Print
Demonstratie Citroën C5 by Wire
(24-6-2005)
Citroën presenteert een nieuw studiemodel, de âC5 by Wireâ. De auto
weerspiegelt twee doelstellingen van Citroën: het ontwikkelen van een
visie op de toekomst van de automobiel en het voortdurend bedenken van
nieuwe oplossingen om het rijplezier, de veiligheid en de ergonomie
van het interieur te verbeteren.
De technologie âby Wireâ, oorspronkelijk ontwikkeld in de
luchtvaartindustrie, houdt in dat mechanische verbindingen tussen
bedieningsorganen (bijvoorbeeld stuurwiel of pedalen) en subsystemen
(bijvoorbeeld besturing en remmen) worden vervangen door elektronische
verbindingen. Dit idee illustreert Citroën aan de hand van het
interieur van de âC5 by Wireâ. Alle bedieningselementen om te kunnen
autorijden bevinden zich op het stuurwiel en de auto beschikt daardoor
niet langer over pedalen. Het stuur is multifunctioneel.
De âby Wireâ technologie, die al eerder op de conceptcars C-Crosser en
C-Airdream werd gepresenteerd, wordt nu deels getest op de Citroën
C5. Dit seriemodel is voorzien van een 3.0 liter V6 motor met 210
DIN-pk (152 kW), gekoppeld aan een automatische transmissie.
Deze technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor het ontwerpen van een
auto-interieur, dankzij het ontbreken van mechanische componenten als
pedalen en stuurkolom. Het samenbrengen van alle bedieningsorganen
rond het stuurwiel biedt een ergonomische oplossing die ook het
rijplezier vergroot. Bovendien kan de bestuurder ze sneller bedienen,
hetgeen de veiligheid ten goede komt.
De werking
De bestuurder vervult alle functies die voor het autorijden nodig zijn
door zijn handen symetrisch op het stuur te leggen. De onder- en
bovenrand van het stuurwiel zijn weggelaten, zodat optimaal gebruik
wordt gemaakt van de geheel elektrische variabele stuurbekrachtiging
die op lage snelheden bijzonder nauwkeurig werkt.
De bestuurder gebruikt zijn rechter- of linkerduim voor het bedienen
van de knoppen voor gas geven aan weerszijden van het stuurwiel. Twee
knoppen zijn noodzakelijk om de bestuurder in staat te stellen
tegelijk gas te geven en de verlichting (links) of de ruitenwissers,
koplampsproeiers en claxon (rechts) te bedienen.
Automatische cruise control zorgt voor een constante snelheid en meer
rijplezier, zodat de bestuurder niet voortdurend op de knop hoeft te
drukken. De cruise control wordt uitgeschakeld bij remmen of gas
geven.
De remmen worden bediend door âtrekkersâ aan beide uiteinden van het
stuur. De bestuurder gebruikt de rechter- of linkerwijsvinger om ze te
kunnen bedienen. De remkracht wordt intuïtief bepaald. De bediening
is buitengewoon ergonomisch en voelt al snel volledig natuurlijk.
Het systeem âby Wireâ: technologie in dienst van de veiligheid
Het multifunctionele stuur speelt een cruciale rol. Doordat het grote
bedieningsgemak kan de bestuurder zich volledig op de weg
concentreren, wat in sterke mate bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Veiligheid was dan ook de belangrijkste doelstelling in de
ontwikkeling van het âby Wireâ systeem voor de automobielindustrie.
De afwezigheid van pedalen en stuurkolom zorgt voor een belangrijke
bijdrage aan de veiligheid, omdat het risico van verwondingen bij een
aanrijding aanzienlijk wordt beperkt. Bovendien zorgt de grotere
beenruimte voor een betere ergonomie en meer comfort.
Ook kan door deze manier van autorijden sneller worden gereageerd, met
name bij het remmen. De bestuurder wint kostbare tijd doordat hij niet
zijn been hoeft uit te strekken naar het rempedaal.
Elektrische stuurinrichting met variabele bekrachtiging
De volledig elektrische stuurinrichting biedt:
* Een variabele, snelheidsafhankelijke
stuurhoekoverbrenging/stuurbekrachtiging, die is afgestemd op de
behoeftes van de bestuurder. Deze functie maakt vooral het
parkeren veel gemakkelijker, dankzij de directere
stuurwieloverbrenging (1/3 stuuromwenteling van volledig links
naar volledig rechts, in vergelijking met drie bij een
conventionele stuurinrichting). Deze toepassing zorgt ook voor
haarscherp sturen bij hoge snelheden.
* Een grote mate van flexibiliteit in de aanpassing en definitie van
het stuurgedrag (beter wegcontact), betere wendbaarheid en
weggedrag in het algemeen.
Elektrohydraulisch remsysteem
Het remsysteem werkt elektrohydraulisch. Er zijn geen pedalen, maar de
elektrische bediening op het stuur speelt dezelfde rol als het
rempedaal bij een conventioneel remsysteem. De remkracht neemt
progressief toe, op een intuïtieve en natuurlijke manier. Om te
remmen oefent de bestuurder heel eenvoudig druk uit op een van beide
uiteinden aan de achterkant van het stuur.
Citroën onderzoekt met de âC5 by Wireâ nieuwe technologische
mogelijkheden. Door mechanische grenzen en restricties uit te
schakelen, ontwikkelt Citroën een aantrekkelijker, ergonomisch
interieur, dat zich aanpast aan de wensen van de bestuurder en een
duidelijke vooruitgang betekent op het gebied van de actieve
veiligheid.
AutoRai