informatievoorziening ten behoeve van de rampenbestrijding
Kwaliteitsslag informatievoorziening ten behoeve van de rampenbestrijding
24 juni 2005
De informatievoorziening ten behoeve van het grootschalig gezamenlijk
optreden om rampen en incidenten goed te kunnen bestrijden wordt
verbeterd. Om gezamenlijk te kunnen presteren is het hebben en delen
van informatie essentieel.
Het bundelen van middelen en initiatieven zal gericht zijn op het
(ver)krijgen van de juiste informatie, op het juiste tijdstip, op de
juiste plaats en bij de juiste persoon ten behoeve van het gezamenlijk
grootschalig optreden. De informatievoorziening is op dit moment
ingebed binnen de structuren van de deelnemende organisaties.
---
De initiatieven om de informatievoorziening te verbeteren binnen deze
organisaties hebben tot nu toe - om diverse, verklaarbare redenen- een
versnipperd karakter. Voorbeelden voor een beter gestroomlijnde
informatievoorziening zijn onder andere: De brandweer ontvangt op weg
naar een groot incident informatie over de (chemische) samenstelling
van opgeslagen goederen. De ambulancediensten hebben inzage in het
elektronische medisch dossier van een slachtoffer van een ongeval.
Hulpdiensten beschikken bij een grote ontruiming, gelijktijdig over
dezelfde informatie.
De ministerraad heeft op voorstel van minister Remkes van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met een kwaliteitsslag van de
informatievoorziening ten behoeve van de rampenbestrijding. Het
voorstel is een vervolg op het rapport "De Vrijblijvendheid Voorbij"
van de Adviescommissie Coördinatie ICT rampenbestrijding (ACIR)
Het kabinet is van mening dat de concrete uitwerking hiervan moet
aansluiten bij in gang gezette beleidstrajecten en initiatieven. Taken
hiervoor worden bij voorkeur belegd bij bestaande organisaties. Het
kabinet wil de informatievoorziening niet centraliseren, maar deze
doeltreffend, betrouwbaar en efficiënt in richten.
Alle betrokken besturen en organisaties zal gevraagd worden de functie
informatiemanagement op tenminste regionaal niveau voor wat betreft de
eigen discipline in te richten. De politie en defensie kennen een
dergelijke functie al en ook voor de brandweer, de GHOR en het
openbaar bestuur is een dergelijke functie wenselijk.
Er dienen op regionaal niveau gezamenlijke (meerdere disciplines)
trainingen en opleidingen op het gebied van informatievoorziening te
worden gehouden om zo de competenties op het gebied van
informatievoorziening en -uitwisseling te vergroten.
Informatievoorziening dient als vast onderdeel opgenomen te worden in
het oefenprogramma.
Het kabinet realiseert zich dat de verantwoordelijkheid en positie van
de betrokken partijen het maken van gezamenlijke keuzes in de weg kan
staan.
Impasses in de besluitvorming zijn voor alle partijen ongewenst. De
minister van BZK krijgt de mogelijkheid om, bij dergelijke impasses,
in het algemeen belang besluiten te kunnen nemen.
Het kabinet vindt dat de financiering van het project moet worden
geregeld op basis van bestaande budgetten en afspraken.
De minister van BZK heeft medio juni 2005 een Taskforce opgericht.
Deze zal in nauwe samenwerking met de veiligheidspartners
verbeteringen realiseren.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties