het eerste
buiten-Europese evenement van dit jaar heeft ons de eerste punten
opgeleverd in het rijderskampioenschap. Tegelijkertijd wil ik de
organisatie complimenteren met alle aanpassingen die ze heeft
aangebracht op verzoek van de rijders en de teams. Het is een heel
goede show geworden in Mexico."
AutoRai