Ministerie van Justitie
Persbericht ministerraad
24 juni 2005
DE NATIONALE OMBUDSMAN WORDT DE EXTERNE KLACHTINSTANTIE VOOR DE
RECHTERLIJKE ORGANISATIE
De Nationale Ombudsman wordt de externe klachtinstantie voor klachten tegen
gerechtsbesturen over de bij de gerechten werkzame medewerkers en over de
bedrijfsvoering bij de gerechten, in combinatie met een toetsende en soms
beoordelende rol voor de Hoge Raad. De ministerraad heeft ingestemd met een
wetsvoorstel terzake dat onder verantwoordelijkheid van minister Donner van
Justitie is opgesteld.
Het voorstel vloeit voort uit de Contourennota modernisering rechterlijke
organisatie. In die nota stelde het toenmalige kabinet voor om te komen tot
een externe klachtenregeling voor die organisatie. Het huidige stelsel met
betrekking tot klachten is niet toegesneden op de nieuwe gezagsstructuur
binnen de gerechten waar het gerechtsbestuur verantwoordelijk is voor onder
meer de gerechtsambtenaren, de rechterlijke ambtenaren en de
bedrijfsvoering. Nu behandelt de Nationale Ombudsman klachten over
gerechtsambtenaren en oordeelt de Hoge Raad over klachten over rechterlijke
ambtenaren.
Het wetsvoorstel is in goed overleg met de Nationale Ombudsman en de
president van en de procureur-generaal bij de Hoge Raad voorbereid en is
aan diverse instanties om advies voorgelegd. Uit de adviezen blijkt een
groot draagvlak voor de nu gekozen externe klachtenprocedure.
De minister van Justitie is gemachtigd het wetsvoorstel om advies aan de
Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies
van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede
Kamer.
RVD, 24.06.2005
Ministerie van Algemene Zaken