Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
UITSTEL DIGITALE TACHOGRAAF : CHAOS VOORKOMEN
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt het besluit van de Europese
Transportministers om de invoering van de digitale tachograaf uit te
stellen tot januari 2005 verstandig. Hiermee is een chaos in het
internationale vervoer voorlopig voorkomen. KNV vindt tevens dat alle
zeilen bijgezet moeten worden in de voorbereidingen, zodat de digitale
tachograaf over een half jaar probleemloos kan worden ingevoerd.
De invoeringsdatum stond op 5 augustus 2005. Vanaf dat moment moest de
digitale tachograaf worden ingebouwd in alle nieuwe vrachtauto's, bussen en
touringcars. De voorwaarde voor een vlekkeloze invoering zijn momenteel nog
niet aanwezig. In 15 van de 25 EU-lidstaten kunnen nog geen
chauffeurspassen worden uitgegeven, terwijl in 12 van de lidstaten de
nationale wetgeving nog moet worden gewijzigd. Ook zijn er momenteel nog
maar drie leveranciers die de apparatuur kunnen leveren waardoor het de
vraag is of alle nieuw af te leveren bedrijfsvoertuigen met een digitale
tachograaf kunnen worden opgeleverd.
Koninklijk Nederlands Vervoer is van mening dat het uitstel van de
invoeringsdatum met een half jaar alleen succesvol is, als in de EU-landen
met vereende krachten de nationale belemmeringen worden weggewerkt. KNV
hoopt dat de Nederlandse regering haar Europese collega's op deze noodzaak
blijft wijzen. Al eerder werd de invoeringsdatum verschoven van 5 augustus
2004 naar 5 augustus 2005. Een jaar uitstel was toen niet genoeg en de
vraag is of een extra half jaar wel genoeg is om alle obstakels weg te
nemen.
De digitale tachograaf is een electronisch apparaat voor het registreren
van rij- en rusttijden van beroepschauffeurs en vervangt de sinds 1970
bestaande analoge tachograaf. Deze registreert de rij- en rusttijden met
inkt op een kartonnen schijf. Met de digitale tachograaf wordt in ieder
bedrijfsvoertuig het rij- en rustgedrag geregistreerd van alle chauffeurs,
die gedurende een jaar het voertuig hebben bestuurd. De individuele rij- en
rusttijden van chauffeurs worden geregistreerd op de bijbehorende
chauffeurspas.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepsgoederenvervoer over de weg en voor het beroepspersonenvervoer:
openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer.