Print
Nieuwe Porsche raceauto gaat in de testfase
(24-6-2005)
De ontwikkeling van de medio april door Porsche aangekondigde raceauto
voor klantengebruik in de LMP2 (Le Mans Prototype 2 â categorie) van
de Amerikaanse Le Mans-series (ALMS) 2006 begeeft zich nu in de
beslissende fase.
De eerste testronden op het testcircuit van het Porsche
Ontwikkelingscentrum te Weissach zijn inmiddels succesvol afgerond.
Daarmee zijn de praktijktests van deze nieuwe raceauto officieel
begonnen. De raceauto is van de Kevlar koolstofvezel carrosserie tot
de nieuwe motor, het chassis, de krachtoverbrenging en het onderstel
een complete eigen ontwikkeling van Porsche.
Het prototype wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde
90-graden V8 lange-afstandmotor, die is uitgerust met een door het
reglement voorgeschreven luchthoeveelheidsbegrenzer. Uit 3,4 liter
inhoud wordt een vermogen van 480 pk gerealiseerd. Het aggregaat
kenmerkt zich door een laag gewicht en een bijzonder laag zwaartepunt.
De vierklepper beschikt over een dry-sump smering en aparte
gasklephuizen. De sequentiële 6-versnellings klauwversnellingsbak met
een drievoudige koolstof koppelingsplaat is als meedragend deel in het
chassis geïntegreerd en wordt via schakelaars op het stuurwiel
bediend. Net zoals de Porsche Carrera GT beschikt ook het nieuwe
sportprototype over een koolstofvezel monocoque. Aan deze uiterst
stijve en lichte structuur zijn dubbele driehoekige draagarmen voor de
voor- en achterwielophanging gemonteerd die met afstelbare veren,
stabilisatoren en schokbrekers zijn uitgerust.
De bij het racen noodzakelijke vertraging wordt gegarandeerd door een
reminstallatie met dubbele hoofdremcilinder, variabele
remkrachtverdeling en inwendig geventileerde koolstofvezel schijven
met een diameter van 380 mm op de vooras en 355 op de achteras. Als
vaste - vanaf het begin betrokken - ontwikkelingspartner levert
Michelin de racebanden voor het nieuwe prototype van Porsche.
Overeenkomstig het ALMS reglement voor 2006 weegt de nieuwe Porsche
LMP2 slechts 750 kg. Dit minimale gewicht werd door een intelligent,
sterk geïntegreerd licht bouwconcept bereikt. Dit prototype zal op
een later tijdstip ook voor andere raceseries worden gebruikt.
Penske Motorsports, Inc., een volle dochter van Penkse Racing, Inc.,
zal de nieuwe prototypes van Porsche tijdens het eerste volle
raceseizoen exclusief als enige team rijden. Volgens de huidige
planning zal het Penske-team het nieuw ontwikkelde voertuig voorlopig
bij twee testraces in het ALMS raceseizoen inzetten: op
1 oktober bij de âPetit Le Mansâ-race in Road Atlanta en op 16 oktober
in de laatste ALMS-race van dit jaar in Laguna Seca. In het
aansluitende seizoen 2006 gaat de racewagen vanaf het begin bij alle
races aan de start.
AutoRai