Print
Het heilige vuur voor Mitsubishi in WRC
(28-6-2005)
Het WRC-seizoen is halverwege. De Lancer WRC05 heeft niet alleen zijn
snelheidspotentieel maar vooral ook z'n betrouwbaarheid getoond. Harri
Rovanpera en Gigi Galli finishten in Griekenland weer keurig als 6e en
7e; reden waarom het heilige vuur bij de Mitsubishi-equipes tot
ontbranding is gekomen.
Het Olympisch vuur brandde niet in het stadion in Athene, waar de
rally met een speciale (asfalt)stage - te rijden op gravelbanden -
voor 70.000 laaiend enthousiaste toeschouwers van start ging. Maar het
heilig vuur is zonder meer te vinden onder de leden van het Mitsubishi
Motors Motor Sport team, dat met een mooie oogst aan WK-punten
afscheid nam van Technisch directeur Mario Fornaris. Met name de zeer
ervaren Harri Rovanpera ging zeer voortvarend van start op de hete
eerste dag van de rally. Gigi Galli deed het aanvankelijk relatief
rustig aan, omdat het zijn eerste Acropolis-rally was en omdat hij z'n
auto in elk geval aan de finish wilde krijgen. Rovanpera scoorde een
paar top-drie tijden op de proeven en kwam zelfs even langszij bij
Carlos Sainz. Maar vervolgens werd de Fin op de langste proef van de
dag geconfronteerd met banden die snel grip verloren en met
(waarschijnlijk) oververhitte dempers, waardoor zijn Lancer 'heel
vreemd' ging aanvoelen. Desondanks eindigde hij dag 1 op de 6e plaats.
Galli kreeg gaandeweg meer vertrouwen en achterhaalde uiteindelijk
Markko Martin, om de dag als 7e te beëindigen.
Gevecht om de vijfde plaats
Dag twee stond voor Rovanpera in het teken van een spectaculair
gevecht met de zeer sterk rijdende Mikko Hirvonen, maar Harri moest
capituleren met een onwillige versnellingsbak. Galli verloor op zijn
beurt wat tijd met een (tijdelijk) gebrek aan vermogen. Toen dat was
opgelost realiseerde Galli zelfs de tweede tijd op proef 12 en nam
meer afstand van Martin in de Peugeot. Uiteindelijk konden beide
Mitsubishi-rijders hun tevredenstellende posities op de laatste dag
van de rally veilig stellen door op de drie nieuwe, nogal ruige
laatste proeven niet al te veel risico's meer te nemen. Motorsport
directeur Isao Torii sprak zijn vertrouwen uit voor de tweede helft
van het seizoen: "We zijn nu echt helemaal klaar voor het gevecht om
de podiumplaatsen en tevens voor een positie in de top drie in het
wereldkampioenschap."
AutoRai