Gemeente Graafstroom
Digitale informatieverstrekking in centrale hal gemeentehuis
De belangstelling voor digitale dienstverlening in gemeenteland is de
laatste tijd enorm gegroeid. Dat is deels toe te schrijven aan de
plannen van het Rijk, waarbij digitale dienstverlening een belangrijke
rol speelt, en de druk vanuit de samenleving waarin steeds meer mensen
toegang hebben tot internet en internetdiensten.
In het onderzoeksrapport Meer dan alleen een digit@@l loket wordt
naast de geschetste voordelen van een elektronische overheid ook een
aantal gevaren opgesomd. Een daarvan, waar veelvuldig over wordt
gesproken, is de digitale kloof. Hoewel burgers worden geacht rechten
en plichten te kennen, lijkt het niet-gebruik van diverse
voorzieningen het tegendeel aan te tonen. De toenemende digitalisering
van de overheid zou juist voor deze groepen mensen extra problemen
opleveren. Vragen die zich in deze discussie opdoen zijn: Moet de
burger zich kunnen instellen op de digitale dienstverlening?, Moeten
mensen die niet digitaal zijn gaan reizen naar regiokantoren? en Kan
het fysieke loket verdwijnen?.
Ook de politie Zuid-Holland Zuid worstelt met dezelfde problematiek.
In de kleinere kernen ontbreekt vaak een politiepost en in geval er
wel een aanwezig is, is er vaak sprake van beperkte openingstijden en
dus dienstverlening.
Door het plaatsen van een informatiezuil wordt iedere inwoner van
Graafstroom in de gelegenheid gesteld (passief) gebruik te maken van
de elektronische diensten. Bovendien heeft de informatiezuil een
attentiewaarde door het letterlijk laten zien dat er meer wegen zijn
om informatie te vergaren dan alleen de telefoon of via een
persoonlijk bezoek met alle nadelen van dien (telefonisch geen
contact, vrij nemen, naar gemeentehuis reizen etc.). Het elektronische
loket is immers 7 X 24 uur open en dus bereikbaar wanneer dit de klant
het beste uitkomt.
Graafstroom wil de bezoeker stimuleren gebruik te maken van internet
en dit kan thuis of tijdens zijn bezoek aan het gemeentehuis. Ondanks
het sterk groeiend aantal PC aansluitingen op internet kan het
voorkomen dat een bezoeker (tijdelijk) geen internet heeft. In het
bijzonder richten wij ons op ouderen of op de financieel minder
draagkrachtige burger. De gebruiker van de informatiezuil uit deze
categorie kan, indien nodig, worden ondersteund door (balie)personeel.
De contacten voor de politie hebben in veel gevallen te maken met het
opnemen van een aangifte. Hiervoor is landelijk onderstaand portaal
ontwikkeld wat veel de dagelijkse vragen kan beantwoorden.
De informatiezuil kan naast de functie van openbare oprit naar de
digitale snelweg op termijn ook een functie van digitale folderkast
invullen. Het aanbieden van digitaal foldermateriaal zal worden
gestimuleerd door het bijplaatsen van een printer. Hiermee kan de
bezoeker direct de meest relevante informatie afdrukken en meenemen.