ChristenUnie
Algemeen Overleg Visserijbeleid woensdag 22 juni 2005 - 13:11
Arie Slob:
MdV,
IJsselmeervisserij (29 664)
De Zuiderzee/IJsselmeervisserij is veel van zijn glans verloren.
Langzaam maar zeker verdwijnt de aloude Zuiderzeecultuur. Tegenwoordig
gaat het nog maar om kleine aantallen vissers. De minister zegt dan
ook in één van de antwoorden op de feitelijke vragen dat de betekenis
van de IJsselmeervisserij voor de plaatselijke en regionale economieën
beperkt is. Desondanks acht ik de teloorgang van de IJsselmeervisserij
een groot verlies voor deze regio. Vooral de aanleiding is wrang: er
is steeds minder vis zonder dat hier met een beschuldigende vinger
naar de vissers gewezen kan worden en dat moet met name voor de
vissers in kwestie frustrerend zijn.
Een warme sanering is nodig, zoveel is duidelijk. Hiervoor heeft de
minister 7 miljoen beschikbaar. Met dit bedrag moet een reductie van
50% van de visserij-inspanning bewerkstelligd worden. Wat betreft de
minister is dit bedrag voldoende. Ik ben nog niet overtuigd. In de
vragenbeantwoording gaat de minister slechts summier in op het
verschil tussen de 8 à 10 mln. van de heer Bulte en zijn 7 mln. Waarop
is die 7 mln. nu werkelijk gebaseerd, of noemt de minister dit bedrag
eenvoudigweg, omdat hij niet meer beschikbaar heeft? En hoe ligt nu de
relatie tussen deze 7 mln. en de marktwaarde of executiewaarde van de
te saneren IJsselmeervisserijbedrijven?
Hoe schat de minister op dit moment de belangstelling in voor de door
hem voorgestelde regeling? Mijn fractie roept de minister op om de
saneringsoperatie voor de IJsselmeervisserij voortvarend ter hand te
nemen. Duidelijke en goede communicatie is hierbij zeer gewenst. In
dit kader is het bezoek van de minister aan Volendam een goed signaal
geweest.
29 675 (eindrapport Stuurgroep Nijpels)
In navolging van het rapport Nijpels stelt de minister dat een
duurzaam perspectief voor de visserijsector met de huidige
vangstmogelijkheden een kleinere omvang van de vloot vereist. Hij
spreekt zelfs van een onontkoombare aanzienlijke sanering van de
kottervloot. Ik ben bang dat ik het met de stuurgroep en met de
minister eens moet zijn, omdat het onrealistisch is om te verwachten
dat de TACs de komende jaren weer substantieel zullen stijgen.
De minister acht het noodzakelijk dat de sector zelf met een plan komt
waarin een meerjarig perspectief op de kottersector wordt neergelegd,
waarbij de nadruk niet alleen dient te liggen op sanering van de
vloot, maar vooral ook op aanpassingen in de keten; immers, de
visserijketen is nogal gefragmenteerd en er dus nog de nodige
ketenwinst te behalen. Echter, zolang de visserijsector geen meerjarig
en stabiel perspectief heeft, maar afhankelijk blijft van de
jaarlijkse Brusselse lotto is het natuurlijk ondoenlijk om met een
goed plan te komen. Daarbij wil ik met de minister nog eens
benadrukken dat een stabiele meerjarenaanpak gewenst is. Hoe staat het
eigenlijk met de voortgang van deze meerjarenaanpak?
Motorvermogen: wat betreft het motorvermogen heb ik zo mijn zorgen
over de controle en handhaving. Ik hoop dat de aanpak middels een
privaat arrangement slaagt. Het is echt hoog tijd dat de controle en
handhaving goed van de grond komt. Echter bij de voorgestelde marges
en het tijdpad heb ik zo mijn twijfels, omdat vissers die zich wel aan
de regels houden en dus met minder motorvermogen vissen dan hun minder
gewaardeerde collegae, minder vangen en dus minder verdienen. Deze
problematiek doet zich met name voor bij de Eurokotters en de
Garnalenkotters. Een paar kritische vragen: waarom worden Eurokotters
die de voor hen geldende norm van 300 pk significant overschrijden
slechts teruggebracht naar een maximum van 400 pk? Waarom is gekozen
voor uiterlijk 1 mei 2009 om het motorvermogen van alle Eurokotters
teruggebracht te hebben tot 300 pk? Kan dat niet een paar jaar eerder?
Ik begrijp de overweging - dat er tijd nodig is voor het doen van de
noodzakelijke investeringen - bij een gefaseerde aanpak wel, maar
intussen blijft het concurrentienadeel voor de zich aan de wet en
regelgeving houdende vissers bestaan! Ook de controlemarge van 12,5%
komt mij wat ruim voor; ik kan me bijna niet voorstellen dat het
motorvermogen niet nauwkeuriger gemeten kan worden. Kan die marge niet
kleiner, of wordt dan de onbetrouwbaarheid van de meting te groot?
Graag toelichting?
Ik wil mijn erkentelijkheid uitspreken richting de visserijsector in
zijn geheel, die de afgelopen jaren onder zware druk staat, maar
desondanks middels private arrangementen wil werken aan een duurzame
en levensvatbare toekomst. Dit is tevens een oproep aan de sector om
dat te blijven doen.
Weekendverbod garnalenvisserij
Mijn fractie steunt de minister van harte in zijn voornemen om een
weekendverbod voor de garnalenvisserij in te stellen; hierbij moet wel
gelet worden op hoe het in landen als Duitsland en Denemarken geregeld
is. Zowel vanuit ecologische motieven als ook vanuit het belang dat
wij hechten aan de zondagsrust staan wij pal voor een dergelijk
weekendverbod voor alle Nederlandse vergunningen. Daarbij komt dat een
meerderheid van de sector een dergelijk verbod lijkt te steunen.
Cynisch zou ik hierbij willen uitroepen: lang leve de Nma. Immers, de
Nma lijkt private afspraken, zoals over een weekendverbod, onmogelijk
te maken. Graag de reactie van de minister. En nu ik het toch over de
Nma heb: onlangs is er een afstudeerscriptie bij de RUG(roningen)
verschenen, waarin wordt gesteld dat de boetes die de Nma heeft
opgelegd aan de garnalensector onterecht zijn. Ik zou graag een
reactie van de minister hebben op wat gesteld wordt in deze scriptie
(dat behoeft natuurlijk niet vandaag, maar kan ook schriftelijk).
Sociaal plan kokkelvisserij
Onlangs hebben werkgevers en werknemers in de mechanische
kokkelvisserij overeenstemming bereikt over een sociaal plan voor de
sector, waaraan de werkgevers wel een ontbindende voorwaarde hebben
verbonden, namelijk dat de overheid bijspringt in de financiering.
Beide partijen hebben dan ook een oproep aan de minister gedaan om dit
plan te financieren. Mij lijkt dat niet meer dan terecht, aangezien
dit sociaal plan er moest komen ten gevolge van het kabinetsbesluit om
de mechanische kokkelvisserij te verbieden per 1 januari van dit jaar.
Graag een toezegging van de minister op dit punt.
---