Persberichten
Den Haag, 23 juni 2005
Spijbelaanpak in Den Haag succes
DIT IS EEN GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN HALT HAAGLANDEN GEMEENTE DEN
HAAG EN HET ARRONDISSEMENTSPARKET DEN HAAG
Haagse leerlingen die af en toe spijbelen kunnen naar Halt worden
doorverwezen door de leerplichtambtenaren. Een proef met deze aanpak
die sinds september 2004 in Den Haag loopt is zo succesvol verlopen
dat deze maatregel nu wordt ingevoerd. De leerplichtambtenaren hebben
inmiddels meer dan 150 jongeren naar Halt gestuurd. Daarmee is het
verwachte aantal van honderd fors overschreden.
Tot voor kort kwamen leerplichtige leerlingen alleen in aanraking met
Halt als ze regelmatig spijbelden. Als leerlingen tussen de 12 en 17
jaar nu twee of meer lesuren missen, kan hun school dit al melden bij
de leerplichtambtenaar van de gemeente Den Haag. Zij kunnen de
leerlingen vervolgens doorsturen naar Halt Haaglanden. Daar moeten
leerlingen een leerstraf van maximaal veertien uur uitvoeren. Het is
in Nederland zeer uitzonderlijk om bij beginnend verzuim al preventief
lik-op-stuk-beleid te voeren. Maar juist ook bij deze groep
vroegspijbelaars blijkt uit de proefperiode voor een aanzienlijk deel
meervoudige problematiek te bestaan.
Afspraken
Wanneer een leerling zich aan de gemaakte afspraken houdt, geeft Halt
Haaglanden een positief signaal aan de afdeling Leerplicht en wordt
het proces-verbaal geseponeerd. De jongere krijgt dan geen justitiële
aantekening. Houdt de leerling zich niet aan de gemaakt afspraken, dan
stuurt de leerplichtambtenaar het proces-verbaal naar de officier van
justitie. Die zal dan beslissen of de leerplichtige voor de
kantonrechter moet verschijnen.
Samenwerking professionaliseren
Het komende jaar wordt de samenwerking tussen Halt, het openbaar
ministerie (OM) en de leerplichtambtenaren verder
geprofessionaliseerd. De aandacht gaat naar nog betere signalering van
achterliggende problematiek bij jongeren. Rapportage en advisering aan
Bureau Jeugdzorg en andere ketenpartners worden geoptimaliseerd. Ook
andere gemeenten hebben plannen om op een vergelijkbare manier te gaan
werken. Eind 2005 wordt bekeken of zij in 2006 starten met de nieuwe
werkwijze bij beginnend verzuim.
Jongeren die spijbelen lopen een grotere kans het onderwijs zonder
diploma te verlaten. En jongeren zonder diploma hebben aanzienlijk
minder kansen op de arbeidsmarkt. Ook lopen zij een grotere kans af te
glijden naar crimineel gedrag. Veel jeugdige delinquenten kennen een
voorgeschiedenis van schoolverzuim.
Openbaar Ministerie