Stemming Onderhandelingsresultaat variabele beloning buitendienst NSF
24-06-2005
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk hebben vakbonden en NSF
directie overeen-stemming bereikt over de teksten van de nieuwe
variabele beloningsregeling die per 1 januari 2005 in zou moeten gaan,
alsmede over een aantal zaken betreffende de uitvoering van de
bestaande overgangsregeling. Hieronder vindt u een overzicht van de
gemaakte afspraken. Nu is het moment gekomen dat onze leden zich over
dit onderhandelingsresultaat kunnen uitspreken. In de bijlage bij deze
brief is daartoe een stemformulier opgenomen. Buitendienstmedewerkers
die vallen onder de werkingssfeer van de variabele beloningregeling
worden uitgenodigd het stemformulier in te vullen en retourneren.
Zorgt u er s.v.p. voor dat het stemformulier uiterlijk vrijdag 8 juli
aanstaande bij ons binnen is.
Naar aanleiding van uw input op onze informatieve bijeenkomst op 12
april jl. zijn wij het gesprek met de NSF directie aangegaan over de
volgende punten:
Ten aanzien van de nieuwe basisregeling:
1. Garanties t.a.v. het niveau van de provisiestaffels;
2. De controlerende rol OC/OR.
Ten aanzien van de bestaande overgangsregeling:Vaststellen van de
Extra target;
3. Voorzetting Blokkensysteem;
4. Communicatie t.a.v. keuzemogelijkheid overstap oude naar nieuwe
regeling.
Hieronder treft u puntsgewijs de uitkomst van de het overleg:
ad1. De afspraak is gemaakt dat jaarlijkse aanpassing van de
provisiestaffels kan plaatsvinden aan de hand van de
ConsumentenPrijsIndex- alle huishoudens, zodat de staffels gelijke
tred houden met de prijsontwikkeling. Mocht er volgens de directie
aanleiding zijn tot verdergaande aanpassing van de staffels dan kan
dat slechts na uw instemming: De directie zal een voorstel daartoe
eerst ter instemming aan de vakbonden voorleggen. De tekst luidt als
volgt:
De onder- en bovengrenzen van de staffelschijven worden ieder jaar op
1 januari gecorrigeerd voor het totaalcijfer
ConsumentenPrijsIndex-alle huishoudens over het voorafgaande
kalenderjaar. Voormelde correctie zal voor het eerst plaatsvinden op 1
januari 2006.
Ingeval de directie in enig jaar van toepassing van voormelde
correctie heeft afgezien, kan de directie in daaropvolgende jaren
besluiten de correctie, waarvan in een eerder stadium is afgezien,
alsnog geheel of gedeeltelijk van toepassing te verklaren. Voormelde
correctie zal eveneens op 1 januari plaatsvinden.
In geval van ingrijpende wijzigingen in voor de staffel relevante
omstandigheden, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend in de wet- of
regelgeving, de beloningsregeling voor adviseurs of de
provisieregeling voor bemiddelaars, heeft de directie het recht de
onder- en bovengrenzen van de staffelschijven aan te passen na
voorafgaande instemming van de vakbonden.
ad 2. Met de directie is gesproken over de rol van de OC/OR in het
proces waarin de verschillende variabelen uit de regeling, zoals de
leadfactor, worden vastgesteld. Het primaat ligt in dit proces bij de
directie, de OC/OR heeft hierbij een controlerende rol gericht op de
juiste toepassing van berekeningstechniek.
De leadkosten per gescoorde afspraak worden door de directie
vastgesteld na voorafgaande toetsing van de onderliggende berekening
op haar juistheid door de OC/OR, waarna de onderhavige leadfactor
vanaf de startdatum wordt toegepast.|
ad 3. Met de directie is afgesproken dat de bestaande extra-targets
uit de overgangsregeling zullen worden gehandhaafd:
Voor de adviseur, die op de dagtekening van het door N.V. Nationaal
Spaarfonds verzonden bericht nog aanspraak maakt op de
overgangsregeling behorende bij de Beloningsregeling commerciële
buitendienst van Nationaal Spaarfonds ingaande 01-01-2004 van 18
februari 2003, geldt dat voormelde overgangsregeling van kracht blijft
en dat zijn target en extra-target zullen worden gehandhaafd zoals
oorspronkelijk is vastgesteld.
ad 4. Een onverkorte verlenging van de toepassing van het zogenoemde
blokkensysteem hebben wij niet kunnen afspreken. Wel zijn wij de
volgende -in onze ogen zeer billijke - systematiek overeengekomen,
waarbij voor de betrokken medewerkers de meeste gunstige uitkomst van
de twee (overgangsregeling versus nieuwe basisregeling) leidend is:
Voor de adviseur die krachtens de overgangsregeling aanspraak maakte
op de blokkenregeling 2004 geldt dat ingeval de (extra) bonus waarop
hij in een kalenderjaar krachtens de overgangsregeling recht heeft
hoger is dan de provisie die hij in dat jaar krachtens de
Beloningsregeling commerciële buitendienst van Nationaal Spaarfonds
ingaande 01-01-2005, hoofdstuk 1, deel 3.A. (Variabele
beloningsregeling) heeft genoten, het verschil aan de adviseur wordt
betaald.
In geval voormelde (extra) bonus in een kalenderjaar lager is dan
voormelde provisie, behoeft de adviseur het verschil niet terug te
betalen totdat het maximaal te verdienen variabel salaris uit de
Beloningsregeling commerciële buitendienst van Nationaal Spaarfonds
ingaande 01-01-2004 van 18 februari 2003 inclusief overgangsregeling
is bereikt via de Beloningsregeling commerciële buitendienst van
Nationaal Spaarfonds ingaande 01-01-2005.
ad 5. Aan de betrokken medewerkers zal duidelijk worden gecommuniceerd
dat het ze vrij staat de komende jaren op enig moment (waarschijnlijk
bij de start van een nieuw boekjaar) de overstap te maken van de
overgangsregeling naar de nieuwe basisregeling, maar dat deze keuze
éénmalig is en er dus niet op teruggekomen kan worden.
Wij zijn van mening dat bovenstaande afspraken tegemoet komen aan de
door u aangegeven kritiekpunten en er thans een goed werkbare
variabele beloningsregeling voorligt. Wij leggen dit
onderhandelingsresultaat dan ook met een positief stemadvies aan u
voor. Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en / of
opmerkingen hebben dan kunt u zich wenden tot ondergetekende, bij
voorkeur via e-mail: a.kansouh@cnvdibo.nl. Zoals gezegd ontvangen wij
uw mening graag uiterlijk op vrijdag 8 juli a.s. retour.
Dienstenbond CNV