Print
Acropolis Rally: Kp 13 ongeluksproef voor Grönholm
(28-6-2005)
Een kapot klemmetje in de transmissie deed Marcus Grönholm in de
Acropolis Rally de das om. In de ruige Griekse ronde van het
Wereldkampioenschap Rally had de Peugeot-rijder tot aan de dertiende
klassementsproef felle strijd geleverd met WK-koploper Sébastien
Loeb.
Aangezien er pas weer aan het einde van die tweede dag service was
toegestaan, moest de Fin na de ongeluksproef nog twee kp's voltooien
met een onwillige transmissie. Hij duikelde in het klassement en kon
niet anders dan genoegen nemen met de vierde plaats aan de finish.
Teamgenoot Markko Märtin voelde zich nog steeds niet volledig één
met zijn 307 WRC en kwam niet verder dan de achtste plaats. Met de
overwinning (Loeb) en de derde positie (Carlos Sainz) verzamelde
Citroën voldoende punten om de koppositie bij de WRC-constructeurs
over te nemen van Peugeot, dat overigens bekendmaakte na dit seizoen
de terugkeer naar Le Mans te zullen voorbereiden. Peugeot, winnaar van
de klassieke 24-Uursrace in 1992 en '93, wil in 2007 in Le Mans en
andere lange-afstandsraces aantreden met HDi-dieseltechnologie,
compleet met partikelfilter. Een opmerkelijke nieuwe ontwikkeling in
de autosport.
Het was weer een ouderwetse Acropolis: zweten, stof happen en gemene
keien ontwijken in de dans over het rotsachtige onverhard van het
Griekse berglandschap. Terwijl Markko Märtin van meet af aan
worstelde met het vertrouwen in zijn Peugeot 307 WRC, ging Marcus
Grönholm juist vol in de aanval. De Fin pakte al vroeg de leiding en
won drie klassementsproeven, maar aan het einde van de eerste dag
moest hij alsnog zes seconden toegeven op de dit seizoen bijna
ongenaakbare Sébastien Loeb met de Citroën Xsara.
Klemmetje van twee euro
Op de tweede dag sloeg het pechduiveltje toe. 's Middags, voor de
start van KP 13, meldde Grönholm over de boordradio: "Ik vrees dat
een aandrijfas is gebroken." Het moment kon niet ongelukkiger
uitvallen, want service was er pas weer na KP 15, aan het einde van de
etappe. De geplaagde rijder zei na afloop: "Op de verbindingsetappe na
KP 12 trok de auto naar één kant en eerst dacht ik dat het aan een
band of wiel lag. Maar op KP 13 voelde ik slip in de transmissie en
toen wist ik dat het probleem ernstiger was. Ik kon niet meer doen dan
de sperinrichting volledig in te schakelen op alle differentieels,
maar de auto was vreselijk moeilijk te besturen." Naderhand bleek de
oorzaak een defect klemmetje te zijn in de transmssie; een
onderdeeltje van twee euro, maar wel belangrijk. Het was een klein
wonder dat Grönholm desondanks de 16e, 17e en 12e tijd reed op de
resterende proeven (29 km in totaal). Maar de tijdschade was enorm: de
snelste 307 WRC verloor twee minuten en 44 seconden op de leider en
zakte naar de vierde positie. Ook het gat naar nummer drie in het
klassement, Carlos Sainz, was met meer dan een minuut eigenlijk te
groot om op de laatste dag nog te kunnen dichten. En de hoop dat
voorin het klassement nog fouten werden gemaakt waarvan Peugeot zou
kunnen profiteren, bleek ijdel.
Nog volop kansen
"De helft van het seizoen zit erop", zei teamchef Jean-Pierre Nicolas,
"en we zijn de leiding in het WRC kwijt. Maar we hebben nog volop
kansen. De zwaarste wedstrijden liggen nu achter ons. In Argentinië
kunnen we de teleurstelling van de Acropolis al uitwissen."
AutoRai