AutoRai

Print

Nieuwe Porsche raceauto gaat in de testfase

(24-6-2005)
De ontwikkeling van de medio april door Porsche aangekondigde raceauto voor klantengebruik in de LMP2 (Le Mans Prototype 2 â categorie) van de Amerikaanse Le Mans-series (ALMS) 2006 begeeft zich nu in de beslissende fase.
De eerste testronden op het testcircuit van het Porsche Ontwikkelingscentrum te Weissach zijn inmiddels succesvol afgerond.

Daarmee zijn de praktijktests van deze nieuwe raceauto officieel begonnen. De raceauto is van de Kevlar koolstofvezel carrosserie tot de nieuwe motor, het chassis, de krachtoverbrenging en het onderstel een complete eigen ontwikkeling van Porsche.

Het prototype wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 90-graden V8 lange-afstandmotor, die is uitgerust met een door het reglement voorgeschreven luchthoeveelheidsbegrenzer. Uit 3,4 liter inhoud wordt een vermogen van 480 pk gerealiseerd. Het aggregaat kenmerkt zich door een laag gewicht en een bijzonder laag zwaartepunt. De vierklepper beschikt over een dry-sump smering en aparte gasklephuizen. De sequentiële 6-versnellings klauwversnellingsbak met een drievoudige koolstof koppelingsplaat is als meedragend deel in het chassis geïntegreerd en wordt via schakelaars op het stuurwiel bediend. Net zoals de Porsche Carrera GT beschikt ook het nieuwe sportprototype over een koolstofvezel monocoque. Aan deze uiterst stijve en lichte structuur zijn dubbele driehoekige draagarmen voor de voor- en achterwielophanging gemonteerd die met afstelbare veren, stabilisatoren en schokbrekers zijn uitgerust.

De bij het racen noodzakelijke vertraging wordt gegarandeerd door een reminstallatie met dubbele hoofdremcilinder, variabele remkrachtverdeling en inwendig geventileerde koolstofvezel schijven met een diameter van 380 mm op de vooras en 355 op de achteras. Als vaste - vanaf het begin betrokken - ontwikkelingspartner levert Michelin de racebanden voor het nieuwe prototype van Porsche. Overeenkomstig het ALMS reglement voor 2006 weegt de nieuwe Porsche LMP2 slechts 750 kg. Dit minimale gewicht werd door een intelligent, sterk geïntegreerd licht bouwconcept bereikt. Dit prototype zal op een later tijdstip ook voor andere raceseries worden gebruikt.

Penske Motorsports, Inc., een volle dochter van Penkse Racing, Inc., zal de nieuwe prototypes van Porsche tijdens het eerste volle raceseizoen exclusief als enige team rijden. Volgens de huidige planning zal het Penske-team het nieuw ontwikkelde voertuig voorlopig bij twee testraces in het ALMS raceseizoen inzetten: op
1 oktober bij de âPetit Le Mansâ-race in Road Atlanta en op 16 oktober in de laatste ALMS-race van dit jaar in Laguna Seca. In het aansluitende seizoen 2006 gaat de racewagen vanaf het begin bij alle races aan de start.