Raad voor de Volksgezondheid & Zorg
Internetgebruik maakt patiënt mondiger
Zoetermeer, 23 juni 2005 - Internetgebruikende patiënten worden
mondiger. Bijna 90% van hen wil zijn dokter de beste behandeling
vragen wanneer men zou weten welke de beste behandeling is. Tegen de
80% zou kiezen voor de specialist die de beste behandeling toepast. En
als informatie over de beste behandeling gemakkelijk te vinden zou
zijn, bijvoorbeeld via internet dan zou tweederde daar gebruik van
maken. Dit blijkt uit de resultaten van onderzoek dat de Raad voor de
Volksgezondheid en Zorg (RVZ) op 23 juni heeft gepubliceerd.
Eenderde van de internetgebruikers zoekt meerdere keren per jaar naar
informatie over gezondheid en/of gezondheidszorg. Dit betekent dat
meer dan 3 miljoen mensen dit doen. Een toenemend aantal mensen zoekt
voorafgaand aan een bezoek aan de dokter naar informatie over hun
klachten. Het percentage dat dit altijd of vaak doet, is verdubbeld
van 16% in 2003 naar 33% in 2004. Van degenen die dit deden, gaan ook
steeds meer mensen naar aanleiding van deze informatie met hun arts in
discussie: bijna een kwart van hen stelt deze informatie bij hun arts
aan de orde. Van degenen die een arts hebben bezocht, zoekt iets meer
dan een kwart na dit bezoek via internet naar de informatie waarover
met de arts gesproken is.
Maar liefst 71% van de internetgebruikers wil zijn of haar medische
gegevens via het internet kunnen inzien. Uiteraard scoren chronisch
zieken hierop hoger (80%).
Bijna de helft van de internetgebruikers vindt van zichzelf dat men
zich ten opzichte van hun arts mondiger opstelt dan enkele jaren
geleden.
Een groot deel van de internetgebruikers is kritisch over de zorg.
Meer dan 60% meent dat de zorg beter georganiseerd kan zijn. Bijna 40%
vindt dat de aan hen verleende zorg kwalitatief beter kon.
Desalniettemin vindt meer dan eenderde dat de gezondheidszorg in
Nederland tot de wereldtop behoort.
Internetgebruikers zijn het niet eens over de vraag of de zorg als
geheel in het afgelopen jaar verbeterd of verslechterd is: 24% vindt
dat deze verbeterd is, 28% vindt dat deze verslechterd is. De
meerderheid is overwegend positief over de verbetering van de
beschikbare onderzoeks- en behandelingsmogelijkheden, de mate waarin
artsen patiënten informeren, de mogelijkheid om als patiënt zelf te
beslissen, de geboden keuzemogelijkheden en de bejegening. Een
aanzienlijk deel van de internetgebruikers constateert echter ook
verslechteringen: in de wachttijden voor onderzoek of behandeling, in
de tijd die de arts voor de patiënt heeft, in de tijd dat men in de
wachtkamer zit, de mogelijkheid om de arts te bereiken, en in de wijze
waarop de zorg georganiseerd is.
Een van de manieren om te stimuleren dat zorgverleners de beste
behandeling gaan toepassen, is als patiënten die beste behandeling
gaan eisen. Een deel van de patiënten is inmiddels mondig genoeg om
dat te doen, blijkt uit het onderzoek. De patiënt moet dan wel
informatie hebben over de best practice in zijn eigen situatie. De
grote uitdaging is om deze kennis aan de patiënt over te brengen.
Direct op patiënten gerichte informatie bijvoorbeeld verzorgd door
samenwerkende patiëntenverenigingen en wetenschappelijke verenigingen
van specialisten, zou een middel kunnen zijn.