Links
Gezamenlijke reactie op evaluatie Wet Luchtvaart door IJmondgemeenten
De vijf gemeenten uit Cluster noord Beverwijk, Velsen, Heemskerk,
Uitgeest en Castricum hebben gezamenlijk een reactie voor de evaluatie
van de Wet Luchtvaart opgesteld. In deze reactie doet de cluster
twaalf verbetervoorstellen en geeft daarnaast haar zienswijze over het
Plan van aanpak evaluatie Schipholbeleid, de rol en positie van
Schiphol en CROS (Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol) en
de bij de evaluatie gestelde vragen.
De verbetervoorstellen van Cluster noord hebben onder meer betrekking
op de onderwerpen handhaving, vliegprocedures en uitvliegroutes,
nachtvluchten en luchtverontreinigende stoffen. Verder concludeert de
cluster dat de Polderbaan niet zo milieuvriendelijk is als zij werd
voorgesteld en dat de grenzen en regels die in de Wet luchtvaart zijn
opgenomen niet hebben geleid tot beheersing van de overlast en
risico's. De cluster is van mening dat de situatie die is ontstaan na
ingebruikname van de Polderbaan niet is voorzien voor wat betreft
geluidbelasting, de daaruit voortvloeiende overlast en de hoeveelheid
ingediende klachten. Verder vindt de cluster dat de winst' van de
Polderbaan bij lange na niet genoeg is om de kans op een ramp binnen
de wettelijke grenzen te houden.
De verbetervoorstellen van Cluster noord moeten bijdragen aan een
betere regelgeving met betrekking tot de luchthaven. De gemeenten in
de cluster zijn niet tegen vliegverkeer boven de regio, maar zij
vinden dat er wel sprake moet zijn van een betere regulering van het
vliegverkeer die leidt tot meer hinderbeperking. De
verbetervoorstellen dragen bij aan deze visie.
De cluster stelt voor:
· De overheid moet duidelijkheid geven over het begrip mainport
door dit begrip te definiëren.
· Een visie op klachten en andere parameters voor
hinderbeleving te ontwikkelen en te verankeren in de wet.
· De zorgplicht van de overheid wettelijk vast te leggen en
daarmee te voorkomen dat lokale geluidbelasting overgaat in overlast.
Een onafhankelijk kenniscentrum in te richten met specialistische
kennis om deze zorgplicht waar te maken.
· De rechtsbescherming van burgers uit te breiden door in het
kader van een gelijkwaardige overgang' het huidige buitengebied uit te
breiden tot de 45 dB(A) Lden contour en voor dit gebied handhaafbare
grenswaarden en handhavingspunten vast te stellen.
· Onafhankelijk onderzoek te doen naar een norm die meer
aansluit bij van vliegverkeer ondervonden overlast en pieken op te
nemen in de normering.
· Handhaving niet alleen te baseren op berekeningen maar een
systeem te ontwikkelen waarbij het handhaven mede wordt gebaseerd op
het meten van geluid.
· Het volle motorvermogen van vliegtuigen te gebruiken om hoger
en sneller te stijgen.
· Onafhankelijk onderzoek te doen naar alternatieve
uitvliegroutes, waarbij de cluster verwijst naar het door de PVOS
ingediende verbetervoorstel voor een Meest Milieuvriendelijk
Alternatief.
· Onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden en
consequenties van de door de AVBU en het CDA-IJmond ingediende
verbetervoorstellen voor hoger aanvliegen.
· Het aantal nachtvluchten tot een minimum te beperken, te
realiseren dat 's nachts alleen geluidarme vliegtuigen en/of
vliegtuigen met hoogwaardige navigatieapparatuur op de luchthaven
mogen landen en een periode van nachtrust in te stellen van 23.00 uur
tot 7.00 uur.
· Onderzoek te verrichten naar luchtverontreinigende stoffen
(o.a. aard, concentratie, aantal geurgehinderden).
· Te zorgen voor duidelijkheid in de regelgeving met betrekking
tot ruimtelijke aspecten voor verlichting van de administratieve en
bestuurlijke last bij overheden en snellere afhandeling van
bouwvergunningen in het beperkingengebied.
Bij het opstellen van de reactie heeft overleg plaatsgevonden met
vertegenwoordigers van organisaties die zich in de regio bezighouden
met de Schipholproblematiek. Er is gesproken met het Platform Velsen
Overleg Schiphol (PVOS), Goed-Aardig uit Heemskerk, de Algemene
Vereniging van Bewoners/eigenaren te Uitgeest (AVBU) en het Platform
Vliegoverlast Regio Castricum (PVRC). Naast deze organisaties waren
ook de door de gemeenten aangewezen bewonersvertegenwoordigers in de
CROS uitgenodigd. De inbreng van deze organisaties en
bewonersvertegenwoordigers heeft bijgedragen aan de meningsvorming
over de inhoud van de reactie. De reactie kan daarom rekenen op een
brede ondersteuning van de bewoners van de regio.
brief evaluatie verbetervoorstellen definitief.pdf
Gemeente Castricum