Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
aan Holland
24-06-2005: Dick Bruna Huis genereert nieuw bezoek aan Holland
Overeenkomst NBTC en Centraal Museum over promotie Dick Bruna Huis
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) verzorgt met
directe ingang de marketing en promotie voor het Dick Bruna Huis in
Azië. Deze week viert nijntje haar 50ste verjaardag. NBTC verwacht dan
ook dat met de opening van het Dick Bruna Huis - eind dit jaar - en de
verjaardag van nijntje nieuwe bezoeken aan Holland worden gegeneerd.
Ook in andere markten (Groot-Brittannië, Verenigde Staten en België)
is het voornemen om met het Dick Bruna Huis een overeenkomst te
sluiten.
GEWELDIGE BOOST VOOR AZIË
Eind dit jaar opent het Centraal Museum in Utrecht het Dick Bruna
Huis. Arjan van Well, vestigingsmanager NBTC-Tokyo: "De opening van
het Dick Bruna Huis is vanuit Azië gezien een geweldige boost voor
Holland en Utrecht. Niet alleen kinderen, maar ook jonge vrouwen van
20-35 jaar zijn dol op miffy (nijntje). Deze laatste groep is een op
zichzelf staand marktsegment in Japan en een doelgroep die we
benaderen met onze stedenpromotie. Maar ook voor design- en
architectuurfans, die bekend zijn met het werk van Dick Bruna, is het
Dick Bruna Huis belangrijk als nieuw museum."
Om de Japanse consument snel en direct te bereiken, maakt NBTC
speciaal voor het Dick Bruna Huis Japanse versies van hun website en
foldermateriaal. Ook worden on- en off-line consumentencampagnes
ingezet. De verwachting is dat dit zeker zal bijdragen aan nieuwe
bezoeken aan Holland en Utrecht.
INKOMEND TOERISME
In 2004 bezochten 164.000 Japanse toeristen ons land. Ten opzichte van
2003 is dit een stijging van maar liefst 18%! In totaal bezochten
vanuit Azië 636.000 toeristen Nederland: China 82.000 en overig Azië
(o.a. Taiwan, Singapore, Thailand) 389.000. In het eerste kwartaal van
2005 bedroeg het aantal toeristen vanuit Azië 123.000.