AutoRai

Print

Gelijke kansen voor Chevrolet Racing op nieuw circuit in Puebla

(15-6-2005)
Voor de eerste maal dit jaar maakt het FIA World Touring Car Championship 2005 (WTCC) de overtocht over de Atlantische Oceaan, voor ronden 9 en 10 van het kampioenschap.
De races op het Autodromo Miguel E Abed in Puebla, Mexico, betekenen dat de eerste helft van het kampioenschap er op zit en de races in Mexico worden op een voor alle deelnemers nieuw circuit verreden. Chevrolet Racing hoopt daarvan te kunnen profiteren. "Tot dusver hadden al onze concurrenten het voordeel dat ze al eerder op de circuits gereden hadden, terwijl wij altijd de nieuwelingen in het veld waren," verklaart team manager Mark Busfield. "In Puebla begint iedereen met een schone lei, dus wellicht dat we daar onze kans kunnen pakken." De WTCC-races zijn de eerste die sinds ruim een decennium worden verreden op het Puebla circuit, dat een âovalâ combineert met een normaal circuit in het binnenterrein.

Sinds Imola is het team in Snetterton aan het testen met Chevroletâs testauto, omdat de rest van de race-uitrusting direct na Imola al naar Mexico op transport is gezet. "Alain heeft twee dagen in de auto gereden om het chassis verder te optimaliseren," legt Busfield uit. "Dankzij onze focus op de dempers, veren en stabilisatoren hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt en we hebben onze richting voor de toekomst nu definitief vastgesteld." De auto van Rob Huff, die in Imola beschadigd raakte, is gerepareerd en vertrekt eind deze week vanaf Stuttgart per vliegtuig naar Mexico.

Naast het nieuwe, 3.032 meter lange circuit zullen de teams en technici ook moeten wennen aan het grote hoogteverschil. Het Autodromo Miguel E Abed, gelegen op 2.304 meter boven zee-niveau, is het hoogst gelegen circuit van dit seizoen en biedt de ingenieurs een aantal nieuwe uitdagingen. "Vanzelfsprekend verliezen we vermogen als gevolg van de ijlere lucht," aldus Busfield. "Maar er zijn ook andere zaken en afwijkingen waar we rekening mee moeten houden en die de prestaties tijdens de race kunnen beïnvloeden. Bandenslijtage zal bijvoorbeeld een belangrijke rol gaan spelen als gevolg van de lange doordraaiende bochten op het ovalgedeelte. Maar gaandeweg zullen we de nodige oplossingen vinden. De organisatie heeft ons op vrijdag-middag een extra Vrije Training gegeven, waardoor onze voorbereidingstijd voorafgaand aan de kwalificatie met 50% toeneemt en daar hebben we uiteraard veel baat bij."

Voor de Italiaanse Chevrolet-coureur Nicola Larini zit er wellicht opnieuw een best seizoens-resultaat in. "Ik ben vol vertrouwen dat we het momentum van Imola in Mexico kunnen vast-houden," verklaarde Larini, die in Imola als 11e finishte. "Tijdens de kwalificatie moet er voor ons een top 15 notering in zitten en voor de race voorzie ik zelfs een plek in de toptien. Veel autoâs rijden nu met extra ballast en dat kan voor ons het verschil betekenen, dus hopelijk kan ik voor Chevrolet de eerste rijderpunten van het jaar in de wacht slepen."

Stand WTCC 2005 Rijderskampioenschap (na 8 ronden)
1. D Müller (BMW), 47 punten; 2. A Priaulx (BMW), 42; 3. G Tarquini (Alfa Romeo), 30; 4. F Giovanardi (Alfa Romeo), 29; 5. A Farfus (Alfa Romeo)

Stand WTCC 2005 constructeurskampioenschap (na 8 ronden)
1. BMW, 113 punten; 2. Alfa Romeo, 100; 3. Seat, 75; 4. Chevrolet, 22, 5. Ford, 2.

Tijdschema Puebla WTCC (CET tussen haakjes)

Vrijdag 24 juni
16.00-16.30 (23.00-23.30) Vrije Training 1

Zaterdag 25 juni
09.00.09.30 (15.00-15.30) Vrije Training 2
11.30-12.00 (18.30-19.00) Vrije Training 3
14.45-15.15 (21.45-22.15) Kwalificatie

Zondag 26 juni
09.30-09.45 (16.30-16.45) Warm Up
13.10-13.35 (20.10-20.35) Race 1 (17 ronden = 51,544 km) 14.15-14.40 (21.15-21.40) Race 2 (17 ronden = 51,544 km)

De kwalificatie, warm-up en de races worden live uitgezonden op Eurosport.