Raad voor Werk en Inkomen
Nieuws/Persbericht
Den Haag, 27 juni 2005
RWI: Dienstverlening CWI meer richten op werkgevers
De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) wil dat het Centrum voor Werk en
Inkomen (CWI) zich in zijn dienstverlening, meer dan nu het geval is,
gaat richten op werkgevers. De RWI pleit voor snelle en persoonlijke
dienstverlening aan werkgevers via vaste contactpersonen.
Intensivering van de contacten met werkgevers levert meer
vacaturemeldingen op en verhoogt de kans om via vervulling hiervan
werkzoekenden aan een baan te helpen.
In het binnenkort af te ronden vacatureoffensief heeft CWI met deze
vraaggerichte aanpak positieve ervaringen opgedaan. Volgens de RWI
moet het mogelijk zijn dat in de komende jaren van elke drie, voor
bemiddeling bij CWI gemelde vacatures, er twee vervuld worden. Op dit
moment weet CWI één op de drie gemelde vacatures met een geschikte
kandidaat te vullen. De RWI heeft zijn voorstellen vandaag aan
minister De Geus en staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid aangeboden.
De basis van deze voorstellen wordt gevormd door de evaluatie van het
door de RWI geïnitieerde vacatureoffensief. Dit is een tweejarig
project van CWI, waarin een snelle en persoonlijke dienstverlening aan
werkgevers centraal staat. De RWI is positief over de verbeteringsslag
die CWI de afgelopen jaren gemaakt heeft. Uit het evaluatieonderzoek
is gebleken dat de werkgevers meer tevreden zijn over CWI-vestigingen
die deelnemen aan het vacatureoffensief dan over de overige
vestigingen. Voor de RWI is dit aanleiding ervoor te pleiten deze
vraaggerichte aanpak meer dan nu het geval is een plaats te geven
binnen de CWI-dienstverlening.
De snelle en persoonlijke CWI-dienstverlening die de RWI voorstelt,
ziet er op hoofdlijnen als volgt uit: binnen drie werkdagen na de
vacaturemelding neemt CWI via een vaste contactpersoon contact op met
de werkgever. Hierin moet duidelijk worden welke mogelijkheden er op
welke termijn zijn om de vacature te vervullen. In samenspraak met de
werkgever stelt CWI daartoe een goed vacatureprofiel op. Dit helpt CWI
vervolgens om een adequate voorselectie van kandidaten te maken. Na
een succesvolle bemiddeling moet er voortaan ook sprake zijn van after
sales.
De RWI wil dat de werkgeversgerichte aanpak door alle CWI-vestigingen
op een uniforme en herkenbare wijze wordt aangeboden, zonder dat dit
ten koste gaat van flexibiliteit en maatwerk. Dit stimuleert het
vertrouwen van werkgevers in CWI en daarmee de bereidheid om vacatures
te blijven melden.
Naast dienstverlening aan individuele werkgevers moet CWI zich ook
meer richten op branches en sectoren. Betere kennis van ontwikkelingen
en afstemming met organisaties op overkoepelend niveau, stimuleert een
gerichte benadering van individuele bedrijven binnen een branche of
sector.
Om vast te kunnen stellen of de CWI-dienstverlening verder is
toegenomen, pleit de RWI voor een aantal prestatieindicatoren. De
belangrijkste is verhoging van de vervullingsquote. De RWI wil deze
geleidelijk verhogen van 37 procent naar 65 à 70 procent. Dit komt
neer op het vervullen van twee (in plaats van één) op de drie voor
bemiddeling bij CWI gemelde vacatures. Daarnaast zou er in kwalitatief
opzicht toegewerkt moeten worden naar een klanttevredenheidspercentage
van 85 procent.
De RWI roept CWI verder op om op lokaal en regionaal niveau de
coördinatie van de verschillende initiatieven op het terrein van
vacaturewerving en -vervulling op zich te nemen.
Ten slotte is de RWI van mening dat de verbetering van de
dienstverlening aan werkgevers ook meer moet plaatsvinden in
samenwerking met private intermediairs, zoals uitzendbureau's en
reïntegratiebedrijven. In het vacatureoffensief werkt CWI al goed
samen met uitzendbureau's. Reïntegratiebedrijven en CWI weten elkaar
tot nu toe echter slecht te vinden.
Bij de aanbieding van zijn voorstellen aan de bewindslieden van SZW,
heeft de RWI hen verzocht deze mee te nemen in hun beoordeling van het
Jaarplan 2006 van CWI.
Klik hier voor de integrale voorstellen `Het vizier op de werkgever'
(PDF-bestand 204 KB)
De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers,
werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de bewindslieden
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het brede terrein van werk
en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende
arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en
het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt behoort
eveneens tot de kerntaken van de RWI.
Voor de redactie,
Raad voor Werk en Inkomen