Ingezonden persbericht
Cognos® realiseert 15 procent meer omzet, 18 procent meer winst
Resultaten over eerste fiscale kwartaal 2006
Nieuwegein, 24 juni 2005 Cognos (NASDAQ: COGN; TSX:CSN alle cijfers in $US en volgens U.S. GAAP), marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), maakt de financiële resultaten bekend over het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2006, dat eindigde op 31 mei 2005.
De omzet over het eerste kwartaal bedroeg $200,1 miljoen, een stijging van 15 procent ten opzichte van de omzet van $173,6 miljoen in het eerste kwartaal van het vorige fiscale jaar. De licentie-inkomsten over het kwartaal waren $71,1 miljoen, een toename van 8 procent vergeleken met de $66,1 miljoen aan licentie-inkomsten in dezelfde periode van het vorige fiscale jaar.
Het bedrijfsresultaat over het kwartaal was $23,8 miljoen, een stijging van 18 procent ten opzichte van de $20,1 miljoen in het eerste kwartaal van het vorige fiscale jaar. Dit resulteert in een winst per aandeel van $0,25 in het eerste fiscale kwartaal van 2006, versus $0,22 in dezelfde periode van het vorige fiscale jaar.
Hoogtepunten van het kwartaal
· Een continue en stabiele groei van Cognos ReportNetTM en Cognos Planning met een groei aan licentie-inkomsten van respectievelijk 25 procent en 24 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van het vorige fiscale jaar.
· 668 contracten van meer dan $50.000, een toename van 17 procent versus het eerste kwartaal van het vorige fiscale jaar; 104 contracten van meer dan $200.000, een stijging van 14 procent vergeleken met vorig jaar.
· Grote contracten met klanten als: Arkansas Department of Education, Australian Department of Defence, Behn Meyer, DaimlerChrysler Services, New York State Education Department, Pennsylvania Department of Public Welfare, PMI, Singapore Management University, SSA Global Technologies, Travelocity, U.S. Department of Navy en WestJet.
· Eerste ronde van bètatesten van Cognos 8 volgens planning begonnen in het eerste kwartaal, met een algemene bètapraktijktest begin juni als resultaat.
De basis van ons bedrijf is sterk , zegt President en Chief Executive Officer Rob Ashe van Cognos. Terwijl de omzet dit kwartaal onder de verwachtingen bleef, waren onze prestaties voor strategische producten als Cognos ReportNet en Enterprise Planning stabiel. Bovendien is onze pijplijn gezond en ons productaanbod het sterkste op de markt. Ik blijf alle vertrouwen hebben in onze positie en groei.
Cognos heeft tot op heden $45 miljoen aan eigen aandelen gekocht onder het huidige Normal Course Issuer Bid, dat afloopt op 8 oktober 2005. De bedoeling is aandelen te blijven kopen als de marktomstandigheden dit rechtvaardigen. De Raad van Commissarissen heeft eergisteren additionele aankopen goedgekeurd tot een totaalbedrag van $100 miljoen onder het huidige programma.
Vooruitzichten
De vooruitzichten van het management voor het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2006:
· De omzet zal naar verwachting tussen de $207 miljoen en $215 miljoen bedragen.
· De winst per aandeel zal naar verwachting tussen de $0,28 en $0,31 liggen.
De vooruitzichten van het management voor het hele fiscale jaar 2006, dat eindigt op 28 februari 2006:
· De omzet zal naar verwachting tussen de $915 miljoen en $930 miljoen bedragen.
· De winst per aandeel zal naar verwachting tussen de $1,52 en $1,58 liggen.
Meer informatie inclusief het financiële supplement vindt u in het Engelstalige persbericht op de corporate website: www.cognos.com.
Over Cognos
Cognos, marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), levert software die bedrijven helpt hun resultaten te verbeteren door een effectieve besluitvorming op alle niveaus van de onderneming mogelijk te maken.
Met CPM zijn organisaties in staat hun prestaties te meten ten opzichte van hun bedrijfsstrategie, zodat ze maatregelen kunnen treffen om deze op alle niveaus van de bedrijfsvoering op elkaar af te stemmen. Cognos biedt een CPM-raamwerk dat mensen, informatie en beslissingsstructuren in de hele organisatie verbindt en de totale managementcyclus met geïntegreerde software voor planning, budgettering, rapportage, analyse en scorecarding ondersteunt.
Cognos, opgericht in 1969, bedient meer dan 23.000 klanten in meer dan 135 landen. Cognos' CPM-oplossingen en diensten voor bedrijven zijn ook verkrijgbaar via meer dan 3.000 partners en resellers wereldwijd. Voor meer informatie: www.cognos.nl.