De Unie
De Unie noemt strategie nieuwe Fortis-topman eendimensionaal
24/06/2005
âFortis dreigt te verdwalen in strategische mistâ
Culemborg, 24 juni 2005 â âDe strategie van de nieuwe Fortis-topman
Votron is eendimensionaalâ. Dat zegt Uniebestuurder Gerwin van der
Lei, die het teleurstellend vindt dat Fortis zich eenzijdig richt op
kostenbesparing ten faveure van de aandeelhouder.
âHet is nog niet duidelijk waar Votron Fortis naar toe wil brengen.
Votron gedraagt zich als een bankier die met een kaasschaaf langs de
boekhoudkundige weg eendimensionaal saneert. Maar waar blijft zijn
toekomstvisie?â, vraagt Van der Lei zich af. Volgens Van der Lei moet
Fortis oppassen dat ze niet verdwaald in een strategische mist,
waardoor ze het risico loopt de slag in de consolidatiegolf te missen.
De Belgische bestuursvoorzitter maakte vandaag in Londen bekent
honderden miljoenen te gaan besparen op zijn ondersteunende diensten,
zoals human resources. Daarnaast wil de Belgisch-Nederlandse
bankverzekeraar minder afhankelijk worden van haar thuismarkt.
âHieruit blijkt eens te meer dat kostenbesparing voor Votron
belangrijker is dan investeren in de kwaliteit van zijn eigen mensenâ,
aldus Van der Lei, die verder spreekt over een âgemiste kansâ.
âDoor zich net als andere grote Nederlandse banken te richten op het
optimaliseren van processen - meer met minder mensen â onderscheidt
Fortis zich niet van haar concurrenten. In plaats van sociale
innovatie grijpt Votron blind naar het middel kostenreductie. In deze
tijd moet Fortis zich onderscheiden in klantcontacten. Weliswaar
worden er nieuwe mensen in de frontoffice aangenomen. Beter zou het
zijn geweest om overtollig geworden personeel op te leiden. Het is in
dat licht dan ook vreemd dat Votron reorganiseert op strategische HRM;
bij uitstek een belangrijke voortrekker bij sociale vernieuwing.â