GroenLinks Heerlen

Inhoud


1. Vragen over arrestaties aanvragers verblijfsvergunningen
2. Heerlen gaat voorlopig verder met vier wethouders
3. Initiatiefvoorstel "historische musea" biedt een klein beetje meer duidelijkheid
4. Heerlen vraagt miljoen extra voor de middenzaal
5. GroenLinks tegen dekking staartkosten Glaspaleis
6. Heerlen houdt vast aan nullijn Parkstad Limburg
7. Algemeen bestuur Parkstad Limburg houdt vast aan nullijn
8. Geen uitspraak algemeen bestuur Parkstad Limburg over locatie Arcus
9. Mededeling: fractievergadering 30 juni, 19.30 uur fractiekamer gemeentehuis

Vragen over arrestaties aanvragers verblijfsvergunningen

Beide regionale dagbladen berichtten op vrijdag 10 juni dat de vreemdelingenpolitie in ons gemeentehuis twee mannen heeft aangehouden en meegevoerd die een verblijfsvergunning zouden willen aanvragen. Uit nadere informatie is GroenLinks bekend dat tenminste een van deze mannen een vrouw en twee kleine kinderen heeft. Dit was meer dan voldoende reden voor het stellen van vragen tijdens het vragenuur van de gemeenteraad op 14 juni. Ook de PvdA en de SP stelden hier behoorlijk indringende vragen over.

GroenLinks verzocht dat wat is gebeurd in het gemeentehuis op donderdag 9 juni jl. nader toe te lichten. Hoewel wethouder Loek Damen (de burgemeester was het eerste uur nog niet aanwezig) een poging tot antwoorden deed, maakte hij de onduidelijkheid zeker niet kleiner.


1. GroenLinks neemt aan dat de aanvragen van de twee mannen vallen onder de publiekstaken van de Vreemdelingendienst die sinds april 2004 voor de gemeenten in Parkstad Limburg zijn overgedragen aan de gemeente Heerlen. Handelden de betreffende ambtenaren en/of de Vreemdelingenpolitie daarmee onder uw verantwoordelijkheid? Loek Damen gaf op de eerster gestelde vraag van de PvdA dat er sprake was van het huren van een aantal m² in het gemeentehuis. Hij kon niet aangeven of de betreffende ambtenaren nu onder verantwoordelijkheid van de gemeente (burgemeester) of de IND werkten.
2. Als mensen het risico lopen om in ons gemeentehuis te worden gearresteerd bij de aanvraag van een verblijfsvergunning dan is de eerste indruk van GroenLinks dat hier sprake is van misbruik van de gastvrijheid van ons gemeentehuis. Is het aanhouden van aanvragers voor een verblijfsvergunning door de Vreemdelingenpolitie beleid waarmee u heeft ingestemd of handelen de ambtelijke medewerkers in opdracht van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) om deze mensen te laten arresteren? Loek Damen wist geen antwoord op de vraag of mensen vanuit het gemeentehuis de Vreemdelingenpolitie oproepen om tot aanhouding over te gaan.


3. Zijn de betreffende mannen legaal in Nederland en zijn ze daarmee ook vrij om te gaan waar ze willen?
4. Hebben deze mannen het recht om een verblijfsvergunning aan te vragen? Eventueel met het doel van het bij elkaar blijven van hun gezin?
5. Is het beleid gericht op uitzetting van afgewezen asielzoekers, ook wanneer hun gezinsleden wel een verblijfsstatus hebben gekregen? Verleent de gemeente hier actief medewerking aan?
6. Werkt de gemeente vaker op vergelijkbare wijze mee aan het arresteren en uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers? Zo ja, onder welk beleid / taakuitoefening en hoe vaak?

Tevens kwam ter sprake dat er pas tot een eventuele aanhouding van iemand zonder verblijfsvergunning kan worden overgegaan als deze een uitspraak heeft over zijn aanvraag. Een van de twee nu aangehouden mensen heeft niet eens de gelegenheid gehad om een aanvraag in te dienen. Daarmee is ook geen uitspraak gedaan. Deze aanhouding zou dus (zeker) onrechtmatig zijn? Peter van Zutphen (SP) vroeg daarbij of hier geen sprake is van schending van de privacy, door gegevens van mensen door te spelen aan de Vreemdelingenpolitie.

