Gemeente Alkmaar
Stemming Raad geeft doorslag: ontwerp 2e Friesebrug van Oranjewoud
Alkmaar, 22 juni 2005
lkmaar krijgt een moderne tweede Friesebrug. Het ontwerp van
Oranjewoud/ Swarts&Jansma is als winnaar uit de bus gekomen van de
Europese Aanbesteding voor de 2e Friesebrug. Van de vijf ontwerpen,
die allen zeer fraai waren en aan alle eisen van de gemeente voldeden,
vergaarde hun ontwerp in de selectieprocedure de meeste punten bij de
beoordeling van prijs, kwaliteit en vormgeving. Conform de
aanbestedingsregels gunt het college van B&W de opdracht nu aan dit
bureau.
Het ontwerp van Oranjewoud scoorde bij de objectieve beoordeling van
prijs en kwaliteit het hoogst. De kwaliteit wordt gemeten aan de hand
van de aspecten techniek, aanpak en vormgeving. Zowel op de onderdelen
techniek en aanpak kregen zij de beste beoordeling van de gemeente.
Dat houdt in dat de brug technisch goed in elkaar zit en
onderhoudsvriendelijk is, wat op de lange termijn aantrekkelijk is.
Ook hadden zij het beste plan om de overlast tijdens de bouw van de
nieuwe brug te beperken.
Tijdens de meningspeiling onder de Alkmaarse bevolking kreeg Grontmij
weliswaar meer stemmen dan Oranjewoud, maar het was geen meerderheid.
Geen enkel ontwerp kreeg een meerderheid van stemmen. Wel kan worden
gesteld dat de meerderheid van de stemmen naar moderne ontwerpen ging.
Bij de meningspeiling onder de bevolking bleek in ieder geval geen
uitgesproken voorkeur voor een historisch getinte brug.
Het aantal punten dat Grontmij verdiende met het winnen van de
meningspeiling onder de bevolking was niet voldoende om de mindere
score op de punten techniek en aanpak goed te maken. Het was nog wel
mogelijk geweest om Oranjewoud qua puntenscore voorbij te streven als
veel raadsleden zich achter het ontwerp van de Grontmij zouden hebben
geschaard. Maar dat gebeurde niet. Deze verkiezing onder raadsleden
leverde nog meer punten op voor Oranjewoud, omdat verschillende
raadsleden een voorkeur hadden voor de plannen van dit bureau.
Wethouder Kloos van Verkeer pleitte twee jaar geleden voor een zware
stem van de bevolking bij de keuze van het ontwerp, maar zwichtte voor
de wens van de raad juist de politiek een flinke vinger in de pap te
geven bij de keuze van het architectonisch ontwerp. Daaruit kwam een
ingewikkelde selectiesystematiek voort waarbij evenveel punten
verdiend konden worden bij de objectieve beoordeling van de kwaliteit
van het ontwerp als bij de keuze van publiek en politiek tezamen. De
mening van de bevolking zou puur raadgevend zijn; geen referendum,
maar meningspeiling. Kloos: "Ik kan me voorstellen dat raadsleden de
voorkeur van de stemmers voor een moderne variant hebben laten
meewegen in hun beoordeling. Maar dat kunnen raadsleden zelf het beste
uitleggen. Ik ben in ieder geval zeer blij met de nieuwe brug en ook
met de meningspeiling. Dit was de eerste meningspeiling in Alkmaar en
wat mij betreft niet de laatste. Dit experiment verdient een vervolg."
De tweede Friesebrug maakt onderdeel uit van Bus-on-Line*), de snelle
busroute door Alkmaar. De regio Alkmaar krijgt vanaf 2007 een route
waar de bus ongehinderd kan doorrijden, ook in de file en ook als het
verkeer in de komende jaren toeneemt. In Alkmaar worden de
verkeerslichten zo ingesteld dat ze voor de bus altijd op groen
springen en daar waar het vaak druk is, krijgt de bus een eigen baan.
De nieuwe busroute loopt van de westelijke ring Alkmaar, via de
Bergerweg, Stationsweg, Kanaalkade, Friesebrug, Randersdijk en de
nieuwe Schermerweg naar de oostelijke ring Alkmaar, N242. Met name
tijdens de file zal de bus op dit traject een aantrekkelijk
alternatief zijn voor de auto. Langs de route komen bushaltes met
digitale reizigersinformatie, bijvoorbeeld over de eerstvolgende
bussen. En de bus rijdt op tijd, dankzij vaak onzichtbare technische
ingrepen langs de route.
24 juni 2005