Print
Ford SAV concept basis voor nieuw productiemodel
(28-6-2005)
De SAV Concept van Ford Europa, die op de autosalon van Genève tot de
verbeelding sprak van zowel de media als het publiek, is binnenkort
niet langer een concept, maar een productieauto.
Vroege prototypes worden al, in zware vermomming, getest in de
productontwikkelingscentra van Ford in Duitsland, België en Engeland.
De productieversie van de SAV Concept vormt een nieuwe toevoeging aan
het modellenprogramma van Ford en wordt gepositioneerd tussen de
Mondeo en de Galaxy MPV. De auto zal worden geproduceerd in de
Ford-fabriek in het Belgische Genk.
De definitieve naam van het productiemodel en alle technische
specificaties worden pas later bekendgemaakt, enige tijd voor de
introductie begin 2006.
Nieuw model en frisse nieuwe aanpak
De Ford SAV Concept laat op twee vlakken een frisse aanpak zien. Ten
eerste biedt de Concept een blik op een geheel nieuw type Ford met
maar weinig directe concurrenten, namelijk een Sports Activity
Vehicle. De SAV Concept onderscheidt zich als een monospace met drie
zitrijen die niet alleen een sportief uiterlijk heeft maar ook
sportieve rijeigenschappen. Ten tweede heeft de Ford SAV Concept een
dynamische vorm waarin de nieuwe designrichting van Ford Europa
zichtbaar wordt.
"Op de autosalon van Genève 2005 was de ontvangst van de Ford SAV
Concept bij media en publiek werkelijk fantastisch. Voor ons was dit
een steun in de rug bij onze beslissing om een versie van deze auto in
productie te nemen", vertelt Lewis Booth, CEO en Chairman van Ford
Europa. "Met zijn gestroomlijnde uiterlijk en doelgerichte uitstraling
is de Ford SAV Concept het toonbeeld van nieuwe, flexibele ideeën
voor het vervoer van personen en goederen. Het productiemodel zal de
beloften van de concepversie waarmaken, en een grote
aantrekkingskracht op onze klanten uitoefenen."
Ontworpen voor een actieve levensstijl
Het idee achter de Ford SAV Concept was om aan te tonen dat een
dergelijke, niet-traditionele auto met drie zitrijen potentieel heeft
als gezinsauto, mede dankzij de vorm, het formaat en de verschijning,
die aansluiten bij een actieve levensstijl. Het productiemodel zal
laten zien dat er plaats is voor nog meer diversiteit in Fords aanbod
van gezinsauto's, en zal een nieuw marktsegment voor Ford blootleggen.
In de productieversie zullen de meeste dynamische ontwerpthema's van
de Concept Car behouden blijven. Anders dan in de conceptversie,
zullen er in het productiemodel twee of drie zeer flexibele zitrijen
zijn voor een opstelling van 5+2 zitplaatsen. De SAV Concept bood
plaats aan vijf personen en hun bagage, gebruik makend van een unieke
twee/ drie stoelen configuratie.
Deze nieuwe telg in de reeks van Ford gezinsauto's bewijst eens te
meer de kracht van de Shared Technologies-benadering om meer
diversiteit te brengen in carrosseriestijlen en voertuigformules.
Productie in België
De productieversie van de Ford SAV Concept zal worden gebouwd in Genk.
Hier wordt ook de Ford Mondeo geproduceerd en het is de plek waar
momenteel een investeringsprogramma van ⬠715 miljoen wordt
doorgevoerd. Deze investering betreft met name een nieuw, flexibel
productiesysteem.
Sinds de opening van de fabriek in Genk in 1964 zijn daar ruim 12
miljoen auto's geproduceerd. De fabriek is een van de modernste
autoassemblagefabrieken in Europa en vormt de hoeksteen van de Lean
Manufacturing-strategie van Ford Europa. In haar rijke historie die
meer dan 40 jaar omspant, is de fabriek in Genk verantwoordelijk
geweest voor de assemblage van de Ford Taunus 12M en de Ford Sierra.
Sinds 1993 is Genk de enige Europese productielocatie van de bekroonde
Ford Mondeo.
"In november 2003 maakten we bekend dat de investering in onze fabriek
in Genk erin moest resulteren dat daar de Mondeo werd geproduceerd, de
volgende generatie Galaxy en een derde, nader te noemen auto", vertelt
John Fleming, President van Ford Europa. "Welnu, vandaag kunnen we
meedelen dat deze derde auto het productiemodel van de Ford SAV
Concept zal zijn."
De fabriek werkt momenteel in tweeploegendienst en telt 4946
medewerkers. Vorig jaar werden in Genk 207.163 auto's geproduceerd.
AutoRai