AutoRai

Print

Loeb en Sainz leiden Citroën naar top

(27-6-2005)
Met de vijfde overwinning op rij, en de zesde van dit seizoen, toonde Sébastien Loeb opnieuw zijn overmacht tijdens de zware Acropolis Rally in Griekenland. Carlos Sainz maakte zijn naam als levende rallylegende opnieuw waar door als derde te eindigen. Deze twee prestaties van wereldformaat tillen Citroën bovendien naar de toppositie in het constructeurklassement. Groot feest dus onder de Acropolis.

De 'schwung' zit er deze rally al vroeg in. Na de eerste leg op vrijdag nestelt Loeb zich direct op de eerste plek, een situatie die tijdens de twee andere legs niet meer verandert. Zelfverzekerd rijdt de Fransman voortdurend aan kop, zonder constant het onderste uit de kan te halen. "De laatste twee proeven voerden over zwaar beschadigde wegen, dus heb ik het rustig aan gedaan. Ik ging niet eens vol gas over de rechte stukken met losse steentjes richting het einde van 'Perivoli'", vertelt de regerend wereldkampioen enigszins beduusd aan het eind van de rally. Dat hij vijf overwinningen op rij heeft gescoord, moet dan nog even bezinken.

Geschiedenis schrijven
Dankzij deze winst komt Loeb dit seizoen op zes overwinningen, een evenaring van het bestaande record. Met nog acht rally's te gaan, behoort het verbreken van dit record tot de mogelijkheden. Ook op een ander vlak heeft 'Seb' geschiedenis geschreven: de laatste Fransman die in Griekenland won, was Didier Auriol in 1992. De laatste Franse auto die deze eer te beurt viel, was de Peugeot 205 in 1986 en als het gaat over de combinatie Franse rijder met Franse auto, dan moeten we terug naar 1973 toen Jean-Luc Thérier als eerste over de streep kwam met een Alpine.
Voor Carlos Sainz had de derde positie in Griekenland eveneens een historisch tintje. Vijftien jaar geleden behaalde hij hier zijn eerste WRC-overwinning. En na 196 WRC-rally's, waarin hij 26 overwinningen en 97 podiumplaatsen scoorde, komt er nu echt een eind aan zijn WRC-loopbaan. "Ik eindig mijn carrière op het podium van hetzelfde evenement waar ik ooit mijn eerste overwinning boekte. Wat kan je als sportman meer wensen?"

Veel lof
De Spanjaard kreeg veel lof toegezwaaid voor zijn prestatie in Griekenland. Mede door zijn klasse pakt Citroën immers de felbegeerde koppositie in het constructeurklassement. Claude Satinet, Directeur Général van Automobiles Citroën, spreekt dan ook van 'Operatie Carlos'. Satinet: "Het is beter gegaan dan we hadden kunnen bedenken omdat Carlos competitiever dan ooit terugkeerde naar Citroën, met zijn bekende wil tot winnen."

Loeb weet dat aan deze zegereeks ooit een einde komt. Maar de concurrentie zal het niet cadeau krijgen. "Dankzij alle inspanningen van het team om ons perfecte auto's te geven, en dankzij Michelin, is deze rally uiterst succesvol verlopen.
Als we deze succesreeks willen voortzetten, kunnen we het ons niet veroorloven achterover te leunen. Daarom gaan we volgende week weer testen", aldus Loeb.

UITSLAG RIJDERS
Sébastien Loeb (F) CITROÃN Xsara WRC 4.12.53,7 Toni Gardemeister (FIN) FORD Focus RS WRC 04 + 1.36,2 Carlos Sainz (E) CITROÃN Xsara WRC + 2.11,1
Marcus Grönholm (FIN) PEUGEOT 307 WRC + 2.56,4 Mikko Hirvonen (FIN) FORD Focus WRC 03 + 3.13,2 Harri Rovanperä (FIN) MITSUBISHI Lancer WR05 + 3.44,4 Gianlugi Galli (I) MITSUBISHI Lancer WR05 + 5.19,6 Markko Märtin (EE) PEUGEOT 307 WRC + 5.37,5
Petter Solberg (N) SUBARU Impreza WRC 2005 + 6.03 Xavier Pons (E) CITROÃN Xsara WRC + 9.03,4

STAND RIJDERS
Sébastien Loeb (F) 65
Petter Solberg (N) 42
Toni Gardemeister (FIN) 39
Markko Märtin (EE) 39
Marcus Grönholm (FIN) 37
Harri Rovanperä (FIN) 16
Manfred Stohl (A) 11
Carlos Sainz (E) 11
Roman Kresta (TSJ) 10
Henning Solberg (N) 9
Gilles Panizzi (F) 7
Gianluigi Galli (I) 6
François Duval (B) 5
Daniël Carlsson (S) 4
Antony Warmbold (D) 4

STAND CONSTRUCTEURS
Citroën 84
Peugeot 79
Ford 57
Subaru 47
Mitsubishi 37
Skoda 8