Ingezonden persbericht

TT Circuit Assen, 25 juni 2005

Rossi onaantastbaar in prachtige 75e jubileum TT van Assen

Zowel TT-voorzitter Jos Vaessen als regerend wereldkampioen Valentino Rossi konden met recht tevreden terugkijken op een geslaagde 75e jubileum TT. Jos Vaessen met een uitstekend aantal van 130.000 uitzinnige bezoekers tijdens het 3-daagse TT-weekeinde (met ruim 91.000 toeschouwers op de racedag), vijf vlekkeloos verlopen races met een minimaal aantal ongevallen en wederom een TT-publiek om trots op te zijn. Publiekslieveling Valentino Rossi deed waar zijn grote horde fans voor kwamen; het winnen van de MotoGP-race, zijn 6e van dit seizoen en een spectaculaire toegift in de uitloopronde met burnouts, wheelies en donuts, waarbij hij op zijn voetrusten staand applaudisseerde voor het perfecte gedrag van het publiek, dat in Assen spontaner en gedisciplineerder lijkt dan elders in Europa. Voor de jonge garde Nederlandse 125cc coureurs was het een hele leerzame maar moeilijke TT. Het oranjetintje werd door Brabander Patrick Lakerveld (Wijk en Aalburg) gegeven, door als 2e te finishen in de race voor het Europees kampioenschap in de 250cc klasse, de springplank naar de GP's waarin hij nu op de 2e plaats in de tussentand na 4 van de 8 races prijkt.

Valentino Rossi pakte zijn zesde overwinning uit 7 verreden GP's dit seizoen en behaalde als Yamaha rijder een nieuw record met een vijfde achtereenvolgende overwinning. De Gauloises Yamaha ster moest vechten om voor Marco Melandri te blijven, die wederom een indrukwekkende prestatie neerzette, door in het begin van de wedstrijd aan de leiding te gaan, alvorens hij Rossi later moest volgen tot aan het eind van de race. Rossi's teamgenoot Colin Edwards stelde zijn tweede podiumplaats van het jaar zeker. Hij kwalificeerde zich als zesde, reed een stabiele race en kwam 7.6s na de twee leidende Italianen over de streep. Landgenoot Nicky Hayden finishte als vijfde, vóór Sete Gibernau, Max Biaggi en Alex Barros. De top 10 werd vol gemaakt door de top 3 Bridgestone rijders, Kawasaki's Shinya Nakano en Ducati Marlboro rijders Carlos Checa en Loris Capirossi.

TT-voorzitter Jos Vaessen over gesprek met Riders Safety Commission

"De aanpassingen aan het TT Circuit Assen werden met tevredenheid begroet, nadat de GP-toppers eerst toch wel even aan de twee extra rempunten hebben moeten wennen", meldde TT-preses Vaessen. "Voor volgend jaar zullen we bij de uitloop van de rechterbocht van de nieuwe Ruskenhoek-chicane eerst een gedeelte asfalt aanleggen en daarna pas de grindbak laten beginnen. Dan kunnen de rijders als ze rechtdoor schieten eerst op een asfaltgedeelte afremmen voordat ze in de grindbak komen. Dan hebben de rijders ook de mogelijkheid om een foutje te corrigeren zonder een hele training of een race verloren te zien gaan. Verder hebben we de Riders Safety Commission gesproken, waarin dit jaar Valentino Rossi, Kenny Roberts jr en Loris Capirossi zitting hebben. We hebben hen de geplande aanpassingen aan de Noordlus getoond. Op speciaal verzoek van hen zullen we de nieuwe bochten in de Noordlus met dezelfde radius en verkanting aanleggen zoals de Haarbocht, Ossebroeken en Strubben nu ook zijn. Daarmee vinden de rijders dat het circuit meer van zijn bekende karakteristiek behoudt. Na de GP van Laguna Seca zullen de rijders de nieuwe tekening krijgen voorgeschoteld, om gezamenlijk de beste oplossing en de wensen van de rijders in de nieuwe Noordlus-plannen te kunnen inpassen." Het incident over het radiobericht op Radio 2 in het NCRV programma Plaza op zaterdagmorgen wuifde Vaessen weg als een futiliteit. In dat programma meldde iemand die zich uitgaf als TT-bestuurder dat de TT door het slechte weer van vannacht wellicht niet door zou gaan, waarop talloze reacties van verontruste TT-gangers kwamen. Dat zijn geen dingen om ons druk over te maken. Er kan nooit een schatting van de schade gemaakt worden. Maar we hadden al drie kwartier na die 'foutieve' melding via het ANP en op alle radiozenders en het Radio 1 Journaal de berichtgeving kunnen doorspelen dat de TT, net als alle andere 74 jaren daarvoor, gewoon door zou gaan, ook als het eventueel regent. Maar de Radio 2 directie kan wel een 'pittige' brief van het TT-bestuur verwachten, want het getuigt niet echt van hoogstaand redactioneel niveau en professionaliteit zoals je van Radio 2 zou verwachten om zo'n bericht zonder verificatie vooraf te ether in te sturen. Daarmee is de kous voor ons af!", stelt Vaessen. "Want de 75e TT van Assen is met ruim 130.000 tevreden fans gewoon een enorm geslaagd evenement geweest", besluit hij.

Wéér tegenslag voor Raymond Schouten: "Eigenlijk voelde mijn motor al vreemd aan in de opwarmronde, ook bij de start pakte hij niet goed op en ik kwam heel slecht weg. Ik heb hard gevochten om toch verder naar voren te komen, maar mijn Honda werd iedere ronde steeds warmer en ging daardoor steeds minder goed lopen, totdat hij er 3 ronden voor het eind helemaal mee stopte. Een kapotte cilinderkop bleek achteraf. Die pech moet ik weer hebben, ik had hier een goede wedstrijd kunnen rijden en misschien wel een puntje kunnen pakken, maar het zit weer tegen. En dat voor eigen publiek, daar baal ik van. Natuurlijk blijft het een mechanische sport en ook dit kan gebeuren, maar je mag gerust weten dat ik zwaar teleurgesteld ben."

GP 125cc: Talmacsi wint 125 thriller in Holland

Red Bull KTM's Gabor Talmacsi heeft vanmiddag de 125cc TT op het circuit van Drenthe in Assen op zijn naam geschreven voor Hector Faubel en Mattia Pasini. In een van de meeste opwindende 125cc krachtmetingen kwam de Hongaar als overwinnaar uit een dicht op elkaar zittende groep die gedurende de hele race om de top posities vochten.

In het begin van de race werd al snel een achtkoppige kopgroep gevormd met Marco Simoncelli, Thomas Lüthi, Mika Kallio, Alvaro Bautista, Gabor Talmacsi, Alexis Masbou, Mattia Pasini en Hector Faubel. De rijders wisselden constant van positie en het lukte niemand om weg te lopen. De groep verloor in de 15e ronde een van de rijders toen Mika Kallio onderuit ging. De laatste ronde werd verder nog gekenmerkt door incidenten toen de leider, Marco Simoncelli, met nog een paar bochten te gaan onderuit ging - dit incident kostte Luthi ook veel tijd want hij werd buiten de baan gedwongen en voegde zich uiteindelijk weer bij de race en werd nog tiende. Door Simoncelli's crash kreeg Talmacsi de leiding in handen en speerde naar de vlag om zijn tweede overwinning van het seizoen te pakken.

"Deze race was niet makkelijk want er was een grote groep, ik probeerde voorin te blijven, in ieder geval in de top drie," legde de Hongaar uit. "In de laatste ronde maakte Simoncelli een foutje en toen lag ik eerste. Ik moest er hard voor knokken om daar te blijven. Nu sta ik vooraan in het kampioenschap en het ziet er dus allemaal goed uit voor de toekomst!" Achter de podium finishes Faubel en Pasini pakte Bautista de vierde plaats voor Masbou. Na de zevende ronde van het 125cc kampioenschap staan Talmacsi en Faubel gedeeld op de eerste plaats met 100 punten, Lüthi ligt derde met 89 punten.

GP 250cc: Porto geeft Pedrosa en Lorenzo het nakijken

Sebastian Porto scoorde vandaag in Assen zijn eerste overwinning van het seizoen, door de Dutch TT voor het tweede achtereenvolgende jaar te winnen. De Aspar Aprilia rijder pakte, nadat hij in het laatste stadium van de wedstrijd de leiding overnam, de vlag vóór regerend wereldkampioen Dani Pedrosa en poleman Jorge Lorenzo. Bij de start was Jorge Lorenzo als eerste weg, direct gevolgd door Sebastian Porto en Casey Stoner. De jonge Australiër verloor steeds meer terrein ten opzichte van de voorste rijders en viel terug naar het groepje achtervolgers, terwijl Dani Pedrosa zich herstelde van een matige start en zich mengde in de strijd tussen Lorenzo en Stoner.

