Raad voor Werk en Inkomen


Nieuws/Persbericht

Den Haag, 27 juni 2005
RWI: Dienstverlening CWI meer richten op werkgevers

De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) wil dat het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zich in zijn dienstverlening, meer dan nu het geval is, gaat richten op werkgevers. De RWI pleit voor snelle en persoonlijke dienstverlening aan werkgevers via vaste contactpersonen. Intensivering van de contacten met werkgevers levert meer vacaturemeldingen op en verhoogt de kans om via vervulling hiervan werkzoekenden aan een baan te helpen.
In het binnenkort af te ronden vacatureoffensief heeft CWI met deze vraaggerichte aanpak positieve ervaringen opgedaan. Volgens de RWI moet het mogelijk zijn dat in de komende jaren van elke drie, voor bemiddeling bij CWI gemelde vacatures, er twee vervuld worden. Op dit moment weet CWI één op de drie gemelde vacatures met een geschikte kandidaat te vullen. De RWI heeft zijn voorstellen vandaag aan minister De Geus en staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeboden.

De basis van deze voorstellen wordt gevormd door de evaluatie van het door de RWI geïnitieerde vacatureoffensief. Dit is een tweejarig project van CWI, waarin een snelle en persoonlijke dienstverlening aan werkgevers centraal staat. De RWI is positief over de verbeteringsslag die CWI de afgelopen jaren gemaakt heeft. Uit het evaluatieonderzoek is gebleken dat de werkgevers meer tevreden zijn over CWI-vestigingen die deelnemen aan het vacatureoffensief dan over de overige vestigingen. Voor de RWI is dit aanleiding ervoor te pleiten deze vraaggerichte aanpak meer dan nu het geval is een plaats te geven binnen de CWI-dienstverlening.

De snelle en persoonlijke CWI-dienstverlening die de RWI voorstelt, ziet er op hoofdlijnen als volgt uit: binnen drie werkdagen na de vacaturemelding neemt CWI via een vaste contactpersoon contact op met de werkgever. Hierin moet duidelijk worden welke mogelijkheden er op welke termijn zijn om de vacature te vervullen. In samenspraak met de werkgever stelt CWI daartoe een goed vacatureprofiel op. Dit helpt CWI vervolgens om een adequate voorselectie van kandidaten te maken. Na een succesvolle bemiddeling moet er voortaan ook sprake zijn van after sales.
De RWI wil dat de werkgeversgerichte aanpak door alle CWI-vestigingen op een uniforme en herkenbare wijze wordt aangeboden, zonder dat dit ten koste gaat van flexibiliteit en maatwerk. Dit stimuleert het vertrouwen van werkgevers in CWI en daarmee de bereidheid om vacatures te blijven melden.
Naast dienstverlening aan individuele werkgevers moet CWI zich ook meer richten op branches en sectoren. Betere kennis van ontwikkelingen en afstemming met organisaties op overkoepelend niveau, stimuleert een gerichte benadering van individuele bedrijven binnen een branche of sector.

Om vast te kunnen stellen of de CWI-dienstverlening verder is toegenomen, pleit de RWI voor een aantal prestatieindicatoren. De belangrijkste is verhoging van de vervullingsquote. De RWI wil deze geleidelijk verhogen van 37 procent naar 65 à 70 procent. Dit komt neer op het vervullen van twee (in plaats van één) op de drie voor bemiddeling bij CWI gemelde vacatures. Daarnaast zou er in kwalitatief opzicht toegewerkt moeten worden naar een klanttevredenheidspercentage van 85 procent.

De RWI roept CWI verder op om op lokaal en regionaal niveau de coördinatie van de verschillende initiatieven op het terrein van vacaturewerving en -vervulling op zich te nemen. Ten slotte is de RWI van mening dat de verbetering van de dienstverlening aan werkgevers ook meer moet plaatsvinden in samenwerking met private intermediairs, zoals uitzendbureau's en reïntegratiebedrijven. In het vacatureoffensief werkt CWI al goed samen met uitzendbureau's. Reïntegratiebedrijven en CWI weten elkaar tot nu toe echter slecht te vinden.
Bij de aanbieding van zijn voorstellen aan de bewindslieden van SZW, heeft de RWI hen verzocht deze mee te nemen in hun beoordeling van het Jaarplan 2006 van CWI.

Klik hier voor de integrale voorstellen `Het vizier op de werkgever' (PDF-bestand 204 KB)

De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de bewindslieden van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.

Voor de redactie,

Raad voor Werk en Inkomen