Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


UITSTEL DIGITALE TACHOGRAAF : CHAOS VOORKOMEN

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt het besluit van de Europese Transportministers om de invoering van de digitale tachograaf uit te stellen tot januari 2005 verstandig. Hiermee is een chaos in het internationale vervoer voorlopig voorkomen. KNV vindt tevens dat alle zeilen bijgezet moeten worden in de voorbereidingen, zodat de digitale tachograaf over een half jaar probleemloos kan worden ingevoerd.

De invoeringsdatum stond op 5 augustus 2005. Vanaf dat moment moest de digitale tachograaf worden ingebouwd in alle nieuwe vrachtauto's, bussen en touringcars. De voorwaarde voor een vlekkeloze invoering zijn momenteel nog niet aanwezig. In 15 van de 25 EU-lidstaten kunnen nog geen chauffeurspassen worden uitgegeven, terwijl in 12 van de lidstaten de nationale wetgeving nog moet worden gewijzigd. Ook zijn er momenteel nog maar drie leveranciers die de apparatuur kunnen leveren waardoor het de vraag is of alle nieuw af te leveren bedrijfsvoertuigen met een digitale tachograaf kunnen worden opgeleverd.

Koninklijk Nederlands Vervoer is van mening dat het uitstel van de invoeringsdatum met een half jaar alleen succesvol is, als in de EU-landen met vereende krachten de nationale belemmeringen worden weggewerkt. KNV hoopt dat de Nederlandse regering haar Europese collega's op deze noodzaak blijft wijzen. Al eerder werd de invoeringsdatum verschoven van 5 augustus 2004 naar 5 augustus 2005. Een jaar uitstel was toen niet genoeg en de vraag is of een extra half jaar wel genoeg is om alle obstakels weg te nemen.

De digitale tachograaf is een electronisch apparaat voor het registreren van rij- en rusttijden van beroepschauffeurs en vervangt de sinds 1970 bestaande analoge tachograaf. Deze registreert de rij- en rusttijden met inkt op een kartonnen schijf. Met de digitale tachograaf wordt in ieder bedrijfsvoertuig het rij- en rustgedrag geregistreerd van alle chauffeurs, die gedurende een jaar het voertuig hebben bestuurd. De individuele rij- en rusttijden van chauffeurs worden geregistreerd op de bijbehorende chauffeurspas.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en voor het beroepspersonenvervoer: openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer.