Ingezonden persbericht
MEXICAANS SUCCES VOOR TOM CORONEL: DUBBELE ZEGE IN PUEBLA
Het World Touring Car Championship 2005 vervolgde haar serie aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Op de ruim 3 kilometer lange racepiste Circuito Miguel E. Abed in het Mexicaanse Puebla vond het vijfde WTCC-weekend plaats. Voor Tom Coronel met de door SEAT Team Holland ingeschreven Toledo Cupra van GR-Asia bracht deze nieuwe racepiste een maximaal resultaat. In beide races over 17 ronden schreef Coronel de Privateer-klasse op zijn naam. Overall-winst was er in de eerste race voor Alfa-rijder Fabrizio Giovanardi en in de tweede race zegevierde SEAT-fabrieksrijder Peter Terting.
Racen op het nieuw aangelegde circuit bleek geen eenvoudige opgave. "Tijdens de eerste rondjes die wij er mochten rijden, liet het asfalt op meerdere plaatsen los. Verder was de baan enorm glad en kon je er nauwelijks enige tractie krijgen. Moeilijk dus om je auto af te stellen. Naar aanleiding van onze klachten heeft de organisatie besloten beton over het asfalt te strooien om op die manier meer grip te krijgen", vertelt Tom Coronel.
Het gewenste resultaat bleef uit. Er ontstond een redelijk zwart gekleurde ideale lijn. "Maar daar moest je ook niet van afwijken, want dan was je klos. Ik heb heel wat mensen met zwaar gehavende auto's langs de baan zien staan. En zeker niet de minste, want ook Jörg Müller moest zijn meerdere in een betonnen muur erkennen", vervolgt de coureur zijn relaas.
"Zelf had ik niet echt te klagen. De auto was eigenlijk best goed en ik heb telkens met verstand gereden. Natuurlijk waren er ronden dat ik wist dat het sneller kon. Maar mijn doel was dit keer duidelijk: zo hoog mogelijk eindigen in de Privateerklasse." Daartoe werd de basis tijdens de vrije trainingen gelegd. Tom: "Verkijk je er niet op wat hier aan de hand is. Het circuit ligt op bijna 2.400 meter hoogte en je hebt hier dus ijle lucht. En ondanks mijn goed conditie had ik het zwaar. En ook met de auto moet je je aanpassen. Flink in de toeren blijven bij de start, anders slaat 'ie dood. Doordat de nodige toppers zich niet helemaal aan de reglementen hadden gehouden (en 10 plaatsen naar achteren werden gezet - red.) stond ik met mijn dertiende tijd op een negende startplaats. Ik wist 'm bij de start aan de praat te houden en had vervolgens de nodige strijd met de mannen die van achteren naar voren wilden. Daarbij wisselde ik van positie, maar toen ik eenmaal achtste lag, was er voor het team maar één ding. Gassen en die plaats vasthouden. Binnen het WTCC worden de eerste 8 namelijk in omgekeerde volgorde op de startgrid voor de tweede race geplaatst. Daarmee stond ik dus op pole position. Naast SEAT-fabrieksrijder Peter Terting, maar voor de BMW van Antonio Garcia. Ik heb hen laten gaan, maar heb het de rest die mij voorbij wilde niet gemakkelijk gemaakt. Strijden, stijden en nog eens strijden. Toen ik zesde lag en SEAT-fabrieksrijder Rickard Rydell achter mij reed, vroeg ik naar eventuele teamorders. Maar het team was duidelijk. Hij moet er zelf maar voorbij zien te komen als hij die plaats wilde hebben. Dat is niet gelukt en ik ben dus als zesde geëindigd en pakte deze dag mijn tweede overwinning in de Privateerklasse. Daarbij vrees ik dat ik nu moet gaan verbouwen, want de afmeting van de bijbehorende beker is werkelijk enorm", besluit een gelukkige Coronel zijn verhaal.
Na Puebla doet het WTCC in het weekend van 30 juli het circuit van Spa-Francorchamps in België aan. Ook dan wordt Tom Coronel gesteund door: SEAT-Pon Car, BBS, McGregor en Splitfire Sparkplugs.
Huizen, 26 juni 2005
Ingezonden persbericht