Persbericht
27 juni 2005
Luchtvaartsector: Afspraken met omgeving essentieel voor verdere groei Schiphol
Vandaag hebben KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group
aangegeven dat zij samen met de omgeving afspraken willen gaan maken hoe
verdere ontwikkeling van Schiphol gerealiseerd kan worden. De groei van
luchtverkeer bedraagt naar verwachting 4 tot 5% per jaar.
In het gezamenlijke document 'Werken aan de toekomst van Schiphol en
de regio" geeft de Nederlandse luchtvaartsector aan dat een duurzame
en optimale ontwikkeling van Amsterdam Airport Schiphol alleen mogelijk
is in samenwerking met de omgeving.
De sector doet hierin voorstellen op welke punten en op welke wijze zij
tot verbeteringen voor de omwonenden van de luchthaven wil komen. Het
document is vandaag aangeboden aan de leden van CROS en wordt deze week
ingediend bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat in het kader van
evaluatie van de Wet luchtvaart.
KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group willen het
draagvlak in de omgeving versterken. Hierbij staan het verbeteren van
informatie aan en overleg met omwonenden, met buurgemeenten en
provinciale en lokale overheden, en het betrekken van inwoners en
bestuurders bij het gebruik van banen en routes en bij maatregelen ter
compensatie van geluidbelasting centraal.
Wettelijke milieunormen vormen het kader voor de verdere ontwikkeling
van Amsterdam Airport Schiphol. De sector vraagt de overheid om ruimte
om daarin concrete afspraken te maken met de omgeving. De sector wil
samen met de omgeving voorstellen voor nieuwe regelgeving ontwikkelen,
waarbinnen groei mogelijk is en die duidelijk is voor alle partijen.
Beter en duidelijker stelsel
KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group willen samen met
de omwonenden invulling geven aan de ontwikkeling van een nieuw normen-
en handhavingsstelsel.
Zowel omwonenden, luchthaven als overheden zijn gebaat bij
duidelijkheid over geluidhinder, handhaving van milieubelasting en
maatregelen om deze te beperken. Het huidige systeem is daarvoor niet
ingericht. De in de wet beoogde groei van de mainport kan met dit
systeem niet worden gerealiseerd, terwijl ook het doorvoeren van
verbeteringen voor de omgeving nu nauwelijks mogelijk is.
Ruimte om te experimenteren
KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group geven vier
pijlers aan om samen met de omgeving invulling te kunnen geven aan groei
en maatregelen ter compensatie van hinder.
Eerste pijler is om de omgeving te voorzien van duidelijke,
controleerbare informatie op maat. De sector gaat de
informatievoorziening in de toekomst uitbreiden en beter laten
aansluiten op de wensen van de omgeving. Schiphol Group start op dinsdag
28 juni met NOMOS online. Op de Internetsite schiphol.nl kan men het
actuele geluid in decibellen van de geluidmeetposten in de directe
omgeving bekijken. Luchtverkeersleiding Nederland zal voor het einde
van dit jaar op Internet het actuele baan- en routegebruik tonen,
waarbij aan de hand van de actuele weergegevens een prognose gegeven
wordt voor het baangebruik voor de komende zes uur.
Tweede pijler is het maken van afspraken op maat met de omgeving. De
sector wil met de verschillende buurgemeenten controleerbare afspraken
maken over gebruik van banen en routes en over compenserende maatregelen
om de hinder te beperken. Hierbij willen KLM, Luchtverkeersleiding
Nederland en Schiphol Group in overleg met omwonenden en overheden de
omgeving invloed geven op maatregelen ter verbetering van hun
leefomgeving. Hierbij kan worden gedacht aan afspraken ten aanzien van
isolatie op maat of verschillende mogelijkheden voor compensatie.
Ten derde verplicht de Nederlandse luchtvaartsector zich om
operationele en technische verbeteringen in de luchtvaart zo spoedig
mogelijk in te voeren.
De vierde pijler is het ontwikkelen van een handhavingssysteem waarbij
geluid gemeten wordt in plaats van berekend. De sector wil beginnen met
het plaatsen van meetpunten aan de kop van de banen, waardoor direct kan
worden geregistreerd of een vliegtuig geluidslimieten overschrijdt. Dit
kan worden gekoppeld aan een boete systeem, waarbij deze heffingen ten
gunste komen van de regio en gebruikt kunnen worden voor specifieke
maatregelen voor verbetering van de leefomgeving.
Een mainport met toekomst
KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group benadrukken dat
Schiphol haar knooppuntfunctie alleen kan behouden wanneer overheden een
duidelijke keuze maken voor ruimte voor verdere groei op de huidige
locatie. Vooral door het netwerk van Air France KLM en haar partners in
de SkyTeam alliantie, biedt Schiphol frequente wereldwijde
luchtverbindingen aan. Dit netwerk is essentieel voor de mainport
Schiphol en voor de regionale en Nederlandse economie.
Een luchthaven geeft overlast, maar ook economische groei en
werkgelegenheid voor de regio. Behoud van de mainportpositie kan alleen
als Schiphol kan blijven concurreren met de andere grote hubs in Europa.
056-2005/mb
Amsterdam Airport Schiphol