Peijs en Tilburg eens over opknapbeurt Wilhelminakanaal
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is met de gemeente Tilburg en
de provincie Brabant tot overeenstemming gekomen over de aanpak van
het Wilhelminakanaal in Tilburg. Peijs heeft gekozen voor het
zogeheten nulplusalternatief. Dat houdt in dat Verkeer en Waterstaat
het achterstallig onderhoud tussen Sluis II en bedrijventerrein Loven
voor zijn rekening neemt en de gemeente Tilburg de aanleg van een
haven op bedrijventerrein Vossenberg. Het nulplusalternatief kost 12,4
miljoen euro, terwijl op de begroting van Verkeer en Waterstaat
maximaal 52 miljoen euro was gereserveerd. Van de resterende 39,6
miljoen gaat 5 miljoen naar ligplaatsen en autoafzetplaatsen langs
hoofdvaarwegen (in overleg met de binnenvaartsector) en draagt Peijs
34,6 miljoen bij aan de Noordwesttangent om Tilburg.
Het Wilhelminakanaal loopt vanaf Tilburg tot aan de Amer. In de
richting van Tilburg wordt het kanaal steeds smaller en in de stad
zelf is bovendien de diepgang beperkt. Het Tilburgse bedrijfsleven
heeft daarom behoefte aan verdieping en verbreding van het kanaal,
zodat er meer en zwaarder beladen schepen over kunnen varen.
In 2000 heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat een projectnota
opgesteld en geld gereserveerd op de begroting om de capaciteit van
het kanaal te vergroten. In de projectnota zijn de problemen
onderzocht, oplossingen ontwikkeld en de effecten van deze oplossingen
bekeken. Uit de nota bleek dat verruiming met het beschikbare geld
niet haalbaar was en dat de baten niet opwogen tegen de kosten.
Het nulplusalternatief voorziet in renovatie van de oevers en
baggerwerkzaamheden. De opknapbeurt en de aanleg van de nieuwe haven
zetten voldoende zoden aan de dijk om betere benutting van het
Wilheminakanaal mogelijk te maken. De totale overslag van goederen kan
daardoor groeien, waarvan met name het containervervoer van en naar de
nieuwe haven op bedrijventerrein Vossenberg kan profiteren.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat