AutoRai

Print

De Nieuwe SEAT Leon: ook de prijs is sportief

(24-6-2005)
In september komt de nieuwe SEAT Leon op de Nederlandse markt, de meest sportieve representant van een nieuwe generatie SEAT-modellen. De sportiviteit van deze vijfdeurs hatchback zit hem niet alleen in een âscherpâ uiterlijk, krachtige motoren, een hoogwaardig weggedrag en een royale uitrusting, maar ook in de gunstige vanaf-prijs voor een
1.6 vijfdeurs van ⬠18.695,- (incl. BPM/BTW) voor de basisuitvoering zonder airconditioning.

Het uiterlijk van de nieuwe Leon is direct afgeleid van het Salsa-prototype, dat in 2000 werd voorgesteld. De Leon is weliswaar een vijfdeurs hatchback, maar door zijn lage daklijn en de âverborgenâ deurgrepen van de achterportieren lijkt hij een coupé. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Leon in alle opzichten gegroeid.

Interieur: ruimte voor iedereen en alles
Ondanks de coupévorm, is er in het interieur van de nieuwe Leon alle ruimte voor zowel (vijf) passagiers als bagage. Dit zijn de belangrijkste âcomfortmatenâ:

Het dashboard van de nieuwe Leon is sportief van opzet met drie grote âklokkenâ â de middelste daarvan is (uiteraard) de toerenteller. In de linker klok is een multi-functioneel display ingebouwd. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Afhankelijk van de uitvoering kan de bediening van audio en/of telefoon daarin zijn geïntegreerd.

De stoelen bieden optimale steun en comfort en de instellingsmogelijkheden zijn verder uitgebreid. De achterbank (met Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes) is in twee delen neerklapbaar. Ook de hoofdsteunen zijn verbeterd: ze staan dichter bij het hoofd van de inzittenden. De hoofdsteunen achter zijn zodanig ontworpen, dat ze het zicht naar achteren zo min mogelijk belemmeren. De bagageruimte is gelijkmatig van vorm en heeft een inhoud van 341 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, ontstaat een bagageruimte van 1.166 liter.

Rijplezier
Bij SEAT houdt sportiviteit niet op bij het uiterlijk. Daarom beschikt de nieuwe Leon over Agile Chassis met een extra sportieve afstemming. De McPherson voorwielophanging is gemonteerd op een aluminium subframe en een torsiestabilisator zorgt voor optimale stabiliteit en dus maximaal rijplezier. Achter beschikt de nieuwe Leon over een geavanceerde multilink achteras. Afhankelijk van de motorisering, zijn er diverse afstemmingen van het onderstel beschikbaar.

Rijplezier zit hem ook in de besturing en daarom heeft de nieuwe Leon een variabele elektromechanische stuurinrichting die direct en met gevoel reageert. Deze stuurinrichting past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan. Door het ontbreken van hydraulica is dit stuursysteem onderhoudsvriendelijk, stil en beter voor het milieu dan een conventionele stuurinrichting.

ESP is optioneel leverbaar. In dit ESP is Driver Steering Recommendation geïntegreerd. Als de Leon overstuurd raakt, zorgt een elektromotor voor de aanzet tot een (tegen)stuurbeweging. Op deze manier voelt de bestuurder welke kant hij op moet sturen om de auto weer in balans te krijgen.

Alle Leon-modellen hebben schrijfremmen rondom (voor geventileerd) en een nieuwe rembekrachtiger, die de weerstand van het rempedaal vermindert als een extra krachtige remingreep noodzakelijk is. Afhankelijk van de uitvoering, wordt de nieuwe Leon geleverd met 16- of 17 inch wielen.

Carrosserie: krachtig en duurzaam
Het koetswerk van de nieuwe Leon is sterk en duurzaam. Bij de productie wordt gebruik gemaakt van hoge kwaliteit gegalvaniseerd staal en de modernste technieken. Dat leidt tot een indrukwekkende torsiestijfheid die zowel comfort, rijplezier en veiligheid ten goede komt. Voor elke Leon geldt een carroseriegarantie van 12 jaar.

Motoren: topmodel met 185 pk sterke TFSI
Speciaal voor de nieuwe Leon is een 185 pk (136 kW) sterke direct ingespoten benzine-turbomotor ontwikkeld. Met deze 2.0 TFSI, die later dit jaar op de markt wordt verwacht, is een top van 221 km/h en een sprint van 0-100 in 7,8 seconden mogelijk. Deze motor kenmerkt zich verder door een indrukwekkende souplesse: tussen 1.800 en 5.000 tpm is het maximale koppel van 270 Nm altijd beschikbaar. Daarmee blinkt de Leon vooral uit bij de tussenacceleraties.

SEAT heeft extra aandacht besteed aan het motorgeluid van de nieuwe Leon. Dankzij speciale âversterkersâ wordt het sportieve geluid extra benadrukt tot 2.500 tpm. Daarna neemt de mate van versterking automatisch af om de inzittenden niet te hinderen.