Ingezonden persbericht


KÖRPERSPRACHE - LANDSCHAFTSSPRACHE

Arnulf Rainer te gast in het Armando Museum

-----------------------
Amersfoort, 2 juni 2005

Briefnummer: A05.057

Aan de redactie

Op zondag 26 juni 2005 opent om 15.00 uur in het Armandomuseum in Amersfoort de tentoonstelling Körpersprache - Landschaftssprache, Arnulf Rainer te gast in het Armandomuseum. Het museum toont 120 recente werken van deze internationaal vermaarde Oostenrijkse kunstenaar, die voor het laatst in Nederland te zien was in 2000 in een groot retrospectief in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Tegelijk met het werk van Arnulf Rainer (Baden, Oostenrijk 1929) toont het museum op het balkon een selectie uit het werk van Armando. Van 26 juni tot en met zondag 2 oktober betreft het recente schilderijen, vanaf dinsdag 4 oktober tot en met 15 januari 2006 wordt de combinatie Rainer-Armando nogmaals gevoed door 'Betekende Werken' van Armando's hand. De tentoonstelling Körpersprache - Landschaftssprache duurt tot en met 15 januari 2006.

Arnulf Rainer behoort tot de belangrijkste na-oorlogse moderne Europese kunstenaars. Hij was een van de voortrekkers van het Oostenrijkse avant-gardisme. Aanvankelijk staat zijn werk onder invloed van destijds heersende internationale stromingen als surrealisme, abstract-expressionisme en tachisme. Al snel maakt Rainer zich hiervan los en kiest zijn eigen weg. Deze weg leidt tot zijn 'Übermalungen' ('Overschilderingen') van zijn eigen werk of van werk van andere kunstenaars waarmee hij een onnavolgbaar eigen kunstvorm schiep. Dit belangrijke artistieke idee van de overschilderingen ontwikkelt zich vanaf de jaren zestig tot de rode draad binnen zijn werk. Zijn 'verbeteringen' - het uiteindelijke doel van zijn werk als kunstenaar - smelten samen met de voorliggende beelden tot autonome nieuwe composities. Van groot belang is zijn intense belangstelling voor religieuze en mystieke thema's en voor lichaamstaal en gelaatsexpressie. Dit is duidelijk zichtbaar in zijn recente werk op de tentoonstelling in de thema's Akte (Naakten), Köpfe (Koppen) en Masken (Maskers). De Landschaften (Landschappen) in Körpersprache - Landschaftssprache zijn een ander voorbeeld van Rainers bijzondere talent schitterende voorbeelden uit de kunstgeschiedenis te actualiseren en opnieuw tot leven te wekken voor de huidige beschouwer.

Het Armando Museum plaatst en toont het werk van Armando in een brede context. Daartoe nodigt het museum eenmaal per jaar een of meer andere toonaangevende kunstenaars uit als gast. De wisselwerking die tussen het werk van de verschillende kunstenaars ontstaat, leidt zowel tot waardevolle op zichzelf staande presentaties als tot nieuwe inzichten in het werk van Armando. Als (leef)tijdgenoot van Armando omspant ook Rainers oeuvre al bijna een halve eeuw en toont het nog altijd een enorme gedrevenheid en expressieve kracht - iets dat ook voor het werk van Armando geldt. Beide kunstenaars zijn zichzelf in iedere fase van hun werk trouw gebleven. Ze vallen op door hun heel eigen en persoonlijke ontwikkeling als kunstenaar, die gekenmerkt wordt door een hoge mate van 'verinnerlijking' van de eigen taal. Rainer, met zijn Übermalungen, en Armando, met zijn sterk gereduceerde beeldtaal, streven beiden naar het verhullen, verbergen en versluieren van de realiteit. Het resultaat is dat deze realiteit des te sterker zichtbaar wordt.