HBO-Raad

Reactie HBO-raad op advies internationale commissie titulatuur Wenkend perspectief voor Nederlandse hogescholen 28-06-2005

HBO-raad voorzitter Doekle Terpstra vindt het op 27 juni gepubliceerde rapport van de internationale commissie titulatuur âeen goed advies dat een wenkend perspectief biedt voor hogescholen.â De commissie adviseert om het gebruik van deze toevoegingen te verbinden aan opleidingen. Zij is van oordeel dat alle opleidingen waar een koppeling met onderzoek aanwezig is de titel bachelor/master of Arts dan wel of Science moeten kunnen afgeven. Nu is dit alleen voorbehouden aan universiteiten. Opvallend is dat de commissie verwonderd is over het scherpe verschil tussen hogescholen en universiteiten in Nederland. Ook constateert zij een beperkte relatie tussen hbo programmaâs en toegepast onderzoek, hetgeen eveneens blijkt uit een gering budget voor dit onderzoek.

De commissie is surprised, sometimes perplexed over het Nederlandse stelsel van het hoger onderwijs. Een binair stelsel kennen meer landen. Maar nergens is het onderscheid zo sterk als in Nederland. Een versterking van het toegepast onderzoek van hogescholen is nodig. Zo bestaat het budget van hogescholen maar voor 2% uit middelen voor toegepast onderzoek. Ook zijn meer gepromoveerde docenten in het hbo nodig om de onderzoeksfunctie uit te bouwen. Verder vindt de commissie dat er sprake is van een ongelijke financiering van masters in hogescholen en universiteiten. Daarom adviseert de commissie om hier verandering in aan te brengen. Toegepast onderzoek, meer gepromoveerden in hbo, doorstroom van studenten naar masteropleidingen aan zowel hogescholen als universiteiten are widely accepted in other countries as important, if not essential, to the development of higher education systems that meet the changing needs of society and industry.

Een herkenbare internationale titulatuur voor opleidingen is hierbij van belang. De voorstellen van de commissie doen recht aan de diversiteit in het hoger onderwijs en het gebruik van titels te verbinden aan de onderzoeksfunctie van opleidingen. Doekle Terpstra: âdit advies leidt tot vernieuwing van het Nederlandse binaire stelsel. En dat is nodig. De hogescholen zijn graag bereid om samen met overheid en bedrijfsleven te gaan werken aan een verdere ontwikkeling van hun toegepaste onderzoekstaak.â