Print
De Nieuwe SEAT Leon: ook de prijs is sportief
(24-6-2005)
In september komt de nieuwe SEAT Leon op de Nederlandse markt, de
meest sportieve representant van een nieuwe generatie SEAT-modellen.
De sportiviteit van deze vijfdeurs hatchback zit hem niet alleen in
een âscherpâ uiterlijk, krachtige motoren, een hoogwaardig weggedrag
en een royale uitrusting, maar ook in de gunstige vanaf-prijs voor een
1.6 vijfdeurs van ⬠18.695,- (incl. BPM/BTW) voor de basisuitvoering
zonder airconditioning.
Het uiterlijk van de nieuwe Leon is direct afgeleid van het
Salsa-prototype, dat in 2000 werd voorgesteld. De Leon is weliswaar
een vijfdeurs hatchback, maar door zijn lage daklijn en de âverborgenâ
deurgrepen van de achterportieren lijkt hij een coupé. Ten opzichte
van zijn voorganger is de nieuwe Leon in alle opzichten gegroeid.
Interieur: ruimte voor iedereen en alles
Ondanks de coupévorm, is er in het interieur van de nieuwe Leon alle
ruimte voor zowel (vijf) passagiers als bagage. Dit zijn de
belangrijkste âcomfortmatenâ:
Het dashboard van de nieuwe Leon is sportief van opzet met drie grote
âklokkenâ â de middelste daarvan is (uiteraard) de toerenteller. In de
linker klok is een multi-functioneel display ingebouwd. Het stuur is
in hoogte en diepte verstelbaar. Afhankelijk van de uitvoering kan de
bediening van audio en/of telefoon daarin zijn geïntegreerd.
De stoelen bieden optimale steun en comfort en de
instellingsmogelijkheden zijn verder uitgebreid. De achterbank (met
Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes) is in twee delen
neerklapbaar. Ook de hoofdsteunen zijn verbeterd: ze staan dichter bij
het hoofd van de inzittenden. De hoofdsteunen achter zijn zodanig
ontworpen, dat ze het zicht naar achteren zo min mogelijk belemmeren.
De bagageruimte is gelijkmatig van vorm en heeft een inhoud van 341
liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, ontstaat een
bagageruimte van 1.166 liter.
Rijplezier
Bij SEAT houdt sportiviteit niet op bij het uiterlijk. Daarom beschikt
de nieuwe Leon over Agile Chassis met een extra sportieve afstemming.
De McPherson voorwielophanging is gemonteerd op een aluminium subframe
en een torsiestabilisator zorgt voor optimale stabiliteit en dus
maximaal rijplezier. Achter beschikt de nieuwe Leon over een
geavanceerde multilink achteras. Afhankelijk van de motorisering, zijn
er diverse afstemmingen van het onderstel beschikbaar.
Rijplezier zit hem ook in de besturing en daarom heeft de nieuwe Leon
een variabele elektromechanische stuurinrichting die direct en met
gevoel reageert. Deze stuurinrichting past zich automatisch aan de
rijomstandigheden aan. Door het ontbreken van hydraulica is dit
stuursysteem onderhoudsvriendelijk, stil en beter voor het milieu dan
een conventionele stuurinrichting.
ESP is optioneel leverbaar. In dit ESP is Driver Steering
Recommendation geïntegreerd. Als de Leon overstuurd raakt, zorgt een
elektromotor voor de aanzet tot een (tegen)stuurbeweging. Op deze
manier voelt de bestuurder welke kant hij op moet sturen om de auto
weer in balans te krijgen.
Alle Leon-modellen hebben schrijfremmen rondom (voor geventileerd) en
een nieuwe rembekrachtiger, die de weerstand van het rempedaal
vermindert als een extra krachtige remingreep noodzakelijk is.
Afhankelijk van de uitvoering, wordt de nieuwe Leon geleverd met 16-
of 17 inch wielen.
Carrosserie: krachtig en duurzaam
Het koetswerk van de nieuwe Leon is sterk en duurzaam. Bij de
productie wordt gebruik gemaakt van hoge kwaliteit gegalvaniseerd
staal en de modernste technieken. Dat leidt tot een indrukwekkende
torsiestijfheid die zowel comfort, rijplezier en veiligheid ten goede
komt. Voor elke Leon geldt een carroseriegarantie van 12 jaar.
Motoren: topmodel met 185 pk sterke TFSI
Speciaal voor de nieuwe Leon is een 185 pk (136 kW) sterke direct
ingespoten benzine-turbomotor ontwikkeld. Met deze 2.0 TFSI, die later
dit jaar op de markt wordt verwacht, is een top van 221 km/h en een
sprint van 0-100 in 7,8 seconden mogelijk. Deze motor kenmerkt zich
verder door een indrukwekkende souplesse: tussen 1.800 en 5.000 tpm is
het maximale koppel van 270 Nm altijd beschikbaar. Daarmee blinkt de
Leon vooral uit bij de tussenacceleraties.
SEAT heeft extra aandacht besteed aan het motorgeluid van de nieuwe
Leon. Dankzij speciale âversterkersâ wordt het sportieve geluid extra
benadrukt tot 2.500 tpm. Daarna neemt de mate van versterking
automatisch af om de inzittenden niet te hinderen.
AutoRai