Lorenzo bleef tot laat in de wedstrijd aan de leiding, met Porto constant op zijn hielen. In de 17e ronde reed Pedrosa naar de tweede plaats, vóór de Argentijn, die daarna in de laatste chicane zijn winnende actie maakte en Lorenzo en Pedrosa tegelijk passeerde. Porto reed in de allerlaatste ronde een ronderecord en verzekerde zich daarmee van zijn eerste overwinning van het seizoen 2005, terwijl Pedrosa tweede werd, vóór Lorenzo. "Ik ben erg blij, het is een geweldige overwinning na de problemen, die we hadden tijdens de laatste paar races, maar dit keer zijn we gedurende het gehele weekend competitief geweest," vertelde Porto, die vorig jaar als tweede eindigde in het 250 wereldkampioenschap. "De eerste helft van de wedstrijd was het een beetje lastig om de Honda bij te houden, aangezien hij een beetje sneller was. Gedurende de tweede helft deed mijn motorfiets het beter en kon ik, met nog twee ronden te gaan, de leiding pakken. Daarna moest ik gewoon alles geven in de laatste ronde, om de race te kunnen winnen. Dat is geweldig, voor mij en voor het hele team. De Japanse rijder Hiroshi Aoyama passeerde de lijn als vierde, terwijl hij aan de leiding ging van een groep van zeven rijders, die gedurende de gehele race met elkaar vochten. Alex de Angelis was vijfde, vóór Casey Stoner, Andrea Dovizioso en Randy de Puniet. Hector Barbera en Simone Corsi maakten de top 10 vol. Door als tweede te finishen behoudt Pedrosa de leiding in het klassement en heeft nu een voorsprong van 37 punten op Casey Stoner. Porto schoof door naar een vierde plaats in het klassement en heeft 74 punten.

Colin Edwards' protest met een knipoog

De Amerikanen deden het goed tijdens de 75e Dutch TT en positieve impuls voor de komende GP op het circuit van Laguna Seca in Californië, voorafgaande aan de wedstrijd werd bekend dat er tijdens de GP van Amerikanen een extra vrije training zal worden ingelast wij vroeg www.racesport.nl initiator Harry Hadderingh de Amerikaan Colin Edwards naar zijn reactie. Met een knipoog vertelde de goedgemutste Amerikanen dat het SHIT was dat men de regels veranderde nu ze eens in zijn voordeel waren. Maar grapte de Amerikaan ze zullen natuurlijk allemaal mij willen volgen of enkele van de andere Amerikanen zoals Nicky of Kenny maar ik heb er zelf drie of vier jaar over gedaan om alle hobbels en bobbels daar te leren kennen en daarna de juiste lijn te ontdekken om ze allemaal te ontwijken en toch snel te gaan, dus ik denk dat ik niet alles zal laten zien en pas in de wedstrijd er vol voor zal gaan. Maar even serieus ook voor mij is het al even geleden dat ik er heb gereden, en er zijn dingen aangepast dus het zal een zinvol te gebruiken extra uurtje zijn. (Bron: Harry Haddering)

Repsol tekent 2-jarig contract met HRC

Repsol YPF en Honda Racing Corporation (HRC) hebben dit weekend tijdens op het Nederlandse circuit in Assen voor de komende MotoGP jaren een overeenkomst gesloten. Na meerdere maanden van intensieve besprekingen om de plannen voor de toekomst en de details van de overeenkomst te definiëren hebben de partijen uiteindelijk een bevredigende samenwerking bereikt. De overeenkomst is dit weekend in de 'Kathedraal van het motorracen', het TT circuit van Assen, officieel ondertekend. De overeenkomst geldt voor de komende twee seizoenen.

Uitslagen, WK en EK-standen:

Diverse High Res foto's en alle uitslagen staan als pdf file downloadbaar op de TT website: Surf naar de button PERSZONE op de site www.tt-assen.com of rechtstreeks naar de link http://www.tt-assen.com/cms/Perszone-965.html

*************************************



Ingezonden persbericht