De Unie


De Unie noemt strategie nieuwe Fortis-topman eendimensionaal 24/06/2005

âFortis dreigt te verdwalen in strategische mistâ

Culemborg, 24 juni 2005 â âDe strategie van de nieuwe Fortis-topman Votron is eendimensionaalâ. Dat zegt Uniebestuurder Gerwin van der Lei, die het teleurstellend vindt dat Fortis zich eenzijdig richt op kostenbesparing ten faveure van de aandeelhouder.

âHet is nog niet duidelijk waar Votron Fortis naar toe wil brengen. Votron gedraagt zich als een bankier die met een kaasschaaf langs de boekhoudkundige weg eendimensionaal saneert. Maar waar blijft zijn toekomstvisie?â, vraagt Van der Lei zich af. Volgens Van der Lei moet Fortis oppassen dat ze niet verdwaald in een strategische mist, waardoor ze het risico loopt de slag in de consolidatiegolf te missen.

De Belgische bestuursvoorzitter maakte vandaag in Londen bekent honderden miljoenen te gaan besparen op zijn ondersteunende diensten, zoals human resources. Daarnaast wil de Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar minder afhankelijk worden van haar thuismarkt. âHieruit blijkt eens te meer dat kostenbesparing voor Votron belangrijker is dan investeren in de kwaliteit van zijn eigen mensenâ, aldus Van der Lei, die verder spreekt over een âgemiste kansâ.

âDoor zich net als andere grote Nederlandse banken te richten op het optimaliseren van processen - meer met minder mensen â onderscheidt Fortis zich niet van haar concurrenten. In plaats van sociale innovatie grijpt Votron blind naar het middel kostenreductie. In deze tijd moet Fortis zich onderscheiden in klantcontacten. Weliswaar worden er nieuwe mensen in de frontoffice aangenomen. Beter zou het zijn geweest om overtollig geworden personeel op te leiden. Het is in dat licht dan ook vreemd dat Votron reorganiseert op strategische HRM; bij uitstek een belangrijke voortrekker bij sociale vernieuwing.â