Print
Studiemodel Citroën C3 City Park
(24-6-2005)
Opnieuw maakt Citroën zijn naam op het gebied van innovatie waar met
een nieuw systeem dat het rijden in de stad nog comfortabeler maakt.
De Citroën C3 City Park beschikt over een systeem dat
parkeermanoeuvres gemakkelijker maakt, met name het achteruit
inparkeren in krappe ruimtes.
De nieuwe technologie, die wordt getest op een C3 1.4i Exclusive met
vijfversnellingsbak, helpt de bestuurder bij het bepalen van de
benodigde afstand tussen twee geparkeerde autoâs én bij het
manoeuvreren van de auto in de parkeerruimte, waarbij het stuurwiel
automatisch draait onder begeleiding van beeld- en geluidssignalen.
Met dit systeem richt Citroën zich op de ontwikkeling van toekomstige
technologieën die bijdragen aan een verdere verbetering van comfort
en rijplezier in de stad.
Een serie originele toepassingen
De C3 City Park is uitgerust met een geavanceerd hulpsysteem voor
parkeermanoeuvres. De bestuurder wordt geholpen door een
semi-automatisch systeem en begeleid via een centraal geplaatst
beeldscherm en gesproken instructies. Het parkeersysteem is gebaseerd
op twee hoofdfuncties:
* Een plaats bepalen voor achteruit inparkeren. Het systeem meet de
afstand tussen twee geparkeerde autoâs en informeert de bestuurder
over de mogelijkheden om te parkeren.
* Semi-automatische parkeerhulp. De auto draait zijn wielen, waarbij
rekening wordt gehouden met zijn eigen positie en de positie van
de andere autoâs, of de oriëntatiepunten die de beschikbare
ruimte berekenen. Het systeem werkt als een navigator die de
bestuurder instructies geeft om te assisteren bij het uitvoeren
van de manoeuvre.
De werking
Met een druk op een knop op de middenconsole schakelt de bestuurder de
meetfunctie in (standaard rechts van de auto, links indien de
bestuurder dit met de richtingaanwijzer aangeeft).
Deze functie werkt bij snelheden onder 25 km/h door middel van drie
afstandssensoren in de voor- en achterbumper van de auto. Deze zijn in
staat met grote precisie obstakels op korte afstand te lokaliseren.
Een geluidssignaal geeft de bestuurder aan wanneer een parkeerplaats
met voldoende ruimte is gevonden. De bestuurder stopt en schakelt de
parkeerhulp in om de auto in te parkeren.
De bestuurder hoeft tijdens de parkeermanoeuvre niet te sturen. Hij
rijdt de auto vooruit of achteruit overeenkomstig het beeld en de
geluidssignalen. De automatische draaiing van het stuurwiel gaat
continu door, zolang de auto in beweging is. Indien gewenst kan de
bestuurder op ieder moment de regie zélf weer in handen nemen door
bijvoorbeeld het stuurwiel aan te raken.
Met de presentatie van dit C3 studiemodel en zijn geavanceerde
parkeerhulp, bevestigt Citroën zijn vermogen om te innoveren.
Tegelijkertijd gaat Citroën door zijn innovaties te ontwikkelen tot
toepasbare technologie met een nog grotere nadruk op rijplezier en
superieure prestaties in de stad.
AutoRai