Print
Gelijke kansen voor Chevrolet Racing op nieuw circuit in Puebla
(15-6-2005)
Voor de eerste maal dit jaar maakt het FIA World Touring Car
Championship 2005 (WTCC) de overtocht over de Atlantische Oceaan, voor
ronden 9 en 10 van het kampioenschap.
De races op het Autodromo Miguel E Abed in Puebla, Mexico, betekenen
dat de eerste helft van het kampioenschap er op zit en de races in
Mexico worden op een voor alle deelnemers nieuw circuit verreden.
Chevrolet Racing hoopt daarvan te kunnen profiteren. "Tot dusver
hadden al onze concurrenten het voordeel dat ze al eerder op de
circuits gereden hadden, terwijl wij altijd de nieuwelingen in het
veld waren," verklaart team manager Mark Busfield. "In Puebla begint
iedereen met een schone lei, dus wellicht dat we daar onze kans kunnen
pakken." De WTCC-races zijn de eerste die sinds ruim een decennium
worden verreden op het Puebla circuit, dat een âovalâ combineert met
een normaal circuit in het binnenterrein.
Sinds Imola is het team in Snetterton aan het testen met Chevroletâs
testauto, omdat de rest van de race-uitrusting direct na Imola al naar
Mexico op transport is gezet. "Alain heeft twee dagen in de auto
gereden om het chassis verder te optimaliseren," legt Busfield uit.
"Dankzij onze focus op de dempers, veren en stabilisatoren hebben we
aanzienlijke vooruitgang geboekt en we hebben onze richting voor de
toekomst nu definitief vastgesteld." De auto van Rob Huff, die in
Imola beschadigd raakte, is gerepareerd en vertrekt eind deze week
vanaf Stuttgart per vliegtuig naar Mexico.
Naast het nieuwe, 3.032 meter lange circuit zullen de teams en
technici ook moeten wennen aan het grote hoogteverschil. Het Autodromo
Miguel E Abed, gelegen op 2.304 meter boven zee-niveau, is het hoogst
gelegen circuit van dit seizoen en biedt de ingenieurs een aantal
nieuwe uitdagingen. "Vanzelfsprekend verliezen we vermogen als gevolg
van de ijlere lucht," aldus Busfield. "Maar er zijn ook andere zaken
en afwijkingen waar we rekening mee moeten houden en die de prestaties
tijdens de race kunnen beïnvloeden. Bandenslijtage zal bijvoorbeeld
een belangrijke rol gaan spelen als gevolg van de lange doordraaiende
bochten op het ovalgedeelte. Maar gaandeweg zullen we de nodige
oplossingen vinden. De organisatie heeft ons op vrijdag-middag een
extra Vrije Training gegeven, waardoor onze voorbereidingstijd
voorafgaand aan de kwalificatie met 50% toeneemt en daar hebben we
uiteraard veel baat bij."
Voor de Italiaanse Chevrolet-coureur Nicola Larini zit er wellicht
opnieuw een best seizoens-resultaat in. "Ik ben vol vertrouwen dat we
het momentum van Imola in Mexico kunnen vast-houden," verklaarde
Larini, die in Imola als 11e finishte. "Tijdens de kwalificatie moet
er voor ons een top 15 notering in zitten en voor de race voorzie ik
zelfs een plek in de toptien. Veel autoâs rijden nu met extra ballast
en dat kan voor ons het verschil betekenen, dus hopelijk kan ik voor
Chevrolet de eerste rijderpunten van het jaar in de wacht slepen."
Stand WTCC 2005 Rijderskampioenschap (na 8 ronden)
1. D Müller (BMW), 47 punten; 2. A Priaulx (BMW), 42; 3. G Tarquini
(Alfa Romeo), 30; 4. F Giovanardi (Alfa Romeo), 29; 5. A Farfus (Alfa
Romeo)
Stand WTCC 2005 constructeurskampioenschap (na 8 ronden)
1. BMW, 113 punten; 2. Alfa Romeo, 100; 3. Seat, 75; 4. Chevrolet, 22,
5. Ford, 2.
Tijdschema Puebla WTCC (CET tussen haakjes)
Vrijdag 24 juni
16.00-16.30 (23.00-23.30) Vrije Training 1
Zaterdag 25 juni
09.00.09.30 (15.00-15.30) Vrije Training 2
11.30-12.00 (18.30-19.00) Vrije Training 3
14.45-15.15 (21.45-22.15) Kwalificatie
Zondag 26 juni
09.30-09.45 (16.30-16.45) Warm Up
13.10-13.35 (20.10-20.35) Race 1 (17 ronden = 51,544 km)
14.15-14.40 (21.15-21.40) Race 2 (17 ronden = 51,544 km)
De kwalificatie, warm-up en de races worden live uitgezonden op
Eurosport.
AutoRai