Vlaamse Regering in kort bestek - 24 juni 2005
Op voorstel van minister-president Yves LETERME:
De fokkerij in Vlaanderen streeft twee doelstellingen na:
het ter beschikking stellen van het meest geschikte
fokmateriaal aan de sector en het instandhouden van
originele bloedlijnen in de diverse diersoorten en zo het
genetische materiaal bewaren. Om deze doelstellingen te
concretiseren worden fokkersverenigingen erkend en belast
met opdrachten. De Europese regelgeving laat toe dat meer
dan één vereniging erkend kan worden, ook voor eenzelfde
ras. Een concreet gevolg van die mogelijk organische
groei aan fokkersverenigingen is de grote versnippering
aan kennis, middelen en de niet-doelmatige concurrentie
tussen de verenigingen onderling. De Vlaamse Regering
keurt nu principieel een besluit goed over de uitbouw van
fokkerijstructuren in Vlaanderen. Doel is de structuren
van de Vlaamse fokkerij te stroomlijnen onder het motto
"samenwerking waar het kan en onafhankelijk waar het
moet". Het besluit regelt de indeling van diverse
verenigingen in zes fokkerijsectoren. De bevoegde
minister deelt de fokkersverenigingen in één van deze
sectoren in en duidt de leidende vereniging binnen een
sector aan. De erkenningsvoorwaarden en basistaken van
een fokkerijcentrum worden nader bepaald. Het besluit
gaat voor advies naar de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan een
convenant met de VZW 11-Daagse Vlaanderen-Europa voor de
realisatie van de 11-juli vieringen in 2005. Hiervoor
wordt een subsidie van 843.000 euro voorzien. Voor 2006
zal nagegaan worden in welke mate het project Vlaanderen
Feest niet zelf kan georganiseerd worden. Verder zal
worden onderzocht in welke mate de omkaderingskosten van
het project kunnen geminimaliseerd worden.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:
In het kader van de uitvoering van het doelstelling 2-
programma West-Vlaanderen voor de periode 2000-2006
beslist de Vlaamse Regering tot co-financiering van het
EFRO-project 'Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum Oostende
- Bouw Infrastructuur'. De subsidie bedraagt 1,55 miljoen
euro.
* * *
De Vlaamse Regering bekrachtigde op 7 mei 2004 het
decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk
vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap 'Vlaams
Agentschap voor Internationaal Ondernemen' ofwel
'Flanders Invest and Trade (FIT)', waarbij 'Export
Vlaanderen' en de 'Dienst Investeren Vlaanderen' worden
samengevoegd tot één organisatie. De missie van het
agentschap bestaat erin om, als element in de sociaal-
economische ontwikkeling in Vlaanderen, door zijn binnen-
en buitenlandse netwerk het internationaal ondernemen te
bevorderen door het aanbieden van kwalitatief hoogstaande
en specifieke diensten aan alle ondernemingen in
Vlaanderen. Het agentschap heeft verder als missie
buitenlandse investeringen aan te trekken. De Vlaamse
Regering keurt nu een besluit goed dat de
inwerkingtreding van het decreet vastlegt op 1 juli 2005.
De Vlaamse Regering beslist tevens een nieuwe decretale
rechtsgrond te creëren voor de toekenning van subsidies
voor activiteiten ter bevordering van het internationaal
ondernemen, ter vervanging van de huidige rechtsgrond van
het oprichtingsdecreet Export Vlaanderen, die voorlopig
behouden blijft. De bevoegde minister wordt gelast om het
besluit aan te vullen door een rechtsopvolgingsbesluit
dat de specifieke elementen rond de overdracht van
rechten, verplichtingen en goederen regelt, en een
instellingsspecifiek besluit dat de overdracht van het
personeel van Export Vlaanderen en de Dienst Investeren
in Vlaanderen naar FIT regelt.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN
en van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
De Vlaamse Regering heeft de toekenning van de
gewestwaarborg goedgekeurd in het kader van de eerste
emissie van het ARKimedes-fonds. Het gaat om een bedrag
van 75 miljoen euro. De eerste emissie is gepland voor
september. De belegger zal kunnen intekenen op aandelen,
obligaties of unit (tien aandelen en vier obligaties).
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN
en van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering beslist tot goedkeuring en
ondertekening van de Overeenkomsten tussen de Belgisch-
Luxemburgse Economische Unie (BLEU) en Madagaskar,
Mauritanië, Mozambique en Peru.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE:
De Vlaamse Regering beslist tot invoering van een
weerwerkpremie. Dat is een premie voor oudere werknemers
met als doel de werkzaamheidsgraad van oudere werknemers
in Vlaanderen te verhogen. De weerwerkpremie gaat uit van
een activerende benadering van oudere werknemers door
naast het verbeteren van de tewerkstellingsperspectieven
voor ouderen (via onder meer opleiding, leeftijdsbewust
HRM en sensibilisering van ondernemingen) hen ook
financieel te stimuleren om aan het werk te blijven. De
premie bedraagt maximaal 150 euro per maand gedurende een
periode van maximaal 12 maanden. De doelgroep bestaat uit
werknemers van ministens 50 jaar oud en met 25 jaar
loopbaananciënniteit, die deelnemen aan actieve
herplaatsingsprocedures (via outplacement, loopbaan-
begeleiding, enz.), en zo een duurzame job vinden bij een
nieuwe werkgever. Voor dit jaar wordt er 6,5 miljoen euro
voor deze maatregel voorzien, volgend jaar wordt dit
bedrag verhoogd naar 13,5 miljoen euro.
* * *
Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken
actoren beslist de Vlaamse Regering principieel tot het
toekennen van een hogere puntenenveloppe aan de
scholengemeenschappen basisonderwijs. Hierdoor wordt de
mogelijkheid versterkt dat de scholengemeenschappen een
middenkader uitbouwen. De basispuntenenveloppe wordt
opgetrokken van 21 naar 63 punten en er wordt voorzien in
een quasi lineaire verhoging voor grotere
scholengemeenschappen. Daarnaast wordt voorzien dat met
de stimuluspunten en de vrij aan te wenden punten uit de
individuele puntenenveloppes één betrekking in het ambt
van directeur basisonderwijs kan worden ingericht (of
twee halftijdse betrekkingen). Na de onderhandelingen
wordt het besluit voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
* * *
Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken
actoren wijzigt de Vlaamse Regering principieel het
besluit over de personeelsformatie in het gewoon
basisonderwijs. De wijziging betreft de toevoeging van
een nieuwe onderafdeling onder 'Hoofdstuk III-
Onderwijzend personeel, afdeling B - Aanvullende
lestijden', namelijk aanvullende lestijden voor
lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs. Deze
bijkomende aanvullende lestijden zullen enerzijds de
werkdruk van de onderwijzers verlagen en anderzijds de
fysieke conditie van de leerlingen verhogen. Na de
onderhandelingen wordt het besluit voor advies voorgelegd
aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt principieel het besluit van
27 juni 1990 over de bekwaamheidsbewijzen, de
weddenschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon
basisonderwijs. Dit besluit moet worden aangepast aan de
nieuwe regelgeving, onder meer naar aanleiding van de
invoering van de Bachelor-Master-structuur in het hoger
onderwijs en van de nieuwe ambtenstructuur in de
categorie van het beleids- en ondersteunend personeel.
Daarnaast zal ook de inzetbaarheid van personeelsleden
worden versoepeld en wordt het besluit technisch op een
aantal punten aangepast en vereenvoudigd. Het besluit
wordt met het oog op onderhandelingen voorgelegd aan de
betrokken actoren en vervolgens voor advies voorgelegd
aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt principieel het besluit van
31 juli 1990 over de bekwaamheidsbewijzen, de
weddenschalen en de bezoldigingsregeling in het
buitengewoon onderwijs. Dit besluit moet worden aangepast
aan de nieuwe reglementering, onder meer naar aanleiding
van de invoering van de Bachelor-Master-structuur in het
hoger onderwijs. Daarnaast zal ook de inzetbaarheid van
personeelsleden worden versoepeld, onder meer voor het
ambt kinderverzorger in het buitengewoon basis- en
secundair onderwijs, voor bepaalde directieambten en voor
het ambt van coördinator en van leraar algemene en
sociale vorming in het buitengewoon secundair onderwijs.
Het besluit wordt ook technisch op een aantal punten
aangepast en vereenvoudigd. Het wordt met het oog op
onderhandelingen voorgelegd aan alle betrokken actoren en
vervolgens voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De huidige regelgeving op de organisatie van het voltijds
gewoon secundair onderwijs verplicht de
onderwijsinstellingen tot een schoolreglement, bestaande
uit een studie-, orde- en tuchtreglement. Een
schoolreglement draagt bij tot de rechtsbescherming van
zowel onderwijsinrichter als leerling. Op het vlak van de
definitieve uitsluiting, de zwaarste tuchtsanctie, is het
opportuun deze rechtsbescherming te versterken door de
regelgeving bij te sturen. Daarom wijzigt de Vlaamse
Regering principieel het besluit op de organisatie van
het voltijds gewoon secundair onderwijs. Enerzijds wordt
de mogelijkheid voorzien om een uitsluiting tot het einde
van het schooljaar uit te stellen, anderzijds blijft de
uitgesloten leerling ingeschreven in en desgevallend
opgevangen door de school in afwachting van inschrijving
in een andere school. Het besluit wordt met het oog op
onderhandelingen voorgelegd aan alle betrokken actoren en
vervolgens voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken
actoren wijzigt de Vlaamse Regering principieel het
besluit van 24 mei 2002 over de organisatie van
onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het
gewoon voltijds secundair onderwijs. In het secundair
onderwijs wordt de onthaalklas gelijkgesteld met een vak
dat in de eerste graad van het secundair onderwijs wordt
ingericht. Om deze redenen krijgen licentiaten die les
geven in de onthaalklas een lagere verloning en maken ze
ook geen kans op een vaste benoeming. De wijziging van
het besluit beoogt een gelijkstelling voor licentiaten
van de uren onthaalonderwijs met een opdracht als leraar
in de tweede graad secundair onderwijs. Dit maakt een
einde aan de ongelijke behandeling van de licentiaten in
het onthaalonderwijs. Na de onderhandelingen wordt het
besluit voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
In het kader van een beleid gericht op administratieve
vereenvoudiging en versterking van lokale autonomie,
beslist de Vlaamse Regering principieel de
beslissingsbevoegdheid in verband met het wettigen van
schoolverlet van leerlingen van het secundair onderwijs
volledig aan de onderwijsverstrekkers over te dragen. De
huidige regelgeving op de wettiging van afwezigheden
maakt een opsplitsing naar beslissingsbevoegdheid. Naast
bepaalde afwezigheden die van rechtswege gewettigd zijn
mits voorlegging van de nodige schriftelijke
bewijsstukken, kan in sommige gevallen de schooldirectie
zelf bepalen om een afwezigheid al dan niet te
regulariseren, terwijl in andere gevallen een beslissing
dient genomen te worden door het onderwijsdepartement op
gemotiveerde vraag van de school. Het aantal aanvragen
waarover de centrale overheid aldus beslist, bedraagt
gemiddeld 1.200 per schooljaar. Vanaf het schooljaar
2005-2006 wordt de beslissingsbevoegdheid in alle
gevallen aan de school overgelaten. Het besluit wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Uitvoering gevend aan de CAO VII - leerplichtonderwijs en
in het kader van de vooropgestelde beperking van de
administratieve planlast voor het onderwijsveld wijzigt
de Vlaamse Regering, na onderhandelingen met alle
betrokken actoren, opnieuw principieel het besluit over
de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van
betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de
toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage. Met dit
besluit worden de zonale en interprovinciale
reaffectatiecommissies tijdelijk buiten werking gesteld.
De procedures voor terbeschikkingstelling en reaffectatie
worden vereenvoudigd. Recente evaluaties tonen immers aan
dat het systeem van verschillende opeenvolgende
reaffectatiecommissies in vraag kan worden gesteld met
betrekking tot de efficiëntie en kostenbeheersing. Uit
deze evaluaties blijkt dat er een onevenredig grote input
is ten opzichte van de eerder beperkte output. Daarnaast
vergt de definitieve invoering van de scholengemeenschap
in het basisonderwijs met ingang van 1 september 2005 ook
nog een aantal technische ingrepen in de regelgeving. Het
besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
* * *
Ondanks alle inspanningen voor democratisering van het
onderwijs en de toename van het opleidingsaanbod blijft
Vlaanderen geconfronteerd met een probleem van
laaggeletterdheid. 15 tot 18% van de Vlaamse bevolking
beschikt over onvoldoende basiscompetenties inzake taal,
rekenen en computervaardigheden om zich adequaat te
handhaven in de moderne samenleving. Hiermee scoren we
slechter dan onze buurlanden. Met het oog op een
strategische aanpak van de geletterdheidproblematiek
keurde de vorige Vlaamse Regering de doelstellingennota
'Geletterdheid verhogen' goed. De Vlaamse Regering keurt
nu het strategisch plan goed met betrekking tot het
verhogen van de geletterdheid in Vlaanderen. De bevoegde
minister wordt gelast een ambtelijke werkgroep samen te
brengen die belast wordt met het leggen van prioriteiten,
het uitwerken van een stappenplan 2005-2011 en van een
budgettair kader. Het resultaat wordt nog in 2005
voorgelegd aan de Vlaamse Regering. De voor 2005
voorziene acties zullen al worden uitgevoerd.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE en van Vlaams minister Inge VERVOTTE:
In het kader van de time-outprojecten voor welzijn en
onderwijs kent de Vlaamse Regering subsidies toe aan
volgende verenigingen: VZW Jongeren-voor-Zorg en VZW
ARKTOS in Antwerpen (197.000 euro), VZW SWOB in Brugge
(161.000 euro), VZW De Werf in Sint-Amandsberg (37.000
euro) en VZW Jongerencentrum Cidar/Koïnoor in Kortenberg
(148.000 euro). Alle projecten moeten schooluitval van
jongeren opvangen en ze binnen een korte periode opnieuw
integreren in dezelfde school of studierichting, tenzij
zich, in het belang van de jongere, een andere keuze
opdringt.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
Sinds het aanslagjaar 1999 gebeurt de inning van de
onroerende voorheffing (OV) door het Vlaams Gewest zelf.
De Vlaamse Regering sloot een contract met CIPAL af om
dit namens het gewest te doen. Op 27 juni 2003 werd dit
contract verlengd, maar opgedeeld in 2 delen: een deel
dat loopt tot 30 april 2007 inzake administratieve
processen en een deel tot 31 december 2008 voor ICT-
processen. De Vlaamse Regering beslist de Vlaamse
minister van Financiën en Begroting en de Vlaamse
minister van Bestuurszaken te gelasten de nodige
schikkingen te treffen opdat de administratieve
processen, zoals de afhandeling van bezwaren, het
verstrekken van informatie, enz., vanaf 1 mei 2008 door
het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap of de bevoegde
dienst intern kunnen worden behandeld en verwerkt.
Daartoe moeten belangrijke procedurale stappen gezet
worden zoals het opzeggen van het contract voor 30 juni
2006 en het voorbereiden van de statutaire werving (incl.
examen) voor het benodigde aantal ambtenaren.
* * *
De Vlaamse Regering verdeelt een deel van de netto
opbrengsten van de Nationale Loterij over diverse
basisallocaties.
Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX:
De Vlaamse Regering keurt het subsidiebesluit goed voor
de meerjarige werking van kunstenorganisaties,
organisaties voor kunsteducatie, voor sociaal-artistieke
werking, periodieke publicaties en voor steunpunten. Het
betreft de eerste uitvoering van het Kunstendecreet dat
voor de verschillende actoren in de diverse velden van de
kunsten de mogelijkheid voorziet om voor hetzij een
vierjarige, hetzij een tweejarige periode een structurele
subsidie te ontvangen. In totaal werden 252 aanvragen
ontvangen en beoordeeld en wordt er zo'n 100 miljoen euro
voorzien, waarvan 36 miljoen euro voor de zogenaamde
grote instellingen. De rest wordt verdeeld over de
diverse velden bestreken door het Kunstendecreet.
* * *
Met het oog op de bespreking in het Vlaams Parlement
bepaalt de Vlaamse Regering haar standpunt over drie
voorstellen van decreet van Bart Caron, Kris Van Dijck,
Steven Vanackere, Dany Vandenbossche en Herman Schuermans
houdende wijziging van respectievelijk het decreet op de
privaatrechterlijke culturele archiefwerking, het
subsidiedecreet van organisaties volkscultuur en de
oprichting van het Vlaams centrum voor Volkscultuur, en
het subsidiedecreet cultureel-erfgoedbeleid. Doel van de
voorstellen is een oplossing te voorzien voor een
juridisch vacuüm binnen het erfgoeddecreet, waardoor een
aantal instellingen die eind 2004 een aanvraag hebben
ingediend voor erkenning in een onduidelijke
rechtspositie verkeren. Tegelijkertijd worden er kleine
aanpassingen doorgevoerd om de reservevorming van alle
erfgoedinstellingen op elkaar af te stemmen.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering beslist tot goedkeuring en
ondertekening van de Overeenkomst tot wijziging van de
Partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Gemeenschap
en de leden van de groep van staten in Afrika, het
Caribisch Gebied en de Stille Oceaan (de zogenaamde ACS-
staten). De overeenkomst combineert politiek, handel en
ontwikkeling. De wijziging komt tegemoet aan de nieuwe
politieke noden en aan de behoeften in verband met
veiligheid. Daarnaast moet ze ook de instrumenten voor
samenwerking op financieel vlak hernieuwen.
* * *
Met het oog op de bespreking in het Vlaams Parlement
bepaalt de Vlaamse Regering haar standpunt over het
voorstel van decreet van Johan Sauwens, Dany
Vandenbossche, Marnic De Meulemeester, Herman Lauwers en
Jan Peumans houdende wijziging van het kaderdecreet
Bestuurlijk Beleid. Doel van het voorstel is een meer
neutrale formulering van de herplaatsingsmogelijkheden in
de topfuncties van N-niveau en niveau algemeen directeur,
zonder uitspraken te doen over de aard van de
rechtspositie (mandaat of vaste benoeming).
* * *
Met het oog op de bespreking in het Vlaams Parlement
bepaalt de Vlaamse Regering haar standpunt over het
voorstel van decreet van Johan Sauwens, Jan Peumans,
Herman Lauwers, Dany Vandenbossche en Marleen
Vanderpoorten over de toekenning van de mogelijkheid tot
sluiting van beroepsinlevingsovereenkomsten aan sommige
rechtspersonen. De beroepsinlevingsovereenkomsten werden
in het leven geroepen door de Programmawet van 2 augustus
2002. Het is de bedoeling om hiervan gebruik te maken bij
het aanbieden van bezoldigde werkervaringsplaatsen in het
kader van het actieplan 'meer en betere stageplaatsen bij
de Vlaamse overheid'. Voor wat de Vlaamse openbare
instellingen (VOI's) betreft is hiervoor een decretale
basis nodig, die met voorliggend voorstel tot stand wordt
gebracht.
* * *
De Vlaamse Regering vernieuwt de raad van bestuur van de
CVBA Jobpunt Vlaanderen.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt het besluit van 28 mei 2004
over de erkenning en financiële ondersteuning van
verblijven in het kader van 'Toerisme voor Allen'. De
wijziging betreft de titulatuur van de voorzitter van de
technische commissie brandveiligheid en de samenstelling
van de commissie. De voorzitter wordt de leidend
ambtenaar of ereleidend ambtenaar van het Ministerie van
de Vlaamse Gemeenschap of zijn afgevaardigde. Er worden
twee bijkomende leden toegevoegd aan de commissie, zijnde
twee vertegenwoordigers van 'Toerisme voor Allen'-
verblijven.
Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:
Met het oog op onderhandelingen met alle betrokken
actoren beslist de Vlaamse Regering principieel tot
toewijzing van een aantal personeelsleden van de
administratie Waterwegen en Zeewezen aan de
verzelfstandigde Agentschappen 'Waterwegen en Zeekanaal'
en 'De Scheepvaart', en de overdracht van de
personeelsgebonden goederen. De toewijzing gebeurt op
basis van het takenpakket van elk personeelslid. Het
besluit wordt, na de onderhandelingen, voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt het besluit over de
vergoeding verschuldigd door de gebruikers van het
verkeersbegeleidingssysteem (VBS) voor vaartuigen. De
'lengte-definitie' van vaartuigen moet aangepast worden
om verschillende berekeningen van het BVS-tarief te
voorkomen. Tevens wordt ook een aanpassing doorgevoerd
met betrekking tot de nieuwe radartoren Oostdijck.
* * *
De Vlaamse Regering beslist om het arrest van het Hof van
Beroep in Brussel inzake een aanvaring tussen twee door
Belgen geloodste schepen in 1970 uit te voeren. Het
arrest verplicht de Vlaamse overheid tot betaling van een
schadevergoeding van bijna 776.000 euro (plus intresten
en gerechtskosten) aan Interocean Shipping Company. De
Vlaamse Regering beschouwt dit als een last uit het
verleden, want daterend van vòòr de regionalisering. Ze
legt daarom 50% van het te betalen bedrag ten laste van
het Vlaams Fonds voor de Lastendelging.
* * *
In het kader van Beter Bestuurlijk Beleid beslist de
Vlaamse Regering principieel tot oprichting van twee
intern verzelfstandigde agentschappen zonder
rechtspersoonlijkheid (IVA), met name 'Agentschap voor
Natuur en Bos' en 'Instituut voor Natuur- en
Bosonderzoek'. De oprichtingsbesluiten worden voor advies
voorgelegd aan de Raad van State.
Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:
De Vlaamse Regering keurt, na advies van de Raad van
State, definitief een besluit goed dat de
inwerkingtreding van het decreet Huizen van het
Nederlands regelt op 1 juli 2005. Door de implementatie
van het decreet van 7 mei 2004 'Huizen van het
Nederlands' op 1 juli 2005, dus na afloop van de huidige
projectfase, verkrijgen de Huizen van het Nederlands na
vijf opeenvolgende experimentele fasen een structurele,
decretale verankering. Op die manier kan de werking van
en de dienstverlening door de Huizen zonder onderbreking
worden gecontinueerd. Daarnaast kan de procedure van
besluitvorming met betrekking tot de uitvoering van een
aantal decretale bepalingen worden voortgezet.
Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:
De Vlaamse Regering stemt in met een ontwerp van
koninklijk besluit over snelheidsbegrenzers. Het KB voert
een Europese richtlijn in, waardoor alle voertuigen met
een Maximale Toegelaten Massa hoger dan 3,5 ton uitgerust
worden met een snelheidsbegrenzer. De Vlaamse instemming
wordt wel gekoppeld aan de eis dat de erkenning tot
installateur van snelheidsbegrenzers op een parallelle
wijze voorzien wordt als de erkenning tot installateur
van tachografen.
De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden
beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties
-----
einde
-----
Vlaamse overheid