Time : 12:54:20 PM
Date : Monday, June 27, 2005
Sender Name: Ethias
Algemene vergadering Ethias
Bijna 1300 afgevaardigden uit alle regio's van het land namen deel
aan de algemene vergadering van Ethias Verzekering, die plaatsvond op
maandag 27 juni 2005 in Namen.
Wat de resultaten van het boekjaar 2004 betreft, bedraagt het totale
incasso van Ethias Verzekering meer dan 4,434 miljard euro, komende
van 4 miljard is dat een stijging met 10,83 %. Alle
verzekeringsafdelingen dragen bij tot deze groei.
- Leven particulieren: + 12,19 %. De FIRST Rekening was opnieuw een
succes met een totaal incasso van 2,1 miljard euro.
- Leven collectiviteiten: + 8,21 %.
- BOAR collectiviteiten: + 15,4 %.
- BOAR particulieren: + 9,6 %.
De algemene vergadering keurde de resultatenrekeningen, de balansen
en de geconsolideerde rekeningen goed alsook de voorgestelde
teruggaven. De dotaties voor teruggaven en winstdeelnames zullen dit
jaar meer dan 93,3 miljoen euro bedragen (bijna 68 miljoen in 2003).
Dankzij deze resultaten kunnen ontvangstoverschotten worden
vrijgemaakt van bijna 50 miljoen euro.
Wat de geconsolideerde rekeningen van de Ethias Groep betreft,
bedraagt de balans 18,3 miljard euro, waarvan de eigen middelen meer
dan 1,2 miljard vertegenwoordigen. Het geconsolideerde resultaat
bedraagt 23,3 miljoen euro.
Ethias, jaar 1
Bij deze gelegenheid werden ook diverse markante feiten van het jaar
in herinnering gebracht. 2004 is het eerste volledige boekjaar van
Ethias onder haar nieuwe
naam. Alle indicatoren op het vlak van naambekendheid zijn positief.
Vanuit kwantitatief oogpunt verwierf de merknaam Ethias een ruimere
bekendheid bij het grote publiek en vanuit kwalitatief oogpunt geeft
Ethias meer zin om klant te blijven of te worden dan Omob.
Bovendien ontving Ethias een aantal onderscheidingen:
- De campagne voor de FIRST Rekening behaalde een Effie Award; deze
trofee beloont de reclamecampagnes die hun maximale, commerciële
impact hebben bewezen.
- De campagne rond de naamsverandering ontving de Decavi-trofee voor
beste reclamecampagne.
- Ethias werd verkozen tot « Lovemark » van het jaar door een jury
van 200 marketingprofessionals.
Resultaten in e-commerce
Op het gebied van e-commerce is Ethias steeds een pionier geweest.
Haar internetsite (www.ethias.be) is een volwaardig distributiekanaal
waar men bovendien zijn verzekeringen kan consulteren en beheren via
een persoonlijke ruimte. Ethias ging nog een stap verder en biedt nu
ook de mogelijkheid om schadegevallen Auto online aan te geven.
2004 was opnieuw een recordjaar voor de internetsite: er waren 2
miljoen bezoekers
(+ 48 %), 688.802 offertes werden opgemaakt (+ 86 %) en bijna 28.000
contracten werden afgesloten (+ 40 %) voor een totaal incasso van 300
miljoen euro (+ 93 %).
Dankzij een beveiligd extranet kunnen de aangesloten collectiviteiten
hun dossiers op afstand beheren. Het extranet is dan ook uitgegroeid
tot een uiterst gewaardeerd en veelgebruikt hulpmiddel. De site maakt
per maand 700.000 verbindingen en ontvangt
75 % van de aangiften van arbeidsongevallen.
Cijfers 2004
in miljard ¤
Incasso4,434
Leven3,436
Niet-Leven0,998
in miljoen ¤
Technisch resultaat52,7
Financieel resultaat693,1
Nettoresultaat50
Technische voorzieningen 13.510,5
Eigen vermogen1.293,7
Totaal van het actief16.950,5
WD en teruggaven93,3
Gecons. balans van de groep 18,3 miljard euro
Geconsolideerd resultaat 23,3 miljoen euro
Contactpersoon:
Edwin Hoeven
Tel: 011 28 22 89