De burgemeester heeft verzocht om meer tijd voor een diepgaander onderzoek. Hij beloofde uiterlijk 29 juni een schriftelijke reactie op de gestelde vragen te geven.

Heerlen gaat voorlopig verder met vier wethouders

Wethouder Karel Scholtissen (PvdA) wordt niet vervangen door Armand van de Ruijt (Leefbaar Heerlen). Zoals bekend staakten de vorige raadvergadering de stemmen bij het initiatiefvoorstel van de SP om met vier wethouders verder te gaan. Mechteld Wouters van de Ouderenpartij Heerlen wilde toen al voor dit voorstel stemmen, maar werd toen vreselijk onder druk gezet door de (deels nieuwe) coalitiepartners. Haar tegenstem en de afwezigheid van Hannie Heine (CDA) lieten de stemmen staken en gaf haar meer bedenktijd (zie ook vanuit de raad 59, 5-5).

Het debat van de vorige maand werd nog eens dunnetjes overgedaan. Maar de uitkomst was al vrij snel helder. Zonder veel woorden stemde Hannie Heine voor het initiatiefvoorstel en Mechteld Wouters gaf al direct in het begin van het debat aan dat ook de Ouderenpartij verder wilde met vier wethouders. De stemming viel daarmee uit in het voordeel van de oppositie. Het college gaat verder met vier wethouders en zal zich waarschijnlijk nog met een extern adviseur versterken. Deze persoon krijgt voor twee dagen per week uitvoerende taken op bepaalde beleidsterreinen, maar hoeft de vergaderingen van B&W niet bij te wonen. Leefbaar Heerlen blijft vooralsnog lid van de coalitie.

Initiatiefvoorstel "historische musea" biedt een klein beetje meer duidelijkheid

Hoe nu verder met onze historische musea Kasteel Hoensbroek, Thermenmuseum en Géon? Dat is een vraag waar het college maar niet in slaagt om goed beleid op te formuleren. Er worden wel nota's geproduceerd, maar het schiet niet op. Dat was voor de raadsleden Karel van Nuys (CDA) en Jos Zuidgeest (PvdA), beiden hebben geen zware nevenfunctie, dus voldoende tijd, reden om op onderzoek uit te gaan en een initiatiefvoorstel te maken. Op zich voldeed het initiatiefvoorstel ruimschoots aan de verwachtingen (die natuurlijk ook weer niet te hoog gespannen waren). Ze hadden behoorlijk veel gesprekken gevoerd en andere musea bezocht. Het resultaat was een bundeling van voorstellen waar over de grote lijn mee kon worden ingestemd. Maar met vreselijk veel nieuws ten opzichte van eerdere ambtelijke voorstellen kwamen ze niet. En het leek er ook een beetje op dat hun werk leidde tot vertraging van de ambtelijke uitwerking (eerst 'ns even wachten wat de raad nu als kaders gaat stellen). GroenLinks had twee punten van inhoudelijke kritiek en met het dekkingsvoorstel kon nog niet worden ingestemd.

