AutoRai

Print

Ford SAV concept basis voor nieuw productiemodel

(28-6-2005)
De SAV Concept van Ford Europa, die op de autosalon van Genève tot de verbeelding sprak van zowel de media als het publiek, is binnenkort niet langer een concept, maar een productieauto. Vroege prototypes worden al, in zware vermomming, getest in de productontwikkelingscentra van Ford in Duitsland, België en Engeland.

De productieversie van de SAV Concept vormt een nieuwe toevoeging aan het modellenprogramma van Ford en wordt gepositioneerd tussen de Mondeo en de Galaxy MPV. De auto zal worden geproduceerd in de Ford-fabriek in het Belgische Genk.

De definitieve naam van het productiemodel en alle technische specificaties worden pas later bekendgemaakt, enige tijd voor de introductie begin 2006.

Nieuw model en frisse nieuwe aanpak
De Ford SAV Concept laat op twee vlakken een frisse aanpak zien. Ten eerste biedt de Concept een blik op een geheel nieuw type Ford met maar weinig directe concurrenten, namelijk een Sports Activity Vehicle. De SAV Concept onderscheidt zich als een monospace met drie zitrijen die niet alleen een sportief uiterlijk heeft maar ook sportieve rijeigenschappen. Ten tweede heeft de Ford SAV Concept een dynamische vorm waarin de nieuwe designrichting van Ford Europa zichtbaar wordt.

"Op de autosalon van Genève 2005 was de ontvangst van de Ford SAV Concept bij media en publiek werkelijk fantastisch. Voor ons was dit een steun in de rug bij onze beslissing om een versie van deze auto in productie te nemen", vertelt Lewis Booth, CEO en Chairman van Ford Europa. "Met zijn gestroomlijnde uiterlijk en doelgerichte uitstraling is de Ford SAV Concept het toonbeeld van nieuwe, flexibele ideeën voor het vervoer van personen en goederen. Het productiemodel zal de beloften van de concepversie waarmaken, en een grote aantrekkingskracht op onze klanten uitoefenen."

Ontworpen voor een actieve levensstijl
Het idee achter de Ford SAV Concept was om aan te tonen dat een dergelijke, niet-traditionele auto met drie zitrijen potentieel heeft als gezinsauto, mede dankzij de vorm, het formaat en de verschijning, die aansluiten bij een actieve levensstijl. Het productiemodel zal laten zien dat er plaats is voor nog meer diversiteit in Fords aanbod van gezinsauto's, en zal een nieuw marktsegment voor Ford blootleggen.

In de productieversie zullen de meeste dynamische ontwerpthema's van de Concept Car behouden blijven. Anders dan in de conceptversie, zullen er in het productiemodel twee of drie zeer flexibele zitrijen zijn voor een opstelling van 5+2 zitplaatsen. De SAV Concept bood plaats aan vijf personen en hun bagage, gebruik makend van een unieke twee/ drie stoelen configuratie.

Deze nieuwe telg in de reeks van Ford gezinsauto's bewijst eens te meer de kracht van de Shared Technologies-benadering om meer diversiteit te brengen in carrosseriestijlen en voertuigformules.

Productie in België
De productieversie van de Ford SAV Concept zal worden gebouwd in Genk. Hier wordt ook de Ford Mondeo geproduceerd en het is de plek waar momenteel een investeringsprogramma van ⬠715 miljoen wordt doorgevoerd. Deze investering betreft met name een nieuw, flexibel productiesysteem.

Sinds de opening van de fabriek in Genk in 1964 zijn daar ruim 12 miljoen auto's geproduceerd. De fabriek is een van de modernste autoassemblagefabrieken in Europa en vormt de hoeksteen van de Lean Manufacturing-strategie van Ford Europa. In haar rijke historie die meer dan 40 jaar omspant, is de fabriek in Genk verantwoordelijk geweest voor de assemblage van de Ford Taunus 12M en de Ford Sierra. Sinds 1993 is Genk de enige Europese productielocatie van de bekroonde Ford Mondeo.

"In november 2003 maakten we bekend dat de investering in onze fabriek in Genk erin moest resulteren dat daar de Mondeo werd geproduceerd, de volgende generatie Galaxy en een derde, nader te noemen auto", vertelt John Fleming, President van Ford Europa. "Welnu, vandaag kunnen we meedelen dat deze derde auto het productiemodel van de Ford SAV Concept zal zijn."

De fabriek werkt momenteel in tweeploegendienst en telt 4946 medewerkers. Vorig jaar werden in Genk 207.163 auto's geproduceerd.