Prins Bernhard Cultuurfonds
Persbericht
Charlotte Köhler Prijzen 2005 toegekend
Amsterdam, 23 mei 2005. Het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft op voordracht
van de jury de Charlotte Köhler Prijzen 2005 toegekend aan Michel van der
Aa, Lotte van den Berg en Tjallien Walma van der Molen. De prijzen van
20.000 euro elk worden 28 juni uitgereikt in de Stadsschouwburg in
Amsterdam.
Muziektheatermaker Michel van der Aa (Oss, 1970) uit Amsterdam studeerde
muziekregistratie en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag. Hij volgde compositielessen bij Diderik Wagenaar, Gilius van
Bergeijk en Louis Andriessen. In 2002 deed hij een opleiding filmregie
aan de New York Film Academy. Van der Aa's muziek is nationaal en
internationaal door ensembles en orkesten en op talloze festivals
uitgevoerd.
'De belangrijkste reden om de prijs aan deze jonge maar reeds succesvolle
componist te verlenen, ligt vooral in de wijze waarop hij muziek,
vormgeving en theater in zijn werken weet te combineren.' De jury legt in
dit geval dan ook de nadruk op het theatrale en interdisciplinaire karakter
van Van der Aa's oeuvre. In het bijzonder in de kameropera One, geschreven
in 2002 voor sopraan, video en soundtrack, komen deze gecombineerde
kwaliteiten het sterkst tot uitdrukking.
Regisseur Lotte van den Berg (Groningen, 1975) uit Amsterdam studeerde aan
de regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Samen met
haar klasgenoten ontving zij de Top Naeff prijs. De afgelopen jaren maakte
zij voorstellingen voor NNT Groningen, Het Paleis Antwerpen, Huis aan de
Amstel Amsterdam, Het Toneelhuis Antwerpen, en verschillende
theaterwerkplaatsen zoals Het Lab van de Berenkuil in Utrecht. Ook maakte
zij theater op locatie, werkte zij met amateurs, en maakte zij producties
voor kinderen. Haar voorstellingen zijn veelal beeldend en zij ontstaan
meestal vanuit improvisatie. Allereerst maakte de voorstelling Het Blauwe
uur, die Van den Berg in 2003 bij Theater Artemis maakte, een grote indruk
op de jury. Doorslaggevend was echter een andere voorstelling. In het
voorjaar van 2004 maakte zij bij Het Toneelhuis de voorstelling
Begijnenstraat 42, gespeeld door gedetineerden uit de gevangenis van
Antwerpen.
'Lotte van den Berg doet in haar theaterwerk heftige uitspraken over de
werkelijkheid, niet op een realistisch maar op een dieper, abstracter
niveau. Zij zoekt naar manieren waarop zij de werkelijkheid en de
theatervoorstelling kan vermengen.'
Theatervormgever Tjallien Walma van der Molen (Rotterdam, 1972) uit
Amsterdam maakte na haar opleiding Theatervormgeving aan de Rietveld
Academie Amsterdam bijzondere ontwerpen voor producties bij De
Theatercompagnie in Amsterdam en Het Toneelhuis in Antwerpen. Bij de
Theatercompagnie deed ze in 2003 de vormgeving voor Een meeuw, in de regie
van Theu Boermans. Het was een liefdevol en inspirerend ontwerp, dat de
enscenering van het stuk positief beïnvloedde. Uit hetzelfde jaar en voor
hetzelfde gezelschap was Een samenzwering van idioten, waarin alles zich
onder de rokken van een dikke dame afspeelde. Walma van der Molen heeft een
open blik om de beeldende mogelijkheden te zien en uit te buiten. Zij zet
haar rijke, beeldende kwaliteiten op een gedurfde en gevarieerde manier op
het toneel, waardoor haar vormgeving bijdraagt tot een bijzondere
theaterervaring.
De jury waardeert haar scheppingsvreugde en haar inzet voor diverse
theatermakers, maar ook voor haar eigen vrije beeldende werk.
De volledige juryrapporten zijn na de uitreiking beschikbaar.
De jury van de Charlotte Köhler Prijzen 2005 bestond uit Willem Bruls,
Lucia Claus (voorzitter), Trudi Maan, Dennis Meyer en Marc Vlemmix.
Andere opzet Charlotte Köhler Prijs
Tot en met 2004 werd de Charlotte Köhler Prijs toegekend als aanmoediging
voor jonge Nederlandse beeldend kunstenaars, theatervormgevers en
architecten. Jaarlijks waren er vijf winnaars, die werden bekroond vanwege
het tentoongespreide talent. De prijs bestond uit een vrij besteedbaar
bedrag van 5.000 euro. Met ingang van dit jaar is de opzet van de prijs
gewijzigd. Bekroning van talent en aanmoediging van de carrière blijven op
de eerste plaats staan, maar nu gaat het niet meer om vijf, maar om drie
kunstenaars. Het prijzengeld daarentegen is verhoogd van 5.000 tot 20.000
euro. De winnaars mogen nog steeds 5.000 euro vrij besteden; het
restantbedrag moet worden besteed aan een activiteit die de persoonlijke
ontwikkeling van de winnaar ten goede komt. Bovendien komen vanaf 2005 ook
jonge theatermakers in aanmerking voor een bekroning. Met ingang van dit
jaar wordt de Charlotte Köhler Prijs alternerend uitgereikt op het gebied
van theater (oneven jaren) en beeldende kunst, inclusief architectuur en
grafisch ontwerp (even jaren).