Volgens Zuidgeest en van Nuys zou het Géon primair een mijnmuseum moeten worden met voor 80 tot 90 % aandacht voor het mijnverleden en slechts beperkt aandacht voor de geologie. Het museum zal zich met name richten op de beleving van de mijntijd door de vorige generaties, dus naast techniek en economie zal ook nadrukkelijk aandacht gegeven worden aan de sociaal-maatschappelijke aspecten e.d. Het museum kan gepositioneerd worden in een keten van musea met aandacht voor de mijnbouwgeschiedenis. Dit voorstel sluit dicht aan bij het initiatief van een groep oud-mijnwerkers, maar minder bij de oorspronkelijke, ook door de gemeenteraad geaccordeerde voorstellen voor het Géon. GroenLinks is niet tevreden met deze gewijzigde invulling. "Een keten van musea enz." kan ook worden gelezen als "meer van hetzelfde". Volgens GroenLinks kunnen de benodigde investeringen (o.a. voor een nieuwe ondergrondse zaal bij het schachtgebouw ON1) inhoudelijk een hoger rendement krijgen. De geologie van deze streek is namelijk wel uniek en ook heel beeldend weer te geven (denk ook aan oude bruinkoolgroeves, zilverzand, breuken en aardbevingen of ijstijden met lössstormen). Woordvoerder Zuidgeest had toch wel wat begrip voor het pleidooi van Harrie Winteraeken. Hij vroeg het college rekening te houden met deze aanbeveling. (En de dag daarna in de commissie RCB bleek al dat er best nog mogelijkheden zijn om met Interreg 3 - subsidie delen van het oorspronkelijke "virtuele" Géon te verwezenlijken! Toch niet voor niets volgehouden tegen de overgrote raadsmeerderheid in, constateerde Harrie Winteraeken vrij triomfantelijk, wat de voorzitter van RCB deed opmerken dat dit toch wel erg sterk leek op het uitlokken van reacties.)

Het tweede punt van kritiek gold de suggestie van Zuidgeest en van Nuys om voor het bij elkaar schrapen van het benodigde geld ook maar eens de kijken bij het Euregionale Architectuurinstituut Vitruvianum en bij het Danshuis Limburg: "ondanks grote inzet is de gemeente zowel bij Vitruvianum als bij de Dans er niet in geslaagd om de hoge ambities waar te maken en heeft ze de concurrentieslag verloren." Het beoogde beëindigen van deze twee initiatieven was voor GroenLinks een absoluut voorbarige conclusie. Het is niet netjes naar deze instellingen toe om hun opheffing te suggereren in een stuk waar ze geen betrokkenheid bij hebben en niet op basis van een zelfstandige evaluatie en belangenafweging. De initiatiefnemers hebben besloten om dit niet meer tot de besluitvorming van dit onderwerp te rekenen.

De initiatiefnemers vonden (terecht) dat ze ook moesten aangeven dat er geld moest worden gereserveerd voor de voorgestelde plannen. Ze wilden dat er twee miljoen E wordt gehaald uit de reserve van het grondbedrijf. Dat ging een behoorlijk aantal partijen, waaronder GroenLinks te ver. GroenLinks is het er mee eens dat die twee miljoen vrij besteedbaar zouden moeten zijn omdat ze bij de bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2003 daar als het ware zijn geparkeerd. Maar de financiële positie van de gemeente is uitermate zwak. Zie ook de begrotingswijziging voor de staartkosten van het Glaspaleis. Op aandringen van de gemeenteraad namen de initiatiefnemers een amendement van de Stadspartij Heerlen over om deze reservering uit de besluiten te schrappen.

Heerlen vraagt miljoen extra voor de middenzaal

In juli 2004 heeft de gemeenteraad besloten om de middenzaal bij de te renoveren stadsschouwburg alleen te bouwen als er 4,5 miljoen E aan extra geld in de vorm van subsidies, sponsorgelden ed. beschikbaar komt (zie ook vanuit de raad 48 7-4). Het vlot niet zo met het verwerven van dit geld. Hoewel de gemeente hier vooral de provincie op aanspreekt, geeft die maar "magertjes" gehoor aan dit verzoek. Er is inmiddels een subsidie van E 1,5 miljoen beschikbaar gesteld. Aan dit geld was wel de voorwaarde verbonden dat het niet beschikbaar komt voor de basisvariant maar voor de optimale variant (meer mogelijkheden voor inrichting en gebruik dan de basisvariant) en daarmee vooral voor jongerencultuur.

PvdA-er Jos Zuidgeest, die tevens statenlid is, heeft samen met de VVD aan de gemeenteraad een motie voorgelegd waarin de gemeente een dringend beroep op provinciale staten doet om deze 1,5 miljoen E met minimaal 1 miljoen E te verhogen, zodat de functionele middenzaal daadwerkelijk gerealiseerd kan worden. Aardig detail is dat de PvdA verleden jaar nog tegen de bouw van de middenzaal heeft gestemd. Dit heeft nogal wat commotie veroorzaakt omdat Leefbaar Heerlen toen ook de coalitie te hulp moest snellen, zie vanuit de raad 46 5-4. Het leek wel alsof de PvdA iets goed te maken had. De motie haalde vanzelfsprekend een raadsmeerderheid.

Op 24 juni hebben provinciale staten de extra 1 miljoen E toegezegd. Maar daarmee is het probleem nog niet voorbij. De volgende raadsvergadering (5 en wellicht 6 juli) komt de financiering van de middenzaal weer terug in de gemeenteraad. De subsidie van de provincie mag waarschijnlijk niet worden gebruikt voor de basisvariant van de middenzaal. Die komt dan volledig voor rekening van de gemeente. De helft van de 8,8 miljoen E is al beschikbaar. De 4,5 miljoen extern te verwerven geld is er dus nog in het geheel niet. Die voorwaarde had o.a. GroenLinks expliciet gesteld. Maar die 4,5 miljoen E zijn er weer wel als je het aanbestedingsvoordeel voor de renovatie van de stadsschouwburg inzet voor de bouw van de middenzaal (dan houdt de gemeente nog 3 ton over). Moet GroenLinks met deze alternatieve financiering akkoord gaan? Of laten we die middenzaal maar voorlopig zitten en nemen we het aanbestedingsvoordeel en de voorziene exploitatiekosten op in de bezuinigingen (die weer voor een groter deel zijn veroorzaakt door de buitenring)? Uw reactie is welkom, het liefst voor de vergadering van de fractie as. donderdag 30 juni.

GroenLinks tegen dekking staartkosten Glaspaleis

Bijna komen we bij het einde van de kostenstroom voor het Glaspaleis. De gemeenteraad werd gevraagd om een krediet van bijna 3 miljoen E beschikbaar te stellen voor de staartkosten. Dit zijn de laatste kosten die gemaakt zijn voor de renovatie en de opening van het Glaspaleis. (Alleen een akkefietje met de architecten moet nog worden opgelost en dat gaat ons ook nog enkele tonnen kosten.) Deze staartkosten zijn geld dat al is uitgegeven. Het zat er ook al lang aan te komen, maar de definitieve afrekening liet blijkbaar op zich wachten. Tegen deze kosten kan men dan ook niet zijn.

Maar de dekking is wel in de ogen van GroenLinks bezwaarlijk. Het geld moest komen uit de algemene reserve. Daarbij werd vermeld dat zodra het resultaat van de opschoonactie reserves en voorzieningen bekend is, zal zo mogelijk de onttrekking uit de algemene reserve worden teruggedraaid. GroenLinks kon het er niet mee eens zijn, vooral omdat de algemene reserve naar een zeer bedenkelijk niveau zakt. Het is de bedoeling dat er gemiddeld zo'n 8 - 9 miljoen E in de algemene reserve zit, vooral bedoeld als weerstandsvermogen om tegenvallers op te vangen. Het minimum dat de raad heeft vastgesteld is 2,6 miljoen E. Na deze onttrekking bedraagt de algemene reserve nog maar 1,4 miljoen E. GroenLinks vond dat het geld maar elders gevonden moest worden, of de algemene reserve eerst aangevuld. Wethouder Frans Hol schermde ermee dat de opschoonactie van de reserves en voorzieningen dik 8 miljoen E had opgebracht. Maar het tekort van de jaarrekening gaat ook dik 5 miljoen E bedragen en we hebben ook al meer op deze wijze uit de algemene reserve gefinancierd. GroenLinks stond echter alleen. De rest van de raad vond deze manier van financieren en het daarmee schenden van de eigen beleidsregels geen bezwaar. Bij de vaststelling van de jaarrekening 2004 (raadsvergadering van 5 juli) zal blijken dat de algemene reserve blijft steken op 1,6 miljoen E, dus na verwerking van de opschoonactie! Het wordt financieel echt een wankele zaak, mede door de voorstellen van Frans Hol om eerst geld uit te geven en dan pas te kijken of er daadwerkelijk geld is.

Heerlen houdt vast aan nullijn Parkstad Limburg

Op de raadsagenda van 14 juni stond ook de begroting 2006 van de gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg. De voorgestelde begroting gaat uit van de nullijn ten opzichte van 2005. Dat is al het tweede jaar zo afgesproken in het portefeuillehouderoverleg. Verleden jaar heeft de Heerlense fractie in het algemeen bestuur van PsL nog getracht om tenminste nog de inflatiecorrectie (1,5%) eruit te slepen, maar het ab stemde dat af. Echter, het gaat financieel niet goed met Parkstad Limburg. De jaarrekening 2004 had een netto negatief resultaat van E 631.000 negatief, dat al geheel uit de reserves moet worden gefinancierd. En in 2004 was de begroting wel nog licht gestegen. Daarbij komt dat Parkstad Limburg terecht een hoger ambitieniveau heeft, dan met de voorliggende begroting kan worden gerealiseerd. Dit ambitieniveau komt voort uit concrete afspraken tussen de deelnemende gemeenten, onder andere over de diverse kernpunten en het streven naar de WGR+ status. Met andere woorden: de gemeenten geven Parkstad Limburg wel opdrachten maar niet het benodigde geld.

GroenLinks vond het nodig dat de begroting 2006 van PsL tenminste uitgaat van een verhoging met tenminste de inflatiecorrectie (1,5 %). GroenLinks diende een motie in waarmee de gemeenteraad zijn vertegenwoordigers in het ab kon opdragen om te trachten het algemeen bestuur de begroting 2006 vast te laten stellen met een stijging van 1,5 %. De gemeenten zouden dan dus 1,5 % meer moeten bijdragen dan over 2005.

Wethouder Frans Hol ging volledig dwars liggen en haalde alles uit de kast wat geoorloofd en soms minder geoorloofd was. "We" hadden de nulgroei afgesproken, daarmee meer doelend op de portefeuillehouders financiën van PsL dan de Heerlense gemeenteraad. Hij noemde de motie een rariteit en zelfs onwettig. Maar de motie van GroenLinks was net heel netjes volgens het boekje. De fractie Heerlen die de gemeenteraad van Heerlen vertegenwoordigt in het ab van PsL vroeg in de motie netjes het mandaat van de gemeenteraad om een standpunt in te nemen. Zo is de fractie Heerlen in geen geval solistisch bezig. Deze fractie is zelfs consequent als ze het streven van 2005 herhaalt. Maar nu lijkt het er sterk op dat Parkstad Limburg sterk moet mee bezuinigen voor de tekorten van Heerlen, die Heerlen zelf heeft veroorzaakt. Het betoog van Frans Hol had succes bij het CDA. In eerste instantie was het CDA, bij monde van raadslid Karel van Nuys nog voor de motie. Maar daarna bleven alleen de PvdA en GroenLinks over.

Algemeen bestuur Parkstad Limburg houdt vast aan nullijn

Op maandag 20 juni had het algemeen bestuur van Parkstad Limburg de begroting 2006 op de agenda staan. In de aanbiedingsbrief van deze begroting stond ook dat de beschikbare middelen ontoereikend zijn om de autonome kostenstijgingen op te vangen zonder dat dit ten koste van het ambitieniveau gaat. De inmiddels vertrokken directeur Roel Wever pleite onomwonden voor minimaal indexering, maar nog beter verhoging conform de oorspronkelijk gemaakte afspraken. Harrie Winteraeken mocht echter namens de fractie Heerlen meedelen dat ook de gemeenteraad van Heerlen in meerderheid gekozen had om de voorstelde nullijn te volgen. We mochten daarbij constateren dat het voorstel van het dagelijks bestuur weinig toekomst gericht was. De plannen zijn veel omvattend, denk aan de WGR+, de kerntaken enz., maar het geld ontbreekt.

Aangezien het dagelijks bestuur ook de nullijn voorstelt, bleef niet anders over dan te vragen om in de beleidsnota (de inhoudelijke plannen voor het komende jaar) duidelijk weer te geven wat er in 2006 wel, en vooral wat er niet wordt gedaan. Daarnaast drong Harrie Winteraeken erop aan om wel een stringente begrotingsdiscipline te handhaven. In 2004 was er al een fors tekort en toen waren er ook nog veel begrotingsposten overschreden zonder dat het algemeen bestuur daar beslissingen over had genomen. Dat mocht niet meer voorkomen. Er dient dus meer met begrotingswijzigingen te worden gewerkt. Beide zaken werden netjes door het dagelijks bestuur toegezegd.

Verder had Harrie Winteraeken alle hoop gericht op een krantenbericht van 28 januari 2005 met als kop "Fonds van 25 miljoen voor Parkstad". In de aanloop naar de besluitvorming voor de WGR+ kan het natuurlijk geen kwaad om de gemeenteraden een dikke worst voor te houden: "Een ontwikkelingsfonds van minstens 25 miljoen E moet de slag- en zuigkracht van de regio Parkstad vergroten". "Binnen een jaar moet dat leiden tot concrete resultaten, onder meer tot een eerste lightrailstation in Haanrade / Chevremont". "Gedeputeerde Martin Eurlings wil over een half jaar al de eerste resultaten evalueren". Harrie Winteraeken vroeg een beetje tegen beter weten in of er al zo'n 12,5 miljoen E in het fonds zit? Voorzitter Toine Gresel moest erkennen dat er nog geen enkel concreet resultaat lag. De provincie zou 20 % gaan bijdragen aan Parkstad Limburg. En verder zijn via Tripool (Maastricht, Sittard / Geleen en Heerlen) structuurfondsen zoals EFRO in beeld voor de periode 2007 - 2013. Hij noemde nog even de binnen- en buitenring, maar ik denk dat hij zich versprak. Waar ook de schoen wringt is dat deze externe gelden allemaal als voorwaarde stellen dat er ook mede gefinancierd moet worden uit de streek zelf. En met de nulgroei vul je natuurlijk geen inmiddels volkomen leeg Parkstad Limburgfonds. Heel duidelijk werd dat je wel makkelijk plannen kunt maken, maar dat uitvoeren vaak veel moeilijker is. En ook dat je altijd een beetje argwanend moet zijn als bestuurders van die mooie verhalen hebben, waarvan de realiteitswaarde niet altijd even zeker is.

Geen uitspraak algemeen bestuur Parkstad Limburg over locatie Arcus

Alle gemeenteraden hebben zich inmiddels positief uitgesproken voor de WGR+ - status voor Parkstad Limburg. Dat houdt onder andere in dat PsL meer taken en bevoegdheden zal krijgen in de ruimtelijke ordening. Met mooie woorden: "een leidend kader kan vaststellen dat gericht is op verplichtende afstemming". Voor Harrie Winteraeken reden om eens te proberen of het algemeen bestuur van Parkstad Limburg wel al een beetje geschikt is voor deze taak. In de commissie RCB had GroenLinks een conceptmotie ingebracht over de locatiekeuze van het Arcuscollege. De fractie Heerlen in het ab van PsL zou deze motie na goedkeuring in RCB hebben voorgelegd aan het ab. Maar hij kwam niet zover. De gemeenteraad van Heerlen is nog niet zover dat ze het risico wil nemen dat het ab van PsL uitspraken doet, waar ook Heerlen aan gebonden is.

Het ROC Arcuscollege wil van zeven gebouwen naar één gebouw. Daarbij gaat de voorkeur van de directie en bestuur van het Arcuscollege voor de vestiging van de nieuwe Unilocatie uit naar in een gebied gelegen aan de Heerlerweg naast de A76 in de gemeente Voerendaal. Daar zou een mooie campus kunnen worden gebouwd. De belangrijkste reden is dat men ook de leerlingen niet wil confronteren met de stadse verlokkingen en onverkwikkelijkheden. (Dat het merendeel van de leerlingen via het OV - knooppunt / centrum Heerlen moet reizen, vergeet men gemakshalve.)

De volgende argumenten spelen er. Gezien de herkomst van de meeste studenten en medewerkers, dient de Unilocatie nabij een openbaar vervoersknooppunt te worden gevestigd. Nabij het NS- en busstation van Heerlen en in Stadspark Oranje Nassau is er voldoende ruimte voor een functioneel en hoogwaardig gebouwencomplex voor deze Unilocatie. En op deze plek kunnen ook voldoende randvoorwaarden worden geboden, onder andere in de vorm van voldoende (sociale) veiligheid voor studenten en medewerkers. Het ab van PsL zou moeten uitspreken dat het de voorkeur heeft om de Unilocatie van het Arcuscollege te vestigen nabij het NS- en busstation van Heerlen of in SON. Het dagelijks bestuur van PsL zou dan mee moeten proberen om de directie en het bestuur van het Arcuscollege te bewegen om de gewenste Unilocatie alsnog daar te vestigen. Maar het db zou er ook bij Gedeputeerde Staten van Limburg erop moeten aan te dringen alleen medewerking te verlenen aan de gewenste Unilocatie van het Arcuscollege nabij het NS- en busstation van Heerlen of in SON.

De meerderheid van RCB (vooral de coalitiepartijen) vond het maar onverstandig om het ab van PsL hierbij te betrekken. Er vinden namelijk al verschillende besprekingen plaats tussen B&W van Heerlen en Arcus. Daarbij probeert men de betrekkingen weer te normaliseren (na de vestiging van het OAC in de Klomp zijn de verhoudingen bijzonder slecht). Men vindt het dan nog niet logisch om het ab van PsL erbij te betrekken en/of deze bestuurlijke discussie hiermee te belasten. En echte machtsmiddelen heeft dit PsL - bestuur ook nog niet. Dat laatste wist Harrie Winteraeken natuurlijk ook, maar een ab dat in dit geval niet voor Heerlen zou kiezen is natuurlijk ook een sterk signaal dat het nog niet goed zit met de concrete samenwerking. Je mag dan ook nog eens goed nadenken over de WGR+? Verder zou een wel positieve uitspraak een ondersteuning bieden aan B&W van Heerlen en G.S. van Limburg. Bij de formele ruimtelijke ordeningsprocedure is Heerlen namelijk geheel afhankelijk van de provincie, omdat je hoogstens een zienswijze kan indienen bij buurgemeente Voerendaal. En het ab van PsL is natuurlijk onbelast wat de discussie betreft over het OAC (alleen had dan wellicht niet de fractie Heerlen de motie moeten indienen om verder alle schijn in deze richting te vermijden).

Maar het positieve signaal kwam pas na de vergadering. Het dagelijks bestuur van PsL had zich inmiddels ook uitgesproken voor vestiging van het Arcus in Stadspark Oranje Nassau. En eerder (en daar had Harrie Winteraeken ook informatie over) had de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen zich al negatief uitgesproken over vestiging van Arcus in Voerendaal. De toekomst zal het uitwijzen of Arcus daar wordt gevestigd waar dit maatschappelijk de beste plek is.

Mededelingen

De volgende bijeenkomst van de fractie vindt plaats op donderdag 30 juni as., in de fractiekamer van GroenLinks, kamer O.38 van het stadskantoor (ingang naast Its), aanvang 19.30 uur. Het nummer van de telefoon op deze kamer is: 560 39 38.

De website van GroenLinks - Heerlen is weer bereikbaar en wordt ook geleidelijk aan weer gevuld en actueel gehouden. Vooralsnog gemakkelijk te benaderen via: http://www.groenlinks.nl/lokaal/heerlen

|Vanuit de raad is een uitgave van de   |
|gemeenteraads-fractie van GroenLinks in|
|Heerlen.                               |

-----------------------

Nummer 60, juni 2005


---- --