Print
Fiat Croma: dé maatstaf qua ruimte en comfort
(28-6-2005)
Per direct presenteert Fiat de nieuwe Croma aan het publiek.
Topdesigner Giorgetto Giugiaro tekende voor dit compleet nieuwe
concept.
Kernpunten van de nieuwe Croma zijn de innovatieve motoren, de
ongekende interieurruimte -best in its class!- en de superieure
bouwkwaliteit.
Kenners zullen zich ongetwijfeld herinneren dat met de eerste Croma
historie werd geschreven: Fiat Auto introduceerde in de Croma TDI als
eerste directe dieselinspuiting. Toentertijd een ongekende technische
primeur. Ook anno 2005 onderscheidt de Croma zich door zijn
innovatieve motoren, die alle voldoen aan de Euro 4-norm. En wat te
denken van de riante interieurruimte en hoogstaande bouwkwaliteit?
Niet voor niets spreekt designer Giorgetto Giugiaro van een 'Comfort
Wagon' concept. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in opvallend
gemakkelijk in- en uitstappen, zeer ontspannen en rustige
rijeigenschappen en vooral een binnenruimte die zijn gelijke in deze
klasse niet kent. Zowel in de afwerking als de gebruikte materialen en
constructies is veel aandacht besteed aan het garanderen van een
superieur kwaliteitsniveau. Prototypen legden meer de drie miljoen
testkilometers af.
Record-ruimte
Alles bij elkaar opgeteld, is de Croma de ruimste auto in zijn klasse.
Hij wordt geleverd in één carrosserieversie en heeft forse
afmetingen: 475 centimeter lang, 177 centimeter breed en 160
centimeter hoog. Zijn wielbasis meet een fikse 270 centimeter. Vooral
die grote wielbasis en een ongeveer 10 centimeter hogere bouw dan in
deze klasse gebruikelijk is, maakten het Giugiaro mogelijk een
recordformaat cabine te creëren. Dankzij de vlakke vloer, de lage
dorpels en de hoog geplaatste zitvlakken (hoge H-punten voor en
achter) van de comfortstoelen zet de nieuwe Fiat Croma een nieuwe
mijlpaal op het gebied van de toegankelijkheid van zijn interieur.
Bestuurder en passagiers stappen als het ware 'horizontaal in'. De
uitzonderlijk grote cabine staat bovendien borg voor een uitstekende
zitpositie en plezierig veel hoofd- en beenruimte. In deze klasse
vormt de afstand tussen de beide zitrijen een record. De Fiat Croma is
zo ontworpen dat personen van ongeveer 150 centimeter lang tot zeker 2
meter een optimale zitpositie in de auto vinden.
Innovatieve dubbele bodem
De bagageruimte is vanzelfsprekend zeer ruim bemeten. In standaard
opstelling meet hij 500 liter en dat is naar behoefte uit te breiden
tot een inhoud van liefst 1.610 liter. In een aantal Croma
uitvoeringen kan de rechter voorstoel voorover worden geklapt, zodat
een laadlengte van maximaal 270 centimeter mogelijk wordt.
Verder beschikt de Fiat Croma (standaard dan wel optioneel) over een
innovatief modulair systeem voor de bagageruimte. Het systeem biedt de
mogelijkheid een geheel vlakke laadvloer te creëren, terwijl meteen
een verborgen bagagevak ontstaat waar bijvoorbeeld laptop of handtas
onzichtbaar kunnen worden opgeborgen.
Dieselmotoren standaard met roetfilter
Naast de twee sprankelende benzinemotoren (2.2 16V met 147 pk en 1.8
16V met 140 pk die in februari 2006 wordt verwacht), laat Fiat zien
dat het Italiaanse concern op het gebied van dieselmotoren
technologisch nog altijd superieur is. Er is keuze uit niet minder dan
drie MultiJet dieselmotoren: de 1.9 met 120 of 150 pk en een nieuwe
200 pk sterke 2.4 liter MultiJet 20-kleps dieselkrachtbron, die
geleverd wordt in combinatie met de sequentieel bedienbare
6-versnellingsautomaat. 90% van zijn maximale koppel (van 400 Nm) is
voorhanden tussen 1.750 en 3.500 tpm. Alle diesels worden standaard
uitgerust met een zogenaamd partikelfilter in hun uitlaatsysteem. Het
filter vangt ultrafijne deeltjes op en zet ze om in onschadelijke
restproducten. De MultiJets voldoen daarmee aan de normen zoals die er
waarschijnlijk in het toekomstige Euro 5-regime gaan uitzien, hetgeen
tevens betekent dat het trio in aanmerking komt voor de door de
overheid geïntroduceerde roetreductie-stimuleringspremie van ⬠600,-
(is in de prijs verwerkt).
Vijftal transmissies
Er zijn niet minder dan vijf versnellingsbakken ontwikkeld om de
sterke kanten van elke afzonderlijke krachtbron optimaal te kunnen
benutten: de benzinemotoren worden standaard gecombineerd met een
handgeschakelde 5-versnellingsbak; de 2.2 16V is als optie ook met een
sequentieel schakelende 5-traps automaat leverbaar. Alle MultiJet
diesels beschikken over een handgeschakelde zesbak, waarbij de 150 pk
sterke 1.9 JTD ook kan worden besteld met de sequentieel schakelende
6-versnellingsautomaat. Op de 2.4 MultiJet 20V vijfcilinderversie is
zo'n 6-traps automaat standaard; in verband met het hogere koppel is
dit overigens een ander type transmissie.
Stabiel & veilig
Een hoogwaardig onderstel zorgt voor bijpassend goede prestaties op
het gebied van stabiliteit en bochtvastheid. Voor vind je een nieuwe
generatie van de beproefde McPherson opstelling (op een zeer licht
stalen draagframe dat met behulp van water onder zeer hoge druk is
gevormd) en achter profiteert de Croma van een fraaie Multilink
wielophanging (met aan beide zijden een viervoudige wielgeleiding).
Mede dankzij de snelheidsafhankelijke, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging laat de Croma zich zeer exact dirigeren. Met de
actieve en passieve veiligheid van de Croma is het uitstekend gesteld.
Naast geavanceerde standaard technieken als ABS, EBD (elektronisch
remkracht verdeling) en ESP (elektronische stabiliteitsregeling,
standaard op alle versies m.u.v. 1.9 JTD 120 pk) is Fiats Comfort
Wagon bijvoorbeeld altijd voorzien van zeven airbags. Waaronder een
die de onderbenen van de bestuurder beschermt (zogenaamde
knie-airbag).
Aanvullende garantiemogelijkheid
De nieuwe Fiat Croma wordt geleverd in vier uitrustingsniveaus te
weten Active, Dynamic, Business Connect en Emotion. Met een vanafprijs
van ⬠26.995,- voor de Fiat Croma 2.2 16v Active, bezit de Italiaanse
Comfort Wagon een aantrekkelijk prijskaartje. Speciaal voor de
zakelijke markt is er de Croma Business Connect met standaard onder
andere Connect NAV / GSM-module en parkeersensoren. Zoals elke nieuwe
Fiat, wordt de Croma geleverd met 2 jaar fabrieksgarantie. Voor een
uiterst scherpe meerprijs van ⬠195,- is dit echter uit te breiden
naar 3 jaar.
AutoRai