AutoRai

Print

Acropolis Rally: Kp 13 ongeluksproef voor Grönholm

(28-6-2005)
Een kapot klemmetje in de transmissie deed Marcus Grönholm in de Acropolis Rally de das om. In de ruige Griekse ronde van het Wereldkampioenschap Rally had de Peugeot-rijder tot aan de dertiende klassementsproef felle strijd geleverd met WK-koploper Sébastien Loeb.
Aangezien er pas weer aan het einde van die tweede dag service was toegestaan, moest de Fin na de ongeluksproef nog twee kp's voltooien met een onwillige transmissie. Hij duikelde in het klassement en kon niet anders dan genoegen nemen met de vierde plaats aan de finish. Teamgenoot Markko Märtin voelde zich nog steeds niet volledig één met zijn 307 WRC en kwam niet verder dan de achtste plaats. Met de overwinning (Loeb) en de derde positie (Carlos Sainz) verzamelde Citroën voldoende punten om de koppositie bij de WRC-constructeurs over te nemen van Peugeot, dat overigens bekendmaakte na dit seizoen de terugkeer naar Le Mans te zullen voorbereiden. Peugeot, winnaar van de klassieke 24-Uursrace in 1992 en '93, wil in 2007 in Le Mans en andere lange-afstandsraces aantreden met HDi-dieseltechnologie, compleet met partikelfilter. Een opmerkelijke nieuwe ontwikkeling in de autosport.

Het was weer een ouderwetse Acropolis: zweten, stof happen en gemene keien ontwijken in de dans over het rotsachtige onverhard van het Griekse berglandschap. Terwijl Markko Märtin van meet af aan worstelde met het vertrouwen in zijn Peugeot 307 WRC, ging Marcus Grönholm juist vol in de aanval. De Fin pakte al vroeg de leiding en won drie klassementsproeven, maar aan het einde van de eerste dag moest hij alsnog zes seconden toegeven op de dit seizoen bijna ongenaakbare Sébastien Loeb met de Citroën Xsara.

Klemmetje van twee euro
Op de tweede dag sloeg het pechduiveltje toe. 's Middags, voor de start van KP 13, meldde Grönholm over de boordradio: "Ik vrees dat een aandrijfas is gebroken." Het moment kon niet ongelukkiger uitvallen, want service was er pas weer na KP 15, aan het einde van de etappe. De geplaagde rijder zei na afloop: "Op de verbindingsetappe na KP 12 trok de auto naar één kant en eerst dacht ik dat het aan een band of wiel lag. Maar op KP 13 voelde ik slip in de transmissie en toen wist ik dat het probleem ernstiger was. Ik kon niet meer doen dan de sperinrichting volledig in te schakelen op alle differentieels, maar de auto was vreselijk moeilijk te besturen." Naderhand bleek de oorzaak een defect klemmetje te zijn in de transmssie; een onderdeeltje van twee euro, maar wel belangrijk. Het was een klein wonder dat Grönholm desondanks de 16e, 17e en 12e tijd reed op de resterende proeven (29 km in totaal). Maar de tijdschade was enorm: de snelste 307 WRC verloor twee minuten en 44 seconden op de leider en zakte naar de vierde positie. Ook het gat naar nummer drie in het klassement, Carlos Sainz, was met meer dan een minuut eigenlijk te groot om op de laatste dag nog te kunnen dichten. En de hoop dat voorin het klassement nog fouten werden gemaakt waarvan Peugeot zou kunnen profiteren, bleek ijdel.

Nog volop kansen
"De helft van het seizoen zit erop", zei teamchef Jean-Pierre Nicolas, "en we zijn de leiding in het WRC kwijt. Maar we hebben nog volop kansen. De zwaarste wedstrijden liggen nu achter ons. In Argentinië kunnen we de teleurstelling van de Acropolis al uitwissen."