AutoRai

Print

Het heilige vuur voor Mitsubishi in WRC

(28-6-2005)
Het WRC-seizoen is halverwege. De Lancer WRC05 heeft niet alleen zijn snelheidspotentieel maar vooral ook z'n betrouwbaarheid getoond. Harri Rovanpera en Gigi Galli finishten in Griekenland weer keurig als 6e en
7e; reden waarom het heilige vuur bij de Mitsubishi-equipes tot ontbranding is gekomen.

Het Olympisch vuur brandde niet in het stadion in Athene, waar de rally met een speciale (asfalt)stage - te rijden op gravelbanden - voor 70.000 laaiend enthousiaste toeschouwers van start ging. Maar het heilig vuur is zonder meer te vinden onder de leden van het Mitsubishi Motors Motor Sport team, dat met een mooie oogst aan WK-punten afscheid nam van Technisch directeur Mario Fornaris. Met name de zeer ervaren Harri Rovanpera ging zeer voortvarend van start op de hete eerste dag van de rally. Gigi Galli deed het aanvankelijk relatief rustig aan, omdat het zijn eerste Acropolis-rally was en omdat hij z'n auto in elk geval aan de finish wilde krijgen. Rovanpera scoorde een paar top-drie tijden op de proeven en kwam zelfs even langszij bij Carlos Sainz. Maar vervolgens werd de Fin op de langste proef van de dag geconfronteerd met banden die snel grip verloren en met (waarschijnlijk) oververhitte dempers, waardoor zijn Lancer 'heel vreemd' ging aanvoelen. Desondanks eindigde hij dag 1 op de 6e plaats. Galli kreeg gaandeweg meer vertrouwen en achterhaalde uiteindelijk Markko Martin, om de dag als 7e te beëindigen.

Gevecht om de vijfde plaats
Dag twee stond voor Rovanpera in het teken van een spectaculair gevecht met de zeer sterk rijdende Mikko Hirvonen, maar Harri moest capituleren met een onwillige versnellingsbak. Galli verloor op zijn beurt wat tijd met een (tijdelijk) gebrek aan vermogen. Toen dat was opgelost realiseerde Galli zelfs de tweede tijd op proef 12 en nam meer afstand van Martin in de Peugeot. Uiteindelijk konden beide Mitsubishi-rijders hun tevredenstellende posities op de laatste dag van de rally veilig stellen door op de drie nieuwe, nogal ruige laatste proeven niet al te veel risico's meer te nemen. Motorsport directeur Isao Torii sprak zijn vertrouwen uit voor de tweede helft van het seizoen: "We zijn nu echt helemaal klaar voor het gevecht om de podiumplaatsen en tevens voor een positie in de top drie in het wereldkampioenschap."