AutoRai

Print

Studiemodel Citroën C3 City Park

(24-6-2005)
Opnieuw maakt Citroën zijn naam op het gebied van innovatie waar met een nieuw systeem dat het rijden in de stad nog comfortabeler maakt. De Citroën C3 City Park beschikt over een systeem dat parkeermanoeuvres gemakkelijker maakt, met name het achteruit inparkeren in krappe ruimtes.
De nieuwe technologie, die wordt getest op een C3 1.4i Exclusive met vijfversnellingsbak, helpt de bestuurder bij het bepalen van de benodigde afstand tussen twee geparkeerde autoâs én bij het manoeuvreren van de auto in de parkeerruimte, waarbij het stuurwiel automatisch draait onder begeleiding van beeld- en geluidssignalen.

Met dit systeem richt Citroën zich op de ontwikkeling van toekomstige technologieën die bijdragen aan een verdere verbetering van comfort en rijplezier in de stad.

Een serie originele toepassingen
De C3 City Park is uitgerust met een geavanceerd hulpsysteem voor parkeermanoeuvres. De bestuurder wordt geholpen door een semi-automatisch systeem en begeleid via een centraal geplaatst beeldscherm en gesproken instructies. Het parkeersysteem is gebaseerd op twee hoofdfuncties:

* Een plaats bepalen voor achteruit inparkeren. Het systeem meet de afstand tussen twee geparkeerde autoâs en informeert de bestuurder over de mogelijkheden om te parkeren.

* Semi-automatische parkeerhulp. De auto draait zijn wielen, waarbij rekening wordt gehouden met zijn eigen positie en de positie van de andere autoâs, of de oriëntatiepunten die de beschikbare ruimte berekenen. Het systeem werkt als een navigator die de bestuurder instructies geeft om te assisteren bij het uitvoeren van de manoeuvre.

De werking
Met een druk op een knop op de middenconsole schakelt de bestuurder de meetfunctie in (standaard rechts van de auto, links indien de bestuurder dit met de richtingaanwijzer aangeeft).

Deze functie werkt bij snelheden onder 25 km/h door middel van drie afstandssensoren in de voor- en achterbumper van de auto. Deze zijn in staat met grote precisie obstakels op korte afstand te lokaliseren. Een geluidssignaal geeft de bestuurder aan wanneer een parkeerplaats met voldoende ruimte is gevonden. De bestuurder stopt en schakelt de parkeerhulp in om de auto in te parkeren.

De bestuurder hoeft tijdens de parkeermanoeuvre niet te sturen. Hij rijdt de auto vooruit of achteruit overeenkomstig het beeld en de geluidssignalen. De automatische draaiing van het stuurwiel gaat continu door, zolang de auto in beweging is. Indien gewenst kan de bestuurder op ieder moment de regie zélf weer in handen nemen door bijvoorbeeld het stuurwiel aan te raken.

Met de presentatie van dit C3 studiemodel en zijn geavanceerde parkeerhulp, bevestigt Citroën zijn vermogen om te innoveren. Tegelijkertijd gaat Citroën door zijn innovaties te ontwikkelen tot toepasbare technologie met een nog grotere nadruk op rijplezier en superieure prestaties in de stad.