Gemeente Graafstroom


Digitale informatieverstrekking in centrale hal gemeentehuis


De belangstelling voor digitale dienstverlening in gemeenteland is de laatste tijd enorm gegroeid. Dat is deels toe te schrijven aan de plannen van het Rijk, waarbij digitale dienstverlening een belangrijke rol speelt, en de druk vanuit de samenleving waarin steeds meer mensen toegang hebben tot internet en internetdiensten.

In het onderzoeksrapport Meer dan alleen een digit@@l loket wordt naast de geschetste voordelen van een elektronische overheid ook een aantal gevaren opgesomd. Een daarvan, waar veelvuldig over wordt gesproken, is de digitale kloof. Hoewel burgers worden geacht rechten en plichten te kennen, lijkt het niet-gebruik van diverse voorzieningen het tegendeel aan te tonen. De toenemende digitalisering van de overheid zou juist voor deze groepen mensen extra problemen opleveren. Vragen die zich in deze discussie opdoen zijn: Moet de burger zich kunnen instellen op de digitale dienstverlening?, Moeten mensen die niet digitaal zijn gaan reizen naar regiokantoren? en Kan het fysieke loket verdwijnen?.

Ook de politie Zuid-Holland Zuid worstelt met dezelfde problematiek. In de kleinere kernen ontbreekt vaak een politiepost en in geval er wel een aanwezig is, is er vaak sprake van beperkte openingstijden en dus dienstverlening.

Door het plaatsen van een informatiezuil wordt iedere inwoner van Graafstroom in de gelegenheid gesteld (passief) gebruik te maken van de elektronische diensten. Bovendien heeft de informatiezuil een attentiewaarde door het letterlijk laten zien dat er meer wegen zijn om informatie te vergaren dan alleen de telefoon of via een persoonlijk bezoek met alle nadelen van dien (telefonisch geen contact, vrij nemen, naar gemeentehuis reizen etc.). Het elektronische loket is immers 7 X 24 uur open en dus bereikbaar wanneer dit de klant het beste uitkomt.

Graafstroom wil de bezoeker stimuleren gebruik te maken van internet en dit kan thuis of tijdens zijn bezoek aan het gemeentehuis. Ondanks het sterk groeiend aantal PC aansluitingen op internet kan het voorkomen dat een bezoeker (tijdelijk) geen internet heeft. In het bijzonder richten wij ons op ouderen of op de financieel minder draagkrachtige burger. De gebruiker van de informatiezuil uit deze categorie kan, indien nodig, worden ondersteund door (balie)personeel.

De contacten voor de politie hebben in veel gevallen te maken met het opnemen van een aangifte. Hiervoor is landelijk onderstaand portaal ontwikkeld wat veel de dagelijkse vragen kan beantwoorden.

De informatiezuil kan naast de functie van openbare oprit naar de digitale snelweg op termijn ook een functie van digitale folderkast invullen. Het aanbieden van digitaal foldermateriaal zal worden gestimuleerd door het bijplaatsen van een printer. Hiermee kan de bezoeker direct de meest relevante informatie afdrukken en meenemen